Unikátní námořní operace měla začít už v 6:00 SELČ, noční bouře ale přerušily přípravy, a práce tak odstartovaly až o tři hodiny později. Po dvou hodinách už bylo z fotografií zřejmé, že se dosud skrytá část vraku po centimetrech vynořuje nad hladinu moře. Napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem, protože z vody vystoupila o několik metrů. Narovnávání lodi mělo podle odhadů zabrat deset až 12 hodin, nakonec ale potrvá o několik hodin déle.
Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli už na tiskové konferenci potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce. Podvodní kamery prý ale ukázaly, že loď je značně deformovaná.
Loď je nakloněná na pravoboku a kýlem spočívá na skalnatém dně. S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena do vertikální polohy. Pak bude třeba ji stabilizovat na podmořské plošině a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží ji dostat na hladinu.
Pokud se vše podaří, bude loď pravděpodobně na jaře odvlečena do šrotu. Práce na vyproštění Concordie už stály přes 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun), tedy víc než loď samotná.
ČT24
Komentáře
Přidat komentář