Pokud by pojišťovna dokázala vyhodnocovat rizikovost jízdního stylu svých klientů, získala by úžasný nástroj na odměnění kvalitních a poctivých řidičů. Zároveň by měla k dispozici bič na řidiče, kteří si s dopravními předpisy příliš hlavu nelámou a kromě vyšší ceny pojištění by jim mohla případně i krátit plnění.
Pokusy o kontrolu dat od řidičů tu již jsou. UNIQA i Allianz mají v ČR již mnohaleté zkušenosti se zařízeními, která se hardwarově propojí se systémem automobilu, a mohou tak klientovi nabídnout lepší cenu výměnou za data a „pocit být sledován“. Zatímco v české kotlině je ochotno na tuto službu přistoupit minimum řidičů, v jiných evropských zemích dosahují procenta využití vyšších desítek.
Mohlo by vás zajímat: Nové trendy: AIG spouští správu smluv přes blockchain
Pojišťovna Progressive na to ovšem šla jinak. Místo využití zařízení v autě, které může snadno změnit řidiče, nechala vytvořit aplikaci do chytrého telefonu běžící na pozadí přístroje, během čehož sbírá obdobná data jako jednotka v autě. Aplikace rozpozná, zda sedí majitel telefonu za volantem, nebo jede jako pasažér. Kromě senzoru GPS aplikace využívá i ostatní hardware telefonu, jako je akcelerometr či gyroskop. To, zda je uživatel řidič, nebo pasažér detekuje aplikace pomocí nástupu do auta z levé nebo pravé strany. Ukazatelem je také skutečnost, zda je telefon zabezpečen v držáku na palubní desce.
Aplikace pak zaznamenává zrychlení, zpomalení, prudké zatáčky, rychlost v závislosti na poloze a zároveň i využívání funkcí mobilu během jízdy. Píše-li řidič za jízdy SMS, aplikace to ví a zhodnotí to do skóre daného řidiče. Toto skóre pak slouží pojišťovně pro vyhodnocení rizikovosti klienta.
Mohlo by vás zajímat: Wolfgang Friedl: Při kyberšikaně nedoporučuji platit „výkupné“
Jak říká Dave Pratt, jeden z manažerů pojišťovny: „Dobré skóre řidiči zaručí až 20% slevu na pojištění a naopak špatní řidiči mohou očekávat až 10% navýšení.“ Pojišťovna si nechala aplikaci napsat od americké společnosti Truemotion a zatím jí zpřístupnila ve čtyřech státech. Do konce roku ji však chce rozšířit po celé zemi. Pro růst je určitě prostor. Podle společnosti Ptolemus je pouze 7,5 z celkových 200 milionů amerických řidičů zapojeno do programů bezpečného řízení. Tato čísla velmi prudce rostou hlavně díky tomu, že největší americký poskytovatel povinného ručení Farm nabízí až 50% slevu na pojištění vozu pro řidiče s vysokým skórem bezpečnosti řízení.
U uživatelů zapojených do podobných programů prý dochází ke zlepšení skóre jízdního chování až o 20 %. Otázkou zůstává, zda současný prudký vývoj v automobilovém průmyslu nechá dostatečný čas pro rozšíření podobných řešení. Již brzy bude standardem všech nových automobilů konektivita a implementace lokačních a gyroskopických jednotek. Nehledě na trendy předpovídající samořiditelná auta, která podle některých optimistických analytiků „ovládnou“ svět do dvou desetiletí.
Komentáře
Přidat komentář