Důvěra spotřebitelů meziměsíčně poklesla


			Důvěra spotřebitelů meziměsíčně poklesla
25.11.2023 Spektrum

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se  meziměsíčně mírně zvýšil o 0,3 bodu na hodnotu 93,1, při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 0,7 bodu na hodnotu 93,5 a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 2,0 bodu na hodnotu 90,7. Ve srovnání s listopadem loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a spotřebitelský indikátor na vyšší úrovni.

Důvěra podnikatelů v odvětví průmyslu se meziměsíčně mírně snížila. Indikátor důvěry poklesl o 0,3 bodu na hodnotu 92,8. Podíl podnikatelů negativně hodnotících svou současnou poptávku se mírně zvýšil. Podíl podnikatelů očekávajících pro období příštích tří měsíců pokles tempa růstu výrobní činnosti se ve srovnání s říjnem téměř nezměnil. Stav zásob hotových výrobků zůstal téměř stejný jako minulý měsíc. Podobně jako v předchozích dvou měsících i v listopadu mírně převažoval podíl podnikatelů, kteří neočekávají další růst cen. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů v průmyslu vyšší.


Mohlo by vás zajímat: Dalších pět let České asociace pojišťoven. Počátky globalizace a digitalizace


Důvěra podnikatelů v odvětví stavebnictví se výrazně zvýšila. Indikátor důvěry ve srovnání s říjnem vzrostl o 6,6 bodu na hodnotu 106,8. Podíl podnikatelů hodnotících svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou i podíl těch, kteří očekávají, že se v příštích třech měsících sníží tempo růstu stavební činnosti, se meziměsíčně mírně snížil. Výrazně méně podnikatelů ve srovnání s říjnem očekává v období příštích tří měsíců pokles stávajícího počtu zaměstnanců. Podíl podnikatelů, kteří se domnívají, že v příštích třech měsících budou růst ceny stavebních prací, se mírně zvýšil. Meziročně je důvěra podnikatelů ve stavebnictví nižší.

V odvětví obchodu se důvěra podnikatelů velmi mírně zvýšila. Indikátor důvěry meziměsíčně vzrostl o 0,2 bodu na hodnotu 89,2. Podíl podnikatelů v obchodě, kteří hodnotí pozitivně svou celkovou ekonomickou situaci, se meziměsíčně znovu mírně snížil. Podíl respondentů očekávajících zlepšení své ekonomické situace v období příštích tří měsíců se ve srovnání s říjnem nezměnil. Stav zásob zboží na skladech meziměsíčně poklesl, přesto zůstává stále vysoký. Podíl podnikatelů v obchodě očekávajících v příštích měsících růst cen se mírně snížil. Ve srovnání s listopadem loňského roku je důvěra v obchodě nižší.


Mohlo by vás zajímat: Michal Šimon: Pojištění majetku lidé vnímají i jako službu


Důvěra podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb (vč. finančního sektoru) se meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 1,3 bodu a vrátil se tak na svou zářijovou hodnotu (93,6). Podíl podnikatelů pozitivně hodnotících svou současnou poptávku po službách se ve srovnání s minulým měsícem snížil. Výrazně se ale zvýšil podíl respondentů, kteří očekávají růst poptávky v období příštích tří měsíců. Podíl podnikatelů kladně hodnotících stávající ekonomickou situaci, Český statistický úřad | Na padesátém 81 | 100 82 Praha 10 Oddělení informačních služeb – ústředí Informace o inflaci, HDP, obyvatelstvu, průměrných mzdách a mnohé další najdete na stránkách Českého statistického úřadu: www.czso.cz | tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz podobně jako v říjnu, vysoko převažuje. Meziměsíčně výrazně vzrostl podíl respondentů, kteří očekávají v příštích třech měsících růst cen nabízených služeb. V meziročním srovnání je důvěra ve vybraných odvětvích služeb vyšší.

Důvěra spotřebitelů meziměsíčně poklesla 1

Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry poklesl o 2,0 bodu na hodnotu 90,7. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v České republice zůstal přibližně stejný jako v říjnu. Počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci se zvýšil, stejně tak vzrostl počet respondentů očekávajících její zhoršení v příštích dvanácti měsících. Počet dotazovaných domácností, které uvádějí, že obtížně vystačí se svými finančními prostředky, se téměř nezměnil (uvedlo přibližně 30 %), stejně tak se nezměnil počet spotřebitelů, kteří uvádějí, že měsíčně nějaké finanční prostředky uspoří (v listopadu uvedlo přibližně 50 %). Počet spotřebitelů, kteří neplánují v příštích dvanácti měsících pořizovat velké nákupy, se mírně zvýšil. Obavy domácností ze zvýšení nezaměstnanosti v příštích dvanácti měsících se oproti říjnu snížily, zvýšily se ovšem obavy z růstu cen. Ve srovnání s listopadem 2022 je důvěra spotřebitelů vyšší. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články