Cena za ojetá auta se letos během prvních třech měsíců zvýšila meziročně o 10 % (přesně 9,95 %). Tempo zdražování se tedy snížilo, přesto se ale průměrná cena za ojeté auto meziročně navýšila z 272 000 Kč na 299 000 Kč, tedy o 17 000 Kč výše. Za nárůstem stálo především zdražování levnějších či průměrně drahých aut, tedy těch, o která byl největší zájem. Stáří prodávaných aut meziročně kleslo o půl roku na rovných 9 let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk činil v průměru 7,2 roku, zatímco průměrný věk aut se zahraničním původem byl 10,6 let.
Mohlo by vás zajímat: Generali Česká pojišťovna končí s pojišťováním uhelných elektráren EPH
Podíl aut s českým původem se meziročně zvýšil o pětinu na 48,5 % trhu. Naopak podíl aut z Německa klesl z 23 % na 20 %. Meziročně menší podíl zaujímaly také vozy z Itálie či Rakouska, ale naopak podíl aut se slovenským původem v posledním roce neustále roste.
Počet aut dovezených ze zahraničí v letošním roce meziročně poklesl o 10,55 % na 39 422 ks. Letošní dovozy navíc podporují zvyšující se stáří vozového parku v ČR, neboť se zatím dovážela auta v průměru o třičtvrtě roku starší než loni ve stejném období. Průměrné stáří nově dovezených ojetých aut činilo 11,2 roku, přičemž narostl zejména podíl aut starších 15 let, který vzrostl o 2,7procentního bodu na 24,95 %. Je alarmující, že každé čtvrté dovezené auto je starší 15 let. Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních vozů nadále roste a v prvním kvartálu už dosáhlo hranice 16 let. Neustále se zvyšující věk aut má negativní vliv na bezpečnost provozu na českých silnicích.
Mohlo by vás zajímat: Jiří Běťák: Slavia má pro motoristy jarní překvapení
Průměrně měla auta letos najeto 151 000 km, což je meziročně prakticky beze změny. U prodejců se pak vozy v průměru ohřály 65 dní, což znamená, že se auta meziročně prodávala o 4 dny rychleji. Prodej vozu s Cebia REPORTem činil v průměru 54 dní, tedy o 11 dní méně.
Podíl aut po prvním majiteli se snížil o 3procentní body na 45 %. Nejprodávanějšími modely byly opět Škoda Octavia a Škoda Fabia. Na třetím místě se zatím umístila Škoda Superb, která oproti loňskému roku vystřídala Volkswagen Golf. V reakci na vyšší zastoupení českých aut na trhu navýšily navíc všechny modely značky Škoda své tržní podíly. Celkově činilo jejich zastoupení mezi nejprodávanějšími vozy 21 %, podíl všech vozů koncernu Volkswagen v TOP 10 byl 28 %. V rámci vozů značky Škoda vzrostl zejména podíl dlouhodobě nejprodávanějších Octavií (z 8,8 % na 9,5 %) a Superbů (ze 3,1 % na 3,6 %).
Velká část zejména mladších vozů nejprodávanější značky Škoda se prodává v rámci certifikovaného programu Škoda Plus, který zaznamenal nejen více prodejů než ve stejném období v loňském roce, ale i více než v prvním kvartálu roku 2021, který byl pro ně rekordní. Větší množství zákazníků však sáhlo letos po možnosti financování, u produktu Škoda Plus Chytře došlo k meziročnímu růstu dokonce o 25 %. Stále nejoblíbenější věkovou kategorií jsou vozy mezi třemi až pěti lety stáří, které představují v rámci Škoda Plus 51 % prodaných vozů, nejprodávanější modely jsou Fabia, Octavia a Scala.
Mohlo by vás zajímat: Deloitte: Zaměstnanci vykonávají práci mimo svou definovanou pozici
Nejvíce se letos prodávala opět auta s motorem na naftu (49,9 %). Podíl aut s benzínovým pohonem činil 46,2 %. Elektro auta byla mezi ojetými vozy zastoupena z 0,83 %, což v praxi znamenalo, že každé zhruba 120. auto mělo pohon na elektřinu. V loňském roce činil jejich podíl jen 0,48 % trhu.
Každé páté prodávané auto letos nemělo platnou STK. Z hlediska barev trhu dominovaly opět šedé vozy (21,5 %). Bílá auta zvýšila svůj podíl ze 17 % na 19,2 %. Podíl černých vozů činil 18,4 %, což znamená, že oproti loňskému roku bylo na trhu více bílých aut než černých. Podíl aut, která byla inzerovaná jako nehavarovaná, dosáhl 99,35 %.
Hlavní trendy:
- Snížilo se průměrné stáří prodávaných vozů o půl roku na 9 let
- Narostl podíl vozů s českým původem o pětinu na 48,5 %
- Snížil se počet dovezených osobních ojetých aut o 10,55 %
- Zvýšilo se stáří čerstvě dovezených ojetých aut ze zahraničí o třičtvrtě roku na průměrných 11,2 roku, přičemž největší nárůst byl v kategorii nad 15 let, kdy již každé 4. dovezené auto bylo starší právě 15. let
- Zvýšila se průměrná cena o 10 % na 299 000 Kč
- Zvyšuje se podíl aut na elektrický pohon (každé 120. prodávané auto je na elektřinu)
- Klesl podíl aut po prvním majiteli
- Narostl podíl vozů značky Škoda
- Mírně klesla průměrná doba prodeje z 69 na 65 dní
- 99,35 % aut se prodává jako nehavarované
Komentáře
Přidat komentář