Sloupek Kateřiny Lhotské: „Úspěšná“ novinka


			Sloupek Kateřiny Lhotské: „Úspěšná“ novinka
17.10.2016 Komentáře

Opět tu máme podzim, což je jednak období, kdy se postupně ukládá příroda ke spánku a jednak čas, kdy pojišťovny představují veřejnosti, co nového vymyslely v autopojištění. Letos dominuje jedna inovace spočívající v kalkulaci pojistného podle počtu ujetých kilometrů. Jako u všech novinek, i u této bude trh se zájmem sledovat, zda a jak bude úspěšná. Což vede k logické otázce: „jak se vlastně taková úspěšná novinka pozná?“

Obvyklá odpověď je, že o tom rozhodují klienti a jejich zájem případně nezájem. Ale je to opravdu tak jednoduché? Pokud totiž někdo těžce podstřelí pojistné, tak si asi na nezájem klientů nebude stěžovat. Ale nejspíš mu brzo zbydou jen oči pro pláč. Takže takto asi „úspěšná“ novinka nevypadá.

Takže je kritériem „úspěšnosti“ to,  jak novinka zlepší ukazatele dané pojišťovny z pohledu profitu a profitability? Pokud by toto mělo být tím kritériem, tak už pěkně dlouho nikdo s žádnou takovou novinkou nepřišel. Jinak by totiž nemohla být situace v autopojištění z pohledu ziskovosti tak tristní. Takže je tu možná další pohled – „úspěšná“ je tedy taková novinka, která zaujme klienty a zároveň přinese dané pojišťovně nějakou tu kačku. Marně přemýšlím, která by to tak mohla být…

Možná je to jen o úplně subjektivním pohledu. Kdysi jsem za „úspěšnou“ novinku považovala přímou likvidaci a tvrdila jsem dokonce, že může způsobit přesuny klientů v rámci trhu povinného ručení. Ó, jak jsem se mýlila. K žádným přesunům výrazně odlišným od předchozích let totiž nedošlo, takže klienty přímá likvidace nejspíš moc nezaujala. A že by na přímé likvidaci pojišťovny nějak zbohatly? Jsou s ní spojené nějaké náklady, které někdy klient platí navíc, někdy je má schované v základní sazbě. Ve finále pak nejspíš nula od nuly pojde. Tedy v tom lepším případě…

Takže co je vlastně tím kritériem „úspěšnosti“? Možná bychom tak mohli označovat novinky, které přežijí více než „jednu sezónu“ a ostatní hráči na trhu je postupně okopírují. Stane se tak postupně standardem. Svého času se tak „úspěšnou“ novinkou stalo třeba pojištění skel a postupně i další připojištění. Platí to ostatně i o zmiňované přímé likvidaci, přestože ji nenabízejí všichni.  

Když už jsme u těch novinek v autopojištění, tak existuje jedna, o které se nikdo nezmiňuje a přitom je jednou z nejzajímavějších. Navíc s ní tentokrát přišly, tedy vlastně nepřišly, všechny pojišťovny najednou. A o co se tedy jedná? Několik posledních let jsme byli pravidelně „varováni“ pojišťovnami, že se blíží „razantní zdražení pojistného“. Přitom bylo všem nad slunce jasné, že to by se spíše objevily na Sahaře ledovce, než by k něčemu takovému došlo. Letošní novinkou je to, že si taková prohlášení pojišťovny odpustily. Doufejme tedy, že se to stane postupně standardem. Tedy ne to, že se nebude zvyšovat pojistné, ale to, že se o něm nebude jen planě řečnit. A když už někdo něco takové řekne, tak to taky udělá. Teď to jen nezakřiknout… 

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články