ESET varuje: Češi rádi nakupují v Číně. Využívají k tomu smartphony


			ESET varuje: Češi rádi nakupují v Číně. Využívají k tomu smartphony

Téměř každý Čech nakupuje online. Roste objem objednávek z mobilních telefonů. Popularita zahraničních obchodů se ale výrazně nemění – čtyři z deseti Čechů nakupují v čínských elektronických obchodech, čtvrtina pak ze zemí Evropské unie. Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměřeného na nakupování online, který realizovaly společnosti ESET a Seznam.cz.

Podle dat nakupuje z čínských e-shopů 40 % uživatelů, z evropských pak 26 %, nejméně populární jsou pak obchody z USA, v těch nakupuje jen 10 % Čechů. „Z nakupování na zahraničních e-shopech se stala běžná záležitost. Zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst,“ komentuje výsledky Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET. Popularita zahraničních e-shopů se od roku 2017 nijak výrazně nezměnila. Mění se však zařízení, ze kterých nakupujeme.


Mohlo by vás zajímat: TOP 10 nejčtenějších článků na oPojištění.cz v roce 2019


Polovina lidí nakupuje přes telefon

Nejběžnějším zařízením, ze kterého Češi nakupují, zůstává notebook (65 %). V dlouhodobém měřítku, ale lidé čím dál častěji používají mobilní telefony. V roce 2017 objednávalo přes telefon 44 % českých uživatelů, letos je to již 48 %. „Domníváme se že, za tímto trendem je rostoucí počet nákupních aplikací různých obchodů,“ vysvětluje Dvořák. „Telefon dnes samozřejmě počítač plně nahradí. O to důležitější je dbát na zabezpečení mobilního zařízení stejně jako zabezpečení počítače.“

Na to ale uživatelé často zapomínají. Celá třetina mobilních telefonů nemá nainstalovaný žádný bezpečností program, podíl nechráněných počítačů je přitom sotva 5 %. Uživatelé takovýchto zařízení mohou být zranitelnější, pokud narazí na podvodný e-shop, kterých Česká obchodní inspekce eviduje v tuzemsku téměř 700.


Mohlo by vás zajímat: Euler Hermes: V roce 2020 bychom se měli vyhnout velké globální recesi


O nákupu rozhoduje důvěryhodnost, ne bezpečnost

Bezpečnost nákupu je při výběru e-shopu rozhodujícím kritériem pro 70 % respondentů, 47 % volí podle podmínek nákupu a 43 % nakupuje v e-shopech, se kterými mají dobrou zkušenost z minulosti. Jen 36 % vybírá podle nejnižší ceny. Zmíněnou bezpečnost si uživatelé ale vykládají různě, málokdo se ale zajímá o technické řešení.

Při volbě elektronického obchodu zákazníci preferují především předchozí dobrou zkušenost (82 %), známost značky e-shopu (72 %) a doporučení v recenzích (68 %). Jen třetina nakupujících si zkontroluje, zda mezi e-shopy a jimi probíhá šifrovaná komunikace. Necelá desetina dotázaných neřeší otázku bezpečnost vůbec. „Šifrovanou komunikaci uživatel snadno pozná. Webové prohlížeče ji typicky indikují pomocí ikony zámku na začátku jejich adresního řádku. Uživatel tak má alespoň elementární jistotu zabezpečené komunikační cesty pro své osobní a platební údaje,“ říká Dvořák.

Šifrovaná komunikace je podle expertů nezbytná především v případě, kdy zákazník platí přímo v e-shopu kartou. Tuto platební metodu volí 61 % českých kupujících. Populárnější je jen dobírka (68 %) a platba při převzatí (65 %).


Mohlo by vás zajímat: ČNB: Jak je ekonomika ČR připravena na přijetí eura?


Podvodů přibývá, kontrolujte obchodní podmínky

„V roce 2015 jsme evidovali 4 rizikové weby, v roce 2016 také čtyři, dnes je to přes 700. Zřejmě to funguje tak, že někdo odchytává expirující domény s historií a buduje na nich podvodné e-shopy nabízející boty či oblečení. Jako forma úhrady je požadována platba kartou předem. Peníze odejdou dle informací spotřebitelů na zahraniční účty, často rovnou v čínských juanech, zboží však nepřichází. Kontaktovat provozovatele nelze, protože web je anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje,“ říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

Při kontrolách v listopadu 2019 odhalila České obchodní inspekce 146 pochybení, která porušovala práva spotřebitelů. Nejčastěji jde o chybějící podmínky pro reklamaci a informace o prodejci. Uživatel by měl snadno najít IČ, název a adresu společnosti, se kterou na e-shopu uzavírá kupní smlouvu. Pokud tyto informace chybějí, měli by se uživatelé nákupu vyvarovat, protože v krajním případě se nemusejí domoci svých práv.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Regulace má být konzistentní a předvídatelná


ČOI zároveň sleduje nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající jako běžný e-shop, ale až v obchodních podmínkách se spotřebitel skrytě dozví, že zákazník jen zadá platbu českému obchodníkovi, ten si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají rovněž v případě reklamací.

Jak nakupovat bezpečně na internetu:

  • Používejte oddělenou kartu pro nakupování na internetu s limitem pro platby.
  • Preferujte platby umožňující dvoufaktorové ověření transakce.
  • Ověřte si, zda jsou na e-shopu uvedeny reklamační podmínky.
  • Podle zákonu musí být uvedený provozovatel e-shopu, jedině tak víte, s kým uzavíráte kupní smlouvu. Zpravidla bývá v kontaktech.
  • Nakupujte na důvěryhodných e-shopech – sledujte spotřebitelské recenze a hodnocení.
  • Využívejte bezpečnostní aplikace na počítači či mobilním zařízení, které k nákupu používáte.

Uživatele využívající zařízení na platformě Android ohrožuje především nevyžádaná reklama

Největší hrozbou pro mobilní zařízení s operančím systémem Android zůstává malware, který zobrazuje nevyžádanou reklamu. Vyplývá to z pravidelných statistik společnosti ESET. Na předních příčkách detekcí zůstává malware z rodiny Hiddad. Tato rodina obsahuje různé mutace, které se drobně liší, všechny ale distribuují nevyžádanou reklamu. Nejběžnějšími typy jsou Hiddad.HI a Hiddad.XF. „Adware zůstává majoritní hrozbou. Důvodem je patrně to, že s poměrně malým úsilím je tento škodlivý kód pro útočníky rentabilní. Domníváme se také, že reklamu mnoho uživatelů nevnímá jako nebezpečí, ale spíše jako nutné zlo,“ říká Martin Jirkal, vedoucí analytického oddělení v pražské pobočce firmy ESET.

Přesto se prý nevyplatí tento malware podceňovat. Pokročilejší typy Hiddadu dokáží krom spouštění reklam zasáhnout do zařízení i jinými způsoby, například stáhnout další malware.„Malware Hiddad si uživatel nainstaluje sám. Nejčastěji se skrývá v aplikacích pro přehrávání a stahování videí. Následně zobrazuje uživateli infikovaného zařízení reklamu takovým způsobem, kdy uživatel nedokáže určit, která aplikace reklamy spouští,“ vysvětluje Jirkal ze společnosti ESET.


Mohlo by vás zajímat: Téměř čtvrtina vytipovaných aut nesplnila emise


Hrozbou zůstává i falešný antivir

Přetrvávajícím rizikem zůstává trojský kůň FakeAV s 3 % detekcí. Tento malware se vydává za antivirovou aplikaci. Po instalaci a spuštění provede aplikace fiktivní kontrolu a poté varuje uživatele, že jeho zařízení obsahuje škodlivý kód a za poplatek nabízí řešení této situace. „Nicméně se jedná o podvod. I v tomto případě si škodlivou aplikaci, díky podlehnutí technikám sociálního inženýrství, dobrovolně na své zařízení instaluje sám uživatel,“ dodává Jirkal.

Nejčastější kybernetické hrozby pro platformu Android:

  • Android/Hiddad.HI (3,57 %)
  • Android/FakeAV (3,12 %)
  • Android/Hiddad.XF (2,97 %)
  • Android/Plankton (2,68 %)
  • Android/Rootnik (2,18 %)
  • Android/Hiddad.XO (1,94 %)
  • Android/TrojanDropper.Shedun (1,55 %)
  • Android/HiddenApp.HG (1,52 %)
  • Android/Hiddad.DR (1,51 %)
  • Android/Qysly (1,46 %)
Zdroj: ESET

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články