ESET: Češi si nepřipouští kybernetické hrozby


			ESET: Češi si nepřipouští kybernetické hrozby

Čeští uživatelé podceňují aktualizace svých elektronických zařízení. Aktualizaci operačního systému si do počítače nainstaluje bezprostředně po jejím vydání jen 41 % z nich. U chytrých telefonů je to třetina. Více než 80 % dotázaných se domnívá, že se nikdy nestali cílem kybernetického útoku. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median vytvořeného exkluzivně pro ESET. Je to však v rozporu s výsledky detekcí této kyberbezpečnostní společnosti.

Výrazný nepoměr je patrný ve způsobu, jakým si svá zařízení uživatelé chrání. Bezpečnostní program má v počítači či notebooku 83 % uživatelů, v chytrém telefonu je to ale pouhých 45 %. Experti upozorňují, že i telefony obsahují řadu citlivých dat, na jejichž ochranu by uživatelé měli dbát.

Podceňujeme aktualizace

„Aktualizace operačního systému jsou pro bezpečnost zařízení zásadní. V řadě případů totiž obsahují bezpečnostní opravy známých zranitelností. Uživatelé jejich význam ale spíše podceňují. Obecně ale platí, že by uživatel měl aktualizace instalovat, jakmile jsou k dispozici,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky ESET.To ale v případě uživatelů osobních počítačů a notebooků udělá jen 41 % uživatelů, v případě chytrého telefonu jen 35 %. Podle dat společnosti ESET na pravidelné aktualizace zapomíná až čtvrtina majitelů počítačů a mobilních telefonů, v případě routerů je to dokonce 34 % uživatelů. Z hlediska bezpečnosti jde o rizikové jednání. „Všichni tito uživatelé se vystavují kybernetickým hrozbám, na které už stihli výrobci zařízení a operačních systémů zareagovat,“ dodává Dvořák.


Mohlo by vás zajímat: Ministerstvo financí: Jaká je makroekonomická predikce?


Nemáme přehled o vlastní síti

Svou domácí síť si Češi snaží chránit alespoň heslem. Uvedlo to 69 % dotázaných. Na druhé straně 5 % domácích uživatelů heslo pro přístup do sítě nepoužívá. „Díky přístupu zabezpečeném heslem se k routeru nemůže připojit kdokoliv. Zabezpečení domácí sítě můžeme dále posílit výběrem takového zařízení, které výrobce podporuje po stránce bezpečnostních aktualizací po co nejdelší dobu,“ popisuje Dvořák.

Z výzkumu dále vyplynulo, že čtvrtina z nás sdílí svou domácí síť, ať už v rámci domácnosti (56 %), s návštěvou (34 %) či se sousedy (9 %). Na druhou stranu většina dotázaných (91 %) nemá přehled o aktivitě ve své síti a neví, kdo je reálně v síti připojený. A to i přesto, že na trhu existují bezpečnostní produkty, které toto umožňují.


Mohlo by vás zajímat: Pojistit rodinu na jedné smlouvě? Má to svá pro i proti


Kybernetické hrozby si nepřipouštíme

„Ve výzkumu nás překvapil velice nízký počet dotázaných, kteří připouští, že se stali terčem kybernetického útoku. Uvedlo to pouhých 8 % z celkového počtu. Dle našich dat jsou plošné útoky velice časté, a to napříč všemi platformami. Vysvětlujeme si to tak, že uživatelé vnímají kybernetický útok rozdílným způsobem. Phishingový e-mail je často vnímám jen jako nevyžádaná pošta, nikoliv útok,“ vysvětluje Dvořák ze společnosti ESET.To, že phishing představuje reálné riziko pro Čechy dokládá zjištění, že bezmála polovině z těch, kteří přiznali zkušenost s podvodným (phishingovým) e-mailem (18 % z celkového počtu), vznikla škoda ve výši do dvou tisíc korun (43 %).

Exkluzivní průzkum pro ESET realizovala společnost Median od 7. do 20. října 2019. Dotazování se zúčastnilo 610 respondentů starších 15 let, jednalo se o reprezentativní vzorek populace dle základních sociodemografických proměnných. 

Varování před falešnými antiviry pro Android

Reklamní malware z rodiny Hiddad je třetí měsíc za sebou nejvážnější kybernetickou hrozbou pro platformu Android. Různé mutace této rodiny se umístily na prvním a třetím místě říjnové statistiky rizik. Nejrizikovější typy Hiddad.HI a Hiddad.XF stojí společně za necelými 7 % detekcí.


Mohlo by vás zajímat: Hackeři cílí na státní správu. Jak může kyberpojištění pomoci při vydírání?


Tento malware zobrazuje uživateli infikovaného zařízení reklamu skrytým způsobem. To v praxi znamená, že uživatel nedokáže určit, která aplikace reklamy spouští. Hiddad se nejčastěji skrývá v aplikacích pro přehrávání a stahování videí.

„Ačkoliv na platformě Android existuje řada sofistikovanějších druhů útoků, tak malware zobrazující nechtěné reklamy představuje majoritní ohrožení. Důvodem je patrně to, že s poměrně malým úsilím je tento škodlivý kód pro útočníky rentabilní. Domníváme se také, že reklamu mnoho uživatelů nevnímá jako nebezpečnou ale spíše jako nutné zlo,“ říká Martin Jirkal, vedoucí analytického oddělení v pražské pobočce firmy ESET.


Mohlo by vás zajímat: Česká národní banka reaguje na ZDPZ: Produktové řízení


Třetí měsíc čelí uživatelé falešnému antiviru

Na druhém místě se umístil trojský kůň FakeAV s 3 % detekcí. V tomto případě se škodlivý kód skrývá v aplikacích, které vydávají útočníci za antivir pojmenovaný například „Virus Removal for Android“ nebo „Automatic Virus Scanner“. Jedná se o scareware. Po instalaci a spuštění infikovaná aplikace varuje uživatele, že jeho zařízení obsahuje škodlivý kód a za poplatek nabízí řešení. Nicméně se jedná o podvod, zařízení je zpravidla v pořádku.

Experti upozorňují, že malware si uživatelé sami stáhnou a nainstalují. Doporučují proto pečlivě vybírat, jaké aplikace si uživatel vybírá. Napovědět mohou recenze uživatelské komunity, počet stažení i oprávnění, která aplikace požaduje. „V neposlední řadě bych doporučil nainstalovat si do zařízení spolehlivý bezpečnostní program,“ doporučuje Jirkal. Dodává, že uživatelé produktů ESET jsou před uvedeným malwarem chráněni.

Nejčastější kybernetické hrozby pro platformu Android za říjen 2019:

  1. Trojan.Android/Hiddad.HI (3,65 %)
  2. Trojan.Android/FakeAV (3,17 %)
  3. Trojan.Android/Hiddad.XF (3,08 %)
  4. Trojan.Android/Plankton (2,87 %)
  5. Trojan.Android/Rootnik (2,22 %)
  6. Trojan.Android/Hiddad.XO (1,86 %)
  7. Trojan.Android/HiddenApp.HG (1,79 %)
  8. Trojan.Android/TrojanDropper.Shedun (1,57 %)
  9. Trojan.Android/Hiddad.DR (1,55 %)
  10. Trojan.Android/TrojanDropper.Agent.DGR (1,52 %)
Zdroj: ESET

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články