Pojištění auta: Co je povinné, co nezbytné a co vám ušetří tisíce


			Pojištění auta: Co je povinné, co nezbytné a co vám ušetří tisíce

Auto je radost. Tedy když si dobře vybereme, řádně pojistíme, a ještě časem zjistíme, že máme štěstí na poměrně bezproblémový kus. Chcete-li být za běžného provozu, v němž se může stát ledacos, v klidu, nepodceňujte pojištění.

Každý, kdo si pořizuje auto, s ním chce (logicky) jezdit. Už když ale vyjedete ze svého parkovacího místa, vystavujete se možnému průšvihu. Stačí málo a dlužíte někomu za opravu jeho vozidla nebo on vám. Nebo si způsobíte škodu sami, protože jste dosud jezdili modelem o třetinu kratším a užším. Aby se z jízdy nestala noční můra, pojistěte se. Pro lepší pocit raději i nad rámec povinnosti.

Povinné ručení: Bez toho se (skoro) nehnete

Bez povinného ručení se jezdit dá, není to vada na autě. Nicméně podle zákona č. 168/1999 Sb. nemají vozy bez povinného ručení na veřejných komunikacích (na dálnicích, silnicích, místních a účelových komunikacích) co dělat. Když se přijde na to, že jezdíte bez povinného ručení, hrozí vám finanční postih v řádech desetitisíců korun.

A proč to všechno? Povinné ručení je vlastně pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Laicky řečeno – když způsobíte nehodu (třeba i drobné drcnutí), pojišťovna, u které jste si povinné ručení sjednali, uhradí poškozenému opravu. Kdybyste ji měli platit sami a měli byste tu smůlu, že byste „pomuchlali“ nové a drahé auto, zřejmě byste opravdu nebyli rádi.

Povinné ručení dál obvykle kryje úhradu způsobené škody na zdraví nebo usmrcením, úhradu škod, které mají povahu ušlého zisku, i úhradu za náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků z povinného ručení (u škod na zdraví vždy, u škod na majetku jen v některých případech).

obr1

Při sjednání pojištění mrkněte i na asistenční služby. Někde máte v ceně odtah do nejbližšího autoservisu, jinde i pomoc v zahraničí.

povinnému ručení pojišťovny přidávají i další výhody, jako je například repatriace vozidla při nehodě nebo poruše v zahraničí zpátky do vlasti, právní asistence, náhradní ubytování a jiné.

Havarijní pojištění: Nemusíte ho mít, ale můžete díky němu ušetřit

Představte si, že si právě přebíráte svůj vysněný vůz a pouštíte se do první jízdy v něm. Stál vás dost peněz a vy nechcete (a možná ani nemůžete) vydat další finance na případnou opravu. Bohužel se vám ale „povede“ způsobit lehčí nehodu, u které si vůz pomačkáte.

Škodu, kterou jste způsobili jiným, uhradíte z povinného ručení a půjde to „mimo vás“. Aby vám ale někdo (alespoň částečně) zaplatil škodu, kterou způsobíte sami sobě, musíte mít uzavřené i havarijní pojištění. Setřít pot z čela si můžete i tehdy, když si způsobíte totální škodu – pojišťovna vám ji částečně vykompenzuje, a vy si tak na nové potěšení nebudete muset brát třeba půjčku na auto.

U havarijního pojištění obvykle nejde o nízké pojistné, ale zejména v případě nových a dražších aut se skutečně vyplatí. Při stanovení pojistného hraje roli vybraná spoluúčast (čím vyšší, tím nižší je pojistné), druh a účel použití vozidla nebo to, proti jakým situacím chcete vozidlo pojistit.

obr2

Zatímco povinné ručení kryje škody, které způsobíte vy někomu jinému, havarijní pojištění pokryje  škody na vašem vlastním autě.

Základ, nebo nadstandard?

„Havarijko“ není jen jedno. Různé pojišťovny nabízejí různé balíčky. V těch základních bývá poškození auta při střetu s jiným vozidlem, překážkou nebo se zvířetem, náraz či pád.

Nadstavbou je pak třeba pojištění proti vandalismu, krádeži a živlům (kroupami to může začít, pádem stromu na střechu pokračovat a odplavením při povodních končit).

Před uzavřením havarijního pojištění si promyslete, co všechno vám hrozí. Pokud parkujete v garáži, je nižší pravděpodobnost, že vám auto poškodí vandal. Jestli bydlíte na kopci, nejspíš se vás nedotkne povodeň (ale může tu zase řádit třeba vichřice). Úplně zvlášť se obvykle pojišťuje čelní sklo.

Doplňkové připojištění GAP jako ochrana majetku

Pro ty, kteří do nového vozu hodně zainvestovali nebo dobře vědí, že jiný by si jen tak dovolit nemohli, je tu ještě připojištění GAP (guaranteed asset protection). Když si zlikvidujete automobil, pojišťovna vám vyplatí částku ve výši obvyklé ceny vozidla (cena, kterou měl vůz těsně před nehodou) a ještě odečte spoluúčast. Může se tak stát, že jste před měsícem pořídili vůz za 500 000 Kč, ale najednou máte po nehodě a od pojišťovny dostanete jen 400 000 Kč.

S připojištěním GAP je to ale jinak. Když ho máte, dostanete od pojišťovny zaplaceno jako obvykle, ale z připojištění se dorovná chybějící částka a spoluúčast. Když tedy budete mít auto za 500 000 Kč a vhodně ho připojistíte, dostanete po totální škodě 500 000 Kč, o které jste během nehody přišli. Stejně tak to funguje třeba v případě odcizení vozidla.

Nepodceňujte možnosti pojištění svého čtyřkolého pomocníka. Zvlášť u novějších a dražších aut se kromě povinného ručení vyplatí i havarijní pojištění, případně připojištění GAP.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS