Co je systém EDR a kde je ve voze umístěn[1]
EDR je funkce, resp. zařízení nainstalované ve vozidle, které ukládá informace o vozidle v případě, že nastane určitá specifikovaná událost – obecně když dojde k aktivaci airbagů, předepínačů bezpečnostních pásů nebo k překročení zpomalení vozidla o 8 km/h za dobu 300 ms. Samotné EDR je nejčastěji funkcí ACM (z anglického Airbag Control Module, tedy řídcí jednotky airbagů), který je instalován v dobře chráněném prostoru vozidla (obvykle pod jedním z předních sedadel, případně ve středové konzoli) a hraje důležitou roli při záznamu nehodových dat, které shromažďuje z vyhrazených snímačů, rozmístěných po celém vozidle.
Mohlo by vás zajímat: Ondřej Kovařík: Open finance jako další krok ve finančních službách
Jak systém funguje
Systém EDR snímá průběžně data z řídící jednotky airbagů (spolu s dalšími informacemi o vozidle) tato data uzamkne až v případě nehody, resp. překročení přednastavených hodnot, a to v čase do 5 sekund před zaznamenanou událostí a 300 ms po zaznamenané události. Nahrávání dat pracuje na principu uzavřené smyčky a EDR tedy nepřetržitě zaznamenává data a přepisuje několik předchozích vteřin, dokud ho nezastaví událost. Konkrétní data, která jsou zaznamenávána, jejich rozsah a přesnost vymezuje předpis OSN č. 160. Mezi těmito daty jsou například:
- rychlost udávaná vozidlem,
- poloha akcelerátoru nebo pedálu akcelerátoru,
- stav provozní brzdy,
- stav bezpečnostních pásů,
- zrychlení vozidla v jednotlivých osách,
- zásah do řízení,
- aktivace airbagů a čas do aktivace.
Mohlo by vás zajímat: Petr Hrbáček: Ke klidnému stáří pomůže vhodné pojištění
Data ukládaná v systému EDR jsou anonymizovaná
Jelikož je funkce systému EDR svázána s funkcí řídící jednotky airbagů, není možná jeho deaktivace. Samotná data jsou však anonymizována a musí být chráněna před manipulací, přičemž systém nesmí ukládat poslední 4 číslice VIN, aby nebylo možné konkrétní vozidlo, vlastníka či provozovatele jednoznačně identifikovat.
Vyčtení jednotky EDR v současné době vyžaduje připojení vyčítacího zařízení (nejčastěji CDR - Crash Data Retrieval) přímo na vozidlo nebo samotnou řídící jednotku. Systém uchovává veškerá data přímo v jednotce EDR a nemá možnost je odesílat na dálku. Rovněž jeho prostřednictvím nelze sledovat například jízdní styl řidiče nebo globální polohu vozidla.
Mohlo by vás zajímat: Počty poradců v prvním čtvrtletí vzrostly
K čemu je možné data ze systému využít
Data EDR poskytují informace pro výzkum bezpečnosti silničních vozidel a mohou sloužit jak pro diagnostiku vozidla v době nárazu, tak při hledání hlavní příčiny dopravní nehody. Jejich zkoumáním je možná inovace a zavádění pokročilejších bezpečnostních systémů ve vozidlech (což byl mj. jeden z hlavních důvodů jejich zavedení na přelomu století v USA). Data EDR napomáhají rovněž v oblasti silničního stavitelství, kdy lze statistickou analýzou průběhu a příčin dopravních nehod navrhnout vhodná bezpečnostní opatření jak na stávající komunikaci, tak ve fázi výstavby nové komunikace.
Velmi podrobně je problematika EDR rozebrána v publikaci Technologie EDR a její principy[2] zpracovaném autory z ČVUT. Podrobnosti o této problematice jsou rovněž dostupné na stránkách NHTSA.
Mohlo by vás zajímat: Unikla nám osobní data! Budeme platit odškodnění?
[1] S nařízením evropského parlamentu a rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 a Nařízením komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/545 ze dne 26. ledna 2022, které jej dále upravuje, se do vozidel kategorie M1 a N1 zavádí mj. systémy EDR.
[2] KOSTĚNCOVÁ, Veronika a NOUZOVSKÝ, Luboš. Technologie EDR a její principy. Online. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2020. ISBN 978-80-01-06705-5. Dostupné: https://k622.fd.cvut.cz/downloads/Technologie%20EDR.pdf. [cit. 2024-04-10].
Komentáře
Přidat komentář