Koronavir způsobil vysoký pokles vykazovaných prodejních čísel za březen, duben i květen letošního roku. Je ovšem třeba říci, že míra poklesu prodeje automobilů byla v ČR v oněch nejtěžších měsících roku 2020 stále výrazně nižší než v jiných zemích EU, které byly postiženy ještě mnohem silněji.
Oproti předchozím měsícům působí červnová data pozitivněji. Počet nových registrací dosáhl počtu 20 771 vozů. Oproti předchozímu měsíci se tak jedná o 55% nárůst a vůči letos nejslabšímu dubnu o téměř dvojnásobek. I tak se první pololetí letošního roku zapíše do historie prodeje automobilů jako nejméně produktivní za posledních šest let a podle odborníků nemusí ani červnová čísla s jistotou znamenat návrat k dosavadnímu trendu a spotřebitelské náladě. „Ačkoliv data za červen 2020 vykazují pozitivní dynamiku, dá se předpokládat, že jde primárně o uspokojení odložené poptávky z jarních měsíců v kombinaci s atraktivními cenami a balíčky,“ uvedl Michal Razim z PwC.
Mohlo by vás zajímat: Petr Jedlička: Lze srovnávat aktuální průběh pandemie s první vlnou?
Mezi nově registrovanými vozy lze vidět rostoucí oblibu SUV a terénních vozů, které jsou i nadále nejžádanější třídou OA a její růst pokračuje. Renesanci zažívá střední třída, zatímco zájem o MPV i nadále silně klesá.
Analytici tak zatím očekávají celoroční pokles o asi 22 % oproti předchozímu roku. To, co bude pro letošní finanční výsledky automobilů a prodejců klíčové, je přitom samozřejmě až 3. a 4. čtvrtletí. Právě v této době bychom měli zjistit, zda byl pokles spotřebitelské důvěry krátkodobý, a také to, jak se koronavirová krize finálně odrazí na hospodaření firem a jejich chuti investovat do nových flotil.
Mohlo by vás zajímat: Pandemie moru v minulosti změnily tvář světa
Zatímco index důvěry spotřebitelů se totiž už během května začal obnovovat, důvěra podnikatelů zůstává nízká. Jejich budoucí chuť nakupovat nové automobily je přitom ohrožena i dalšími faktory –očekávaným plošným zdražováním nabídky v důsledku prudkého poklesu koruny, chystaným zdražením nových vozů z důvodu vyšších investic automobilek do snižování emisí a aktuálně také problematickým stanovováním zůstatkových hodnot vozidel po operativním leasingu, což znemožňuje firmám obnovení flotil operativních leasingů.
Komentáře
Přidat komentář