Nákupy automobilů rostou, zatím ale jen dohánějí odloženou poptávku


			Nákupy automobilů rostou, zatím ale jen dohánějí odloženou poptávku
28.7.2020 Spektrum

Epidemie COVID-19 a následná karanténní opatření, která do ČR plnou silou dorazila koncem 1. čtvrtletí 2020, způsobila bezprecedentní zpomalení ekonomické aktivity nejen v ČR, ale i na většině našich exportních trhů. Přesto, že autosalony patřily k prvním podnikům, které se zákazníkům po nejtvrdších karanténních opatřeních otevřely, zatím stále ještě dohánějí odloženou poptávku jarních měsíců. Informace přinesla poradenská společnost PwC.

Koronavir způsobil vysoký pokles vykazovaných prodejních čísel za březen, duben i květen letošního roku. Je ovšem třeba říci, že míra poklesu prodeje automobilů byla v ČR v oněch nejtěžších měsících roku 2020 stále výrazně nižší než v jiných zemích EU, které byly postiženy ještě mnohem silněji.

Oproti předchozím měsícům působí červnová data pozitivněji. Počet nových registrací dosáhl počtu 20 771 vozů. Oproti předchozímu měsíci se tak jedná o 55% nárůst a vůči letos nejslabšímu dubnu o téměř dvojnásobek. I tak se první pololetí letošního roku zapíše do historie prodeje automobilů jako nejméně produktivní za posledních šest let a podle odborníků nemusí ani červnová čísla s jistotou znamenat návrat k dosavadnímu trendu a spotřebitelské náladě. „Ačkoliv data za červen 2020 vykazují pozitivní dynamiku, dá se předpokládat, že jde primárně o uspokojení odložené poptávky z jarních měsíců v kombinaci s atraktivními cenami a balíčky,“ uvedl Michal Razim z PwC.


Mohlo by vás zajímat: Petr Jedlička: Lze srovnávat aktuální průběh pandemie s první vlnou?


Mezi nově registrovanými vozy lze vidět rostoucí oblibu SUV a terénních vozů, které  jsou i nadále nejžádanější třídou OA a její růst pokračuje. Renesanci zažívá střední třída, zatímco zájem o MPV i nadále silně klesá. 

PWC analyza automotive

Analytici tak zatím očekávají celoroční pokles o asi 22 % oproti předchozímu roku. To, co bude pro letošní finanční výsledky automobilů a prodejců klíčové, je přitom samozřejmě až 3. a 4. čtvrtletí. Právě v této době bychom měli zjistit, zda byl pokles spotřebitelské důvěry krátkodobý, a také to, jak se koronavirová krize finálně odrazí na hospodaření firem a jejich chuti investovat do nových flotil.


Mohlo by vás zajímat: Pandemie moru v minulosti změnily tvář světa


Zatímco index důvěry spotřebitelů se totiž už během května začal obnovovat, důvěra podnikatelů zůstává nízká. Jejich budoucí chuť nakupovat nové automobily je přitom ohrožena i dalšími faktory –očekávaným plošným zdražováním nabídky v důsledku prudkého poklesu koruny, chystaným zdražením nových vozů z důvodu vyšších investic automobilek do snižování emisí a aktuálně také problematickým stanovováním zůstatkových hodnot vozidel po operativním leasingu, což znemožňuje firmám obnovení flotil operativních leasingů.

Zdroj: PwC

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články