„Od července bude možné přes Portál dopravy zvolit doručení nového nebo vyměněného řidičského průkazu na výdejní místo nebo do výdejního boxu. Doposud bylo potřeba dojít na příslušný úřad obce s rozšířenou působností, kterých je v České republice 205. Nově bude možné využít minimálně 1500 výdejních boxů a 1500 výdejních míst,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. V České republice už není nutné mít řidičské oprávnění sice u sebe, podle evropských směrnic ale musí být průkaz stále platný a pro cesty do zahraničí je potřeba se dál prokazovat plastovou kartičkou. To by se mohlo v následujících letech změnit v rámci zavádění evropské digitální peněženky digitální identity.
Mohlo by vás zajímat: Roman Šimeček: Ekologická katastrofa z Hustopečí je výzvou pro pojišťovny
Novinkou také je, že lidé, kteří získají nebo rozšíří řidičské oprávnění, budou moci řídit vozidlo ihned po zapsání tohoto oprávnění do registru řidičů, aniž by museli čekat na vydání fyzického dokladu. Pokud je bude kontrolovat například v provozu policie, najde si informace o platném řidičském oprávnění již vzdáleně skrze registr řidičů. Rovněž nebude nutné odevzdávat neplatný řidičský průkaz, ale bude stačit jej zničit, odpadne tak další důvod, proč chodit na úřady.
Platnost evidenční kontroly se prodlouží na dva roky
Mezi další změny obsažené v novele silničních zákonů patří prodloužení platnosti evidenční kontroly z jednoho na dva roky. Tím se srovná délka s dobou platnosti pravidelné technické prohlídky. „Snižujeme zbytečnou byrokracii při zápisu změny vlastníka nebo provozovatele vozidla v registru vozidel. V případě platné pravidelné technické prohlídky nebude nutné podrobovat vozidlo evidenční kontrole. Navíc si každý může zjistit údaje o posledních technických kontrolách a stavu tachometru jednoduše na www.kontrolatachometru.cz,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V červenci také vyjedou na silnice kontrolovat nákladní dopravu mobilní expertní jednotky v nové podobě jako Inspekce silniční dopravy (INSID). Inspektoři budou samostatně vykonávat kontroly především přímo na silnicích, ale také v provozovnách dopravců. Budou oprávněni zastavovat vozidla a vyřizovat některé přestupky příkazem na místě, vybírat kauce, bránit v další jízdě, odebírat doklady nebo tabulky s SPZ. „Kontrolu kamionů budou moct inspektoři silniční dopravy provádět bez asistence policie nebo celní správy. Dohlížet budou na povinné přestávky a odpočinky řidičů, upevnění nákladu, hmotnost nákladních vozidel a budou také odhalovat manipulace s tachografy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Mohlo by vás zajímat: Za jakých podmínek může lékař zveřejnit fotografie svých pacientů?
Zavádí se poptávková doprava
Další významná novinka se týká posílení veřejné dopravy zavedením tzv. poptávkové dopravy. Objednávky budou probíhat zejm. prostřednictvím aplikací a přepravu budou zajišťovat především menší vozidla. Cestující budou moci nastupovat a vystupovat i mimo zastávky, a podle jejich požadavků bude možné upravovat i samotnou trasu linky.
Přeprava bude probíhat na základě objednávek, a to jak mezi běžnými zastávkami, tak mezi předem určenými nástupními místy. Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu. Poptávková doprava umožní jak ekonomické, tak velmi účelné zajištění dopravní obslužnosti. Zároveň se tím vytváří prostor pro vznik nových objednávkových aplikací.
Automatizovaná vozidla budou mít od ledna 2026 nová pravidla
Novela zákona dále zohledňuje budoucí provoz automatizovaných vozidel. Když bude vozidlo řídit samo, nebudou se na řidiče vztahovat pravidla silničního provozu ani jiné povinnosti týkající se řízení, jejichž dodržování v tu chvíli automatizované vozidlo zajišťuje. Řidič musí být nicméně připraven na výzvu automatizovaného vozidla řízení bezpečně převzít. Provozovatel vozidla nebude odpovídat za přestupek spáchaný v době, kdy se automatizované vozidlo řídilo samo. V každém takovémto vozidle bude tzv. černá skříňka. V případě potřeby bude řidič nebo výrobce vozidla povinen policii zpřístupnit údaje o řízení samotným vozidlem nebo řidičem, které tato černá skříňka zaznamenává.
Mohlo by vás zajímat: Bence Holló je nový prezident Maďarské asociace pojišťoven
V zastoupení je možné nahlížet na bodové konto, vyzvedávat řidičské průkazy a registrační značky
Portál dopravy nově umožňuje využívat digitální plné moci. V zastoupení lze nově nahlížet na bodové konto řidiče, sledovat údaje z registru řidičů, vyzvednout za někoho osvědčení o registraci vozidla, registrační značku nebo kompletně spravovat vozový park, a to včetně přepisů či zápisů vozidel. Rozšiřuje se také využití elektronického podání na žádost o kartu řidiče do digitálního tachografu a řidičský průkaz s vyznačenou profesní způsobilostí. „Propojení Registru zastupování s Portálem dopravy je dalším krokem, který umožní digitalizaci a modernizaci našich služeb. Umožňuje občanům i firmám snadno a rychle spravovat plné moci, což přináší další úsporu času v dopravní agendě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Už od prosince loňského roku mohou zákonní zástupci jako jsou například statutární zástupci, rodiče nebo opatrovníci prostřednictvím Portálu dopravy nahlížet na údaje a podávat žádosti v dopravních agendách. Nově se přidává možnost digitální udílení plných mocí, a to mezi fyzickými osobami, právnickými osobami i mezi sebou. „Registr zastupování (REZA) spustila loni Digitální a informační agentura (DIA), a to za výrazného přispění Ministerstva dopravy, které je také prvním resortem, který umožní občanům využívat explicitních oprávnění. Věřím, že skvělá spolupráce s Ministerstvem dopravy bude příkladem ostatním resortům v dalším využívání REZA. Česká republika se jeho spuštěním zařadila mezi evropskou špičku, a jako jedna z mála nabízí komplexní řešení jak pro digitální, tak pro fyzické jednání v zastoupení,“ uvedl ředitel Digitální a informační agentury Martin Mesršmíd.
Zároveň do konce dubna spustíme nová ePodání žádosti, konkrétně o vydání karty řidiče do digitálního tachografu a o řidičský průkaz s vyznačenou profesní způsobilostí. Portál dopravy za žadatele vyplní i v tomto případě všechny známé údaje a po výběru místa vyzvednutí doručí kartu do digitálního tachografu či řidičský průkaz na určenou obec s rozšířenou působností.
Portál dopravy již přes dva roky nabízí širokou škálu digitálních služeb z oblasti agend řidičů, vozidel, plavby a letectví. Nová funkce digitálních plných mocí tak doplňuje již existující služby a přináší další možnosti pro efektivní správu dopravních záležitostí. Mimo první čtyři uvedené plné moci plánujeme během tohoto i příštího roku postupně přidávat spousty nových.
Mohlo by vás zajímat: Počty poradců: První kvartál 2025 ve znamení obnovy
Plná moc k vydání výpisu z bodového hodnocení:
- Uživatel může udělit plnou moc jiné osobě, aby za něj vyřídila výpis z bodového hodnocení řidiče.
Plná moc k vydání dat z registru řidičů:
- Tato plná moc umožňuje pověřené osobě získat přístup k údajům z registru řidičů, jako jsou informace o řidičském průkazu, profesní způsobilosti, zákazech řízení či přestupcích. Pro obě výše uvedené plné moci platí, že jsou užitečné například pro dopravní společnosti, které potřebují vědět o případném vybodování svých zaměstnanců-řidičů.
Plná moc k vyzvednutí osvědčení o registraci vozidla (ORV) a registračních značek (RZ):
- Uživatel může pověřit jinou osobu, aby za něj vyzvedla osvědčení o registraci vozidla nebo registrační značky. To je praktické nejen pro firmy s větším vozovým parkem, ale také plně využitelné v rámci rodiny.
Plná moc ke všem činnostem spojeným s provozováním vozidel:
- Tato plná moc umožňuje pověřené osobě provádět veškeré úkony spojené s provozováním vozidel, správa údajů o vozidlech, kontrola platnosti technické kontroly (STK) a pojištění. To je praktické například pro firmy, které spravují větší vozový park a potřebují delegovat tyto úkony na své zaměstnance.
Komentáře
Přidat komentář