On-line abstinenti to začínají mít v Rakousku těžké


			On-line abstinenti to začínají mít v Rakousku těžké

Být on-line, nebo nebýt on-line – to už není otázka, kterou by si každý mohl vyřešit po svém. Tlak na spotřebitele bez připojení k internetu je už v Rakousku citelný a stále sílí. A přesto zůstává podle nové studie Austrian Internet Monitor 14 % populace prakticky off-line.

Připojení k internetu je dnes neodmyslitelnou součástí každého všedního dne. V této atmosféře se lehce přehlíží, že každý sedmý Rakušan či Rakušanka internet k dispozici nemá. Ve věkové skupině 55 až 74 let dokonce každý čtvrtý občan u jižních sousedů.

Ve třetím kvartále letošního roku disponovalo internetovým připojením 6,45 milionu Rakušanů (86 % populace). Z celkového počtu bylo 6,03 milionu pravidelnými uživateli (několikrát týdně připojeni) a 5,30 milionu každodenními konzumenty on-line obsahu.

Studie Rakouského institutu pro aplikované telekomunikace poukazuje na neblahé následky internetové abstinence: tlak na spotřebitele bez připojení bude nadále stoupat. Bankovních i poštovních poboček bude ubývat, tištěné průvodce nebo jízdní řády vymizí, objednání některých služeb (například těch sdílených) předpokládá přístup k mobilním aplikacím. Off-liner nedosáhne na příznivější tarify operátorů, nenakoupí speciálně on-line zlevněné zboží a nemůže operativně porovnat ceny a parametry zboží i služeb na srovnávačích.


Mohlo by vás zajímat: Martin Žáček: Penzijní a zdravotní reforma jsou výzvy pro 2018


A přitom podle studie Austrian Internet Monitor zůstává i nyní 14 % populace bez internetu. A vedle této skupiny existuje další – a poměrně silná, která využívá připojení spíše zřídka
(6 %). Takovými spotřebiteli jsou nejvíce ženy ve vyšším věku, s nižším stupněm vzdělání a limitovanými finančními možnostmi. Přitom všední život lze díky internetu rychleji a pohodlněji organizovat a řídit. Například prostřednictvím WhatsApp rodinných skupin nebo díky jízdním řádům a navigaci v mobilu.

Off-line konzumenti se tak vzdávají rychlého přístupu k informacím a také cenově zvýhodněného on-line servisu, například e-bankingu nebo levnějších jízdenek a letenek. Nevyužívají sdílené služby, elektronické aukce energií a nevybírají si z nabídek na srovnávačích. Přitom například porovnání cen dodavatelů energií může přinést roční úsporu až 200 eur. Stejnou částku může ušetřit ten, kdo nechodí do banky, ale využívá bankovních služeb na internetu a v mobilu.


Mohlo by vás zajímat: SLASPO: Návrh daně z pojištění překvapil


Pro nezasvěcené je rozhodující krok k využívání on-line služeb bez podpory často obtížný. Nemají dost informací, zda se jim vyplatí či nikoli. Proto je důležité vybudovat poradenskou síť a nabídku zaškolení, stejně jako služby pro spotřebitele, kteří si „netykají“ s technologiemi. Rovněž je třeba garantovat minimální právně ukotvený rámec analogových plnění a služeb. Do něj by měly spadat papírové účty a faktury a tištěné formuláře.

Odborníci upozorňují na to, že i on-line rutinéři dnes vědomě do svých životů zavádějí digitální pauzy a odpočinek od světa on-line. Tento trend už uchopily některé cestovní kanceláře a nabízejí „ozdravné kúry“, kde jsou internet a sociální sítě zapovězeny dočasnou digitální dietou. I další branže by se do budoucna měly zaměřit na tento trend a zohlednit také potřeby občasných uživatelů nebo rovnou odmítačů internetu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články