Moderní technologie, umělá inteligence a mobilní konektivita budou v následující dekádě v centru pozornosti výrobců automobilů. Auta budou nejen využívat různé funkce ulehčující jízdu, ale budou ve větší míře využívat 5G sítě, automaticky spolupracovat s dobíjecími stanicemi, infotainment bude hrát ve vozech stále větší roli.
„Čtyři z pěti nově prodaných aut v Evropě budou využívat pokročilou konektivitu. Už nyní vidíme, že expandující Tesla a čínské automobilky právě do konektivity velmi výrazně investují a zároveň očekávají, že pro ně budou služby a aplikace spojené s digitálním rozhraním aut stále významnějším zdrojem příjmů,“ vysvětluje závěry aktuální studie expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Mohlo by vás zajímat: Dalších pět let České asociace pojišťoven. Počátky globalizace a digitalizace
96 % nových prodejů v Evropě budou tvořit elektroauta
V roce 2035 už hlavní světové trhy naprosto ovládne elektromobilita. PwC uvádí, že v Evropě budou 96 % nových prodejů tvořit čistě elektrické vozy, v Číně to bude 81 %. K pomalejšímu nástupu elektromobily bude i v roce 2035 docházet v USA, kde budou elektroauta tvořit 58 % nových prodejů.
„Rozdíly jsou způsobené především regulatorními požadavky. Zatímco Evropa jde cestou nařízení a zákazů a nové vozy s konvenčním motorem po roce 2035 prakticky nekoupíte, v USA věří spíše na sílu trhu doplněnou o pobídky, které mají ve finále zvýšit konkurenceschopnost elektromobilů,“ vysvětluje rozdílnou dynamiku Pavel Štefek.
Plně autonomní vozy čeká dlouhá cesta
Naopak pozvolnější, než původně očekávaný bude nástup plně autonomních aut. Ta sice pozvolna přecházejí z fáze vývoje a testování do provozu, brzdí je ale zatím regulace i vysoké náklady na pořízení.
V roce 2035 by plně autonomní vozy nicméně měly tvořit 7 % prodejů v Evropě a 9 % prodejů v USA. „Velmi ambiciózní cíle má v tomto směru Čína, která prostřednictvím vládních programů chce dosáhnout až 36% penetrace autonomních vozů. A současná začínající expanze čínských elektroaut do Evropy ukazuje, že čínské automobilky jsou v elektromobilitě oproti Evropě napřed. Lze tedy předpokládat, že v případě autonomních vozů tomu nebude jinak,“ připomíná Pavel Štefek.
Mohlo by vás zajímat: Povinné ručení stále pod tlakem vysoké škodní inflace
Čínské automobilky se už v loňském roce staly suverénně největším importérem vozů do Evropské unie, zatímco o pět let dříve se pohybovaly na konci první desítky dovozců. A jejich ambiciózní plány na expanzi do Evropy ještě zesilují. To vyvolává v EU diskuzi o ochraně evropských značek, už 35 % prodaných aut v EU totiž tvoří dovozy. Zároveň čínské automobilky posilují pozici na domácím trhu, kde jejich podíl za 5 let vzrostl ze 44 na 50 %, uvádí studie.
Podobně jako plně autonomní vozy nebudou hrát signifikantní roli ani platformy zaměřené na využívání jednoho auta více pasažéry – od klasických taxi služeb přes půjčovny až po různé formy sdílených aut. V roce 2035 by se např. v Německu měly všechny tyto platformy podílet na celkově ujetých kilometrech jen zhruba 4 %. Vlastní auto tak nadále zůstane jednoznačně hlavním způsobem dopravy.
Počet osobních aut ve světě dále poroste
Podle PwC se nenaplní scénáře, že auta se v budoucnosti stanou jen výsadou bohatší části obyvatelstva. Počet osobních aut na vyspělých trzích naopak dále poroste. V Evropě by tak v roce 2035 mělo jezdit 366 milionů aut, zatímco v roce 2025 to bude 352 milionů vozů. Počet aut v Číně by měl vzrůst o 50 milionů na 418 milionů, k největšímu skoku přitom poměrně překvapivě dojde v USA, kde je automobilová kultura dlouhodobě zakořeněná. I přesto by tam počet aut měl vzrůst z 300 na 359 milionů.
Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Tahle země není pro Green Deal…
Studie připomíná, že elektromobilita a moderní technologie přinesou automobilovému trhu obří výnosy. Jen příjmy z elektromobily odhaduje PwC do roku 2030 na 760 miliard dolarů, plně autonomní auta mohou znamenat výnosy ve výši 81 miliard USD do roku 2035. „Boj o to, kdo z tohoto balíku v roce 2035 získá nejvíce peněz, už začal. Zatím to vypadá, že vítězem může být Čína, kde už dnes využití a význam aut překračuje koncept dopravního prostředku. Tomu odpovídá i role a počet softwarových vývojářů v tamních automobilkách. Aby evropský autoprůmysl zůstal konkurenceschopný, musí se ještě v daleko větší míře vrhnout do vývoje,“ uzavřel Pavel Štefek.
Komentáře
Přidat komentář