Studenti a jejich chování na internetu. Zdrojem rizik sociální sítě


			Studenti a jejich chování na internetu. Zdrojem rizik sociální sítě
1.1.2022 Spektrum

Téměř každý z dotázaných studentů českých středních a vysokých škol je pro studium vybaven chytrým telefonem nebo notebookem. Nadále převažuje elektronická forma poznámek a materiálů ke studiu a jejich sdílení prostřednictvím chatovacích aplikací či nástrojů od Google. Velkou roli hrají v komunikaci mezi studenty sociální sítě. Ačkoli většina studentů již pravidelně zálohuje svá data a stále více z nich využívá cloudové služby, zabezpečení svého chytrého telefonu antivirovým programem řeší méně než polovina z nich. Vyplývá to z průzkumu společností ESET a Seznam.cz.

Dobré vybavení je již mezi českými studenty standardem, téměř většina respondentů vlastní chytrý telefon (98 %) nebo notebook (94 %), v menší míře je zastoupený také stolní počítač (40 %). Oproti minulému roku, který přinesl větší požadavky na vybavení pro komunikaci a výuku online, došlo k nepatrnému růstu v používání těchto zařízení. Přes 80 % studentů chrání své notebooky a stolní počítače antivirovými programy. V případě chytrých telefonů a tabletů je to okolo 40 % dotázaných. Část studentů (okolo 10 %) přitom ani neví, zda je jejich chytrý telefon či tablet chráněn.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Co může po volbách „zatopit“ pojistnému sektoru?


„Zatímco ochrana počítače nebo notebooku nějakým bezpečnostním programem již není ničím neobvyklým, u mobilních zařízení, jako jsou chytré telefony, nemá zabezpečení více než polovina dotazovaných. Elektronické dokumenty, jako jsou poznámky z vyučování nebo přednášek a další studijní materiály, přitom začínají drtivě převažovat nad klasickými formáty psanými v ruce. Studenti pracují na svých chytrých zařízeních víc než kdy dřív. Rozhodně jim tak doporučujeme, aby ochranu svých studijních materiálů a soukromí nepodceňovali,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

Studenti a jejich chování na internetu. Zdrojem rizik sociální sítě 1

Vítězí elektronické materiály a nástroje od Google

Téměř všichni dotázaní využívají internet k vyhledávání zdrojů pro své úkoly a práce, komunikaci se spolužáky, pro přístup do informačního systému školy nebo sdílení materiálů. Oproti minulému období je nyní vyšší především využívání internetu pro samostudium. Rychle se proměňuje také způsob sdílení studijních materiálů. Nejčastější platformou je stále aplikace Messenger od Facebooku, její míra využívání ale rychle klesá. Naopak roste popularita nástrojů Google Disk a Google Docs.

„Tradiční půjčování sešitů v procentuálním zastoupení oproti loňskému roku vzrostlo, jedná se ale o významně nižší číslo než v roce 2019. Za online sdílením v tuto chvíli zaostává. Oproti netypickému roku 2020 mírně ubylo studentů, kteří měli většinu materiálů v elektronické podobě. Ve srovnání s rokem 2019 však podíl u využívání elektronických materiálů výrazně narostl,“ vysvětluje Dvořák.


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 3Q 2021: Léto přineslo enormní růst majetkových škod


S využíváním elektronických materiálů souvisí i jejich zálohování a zabezpečení před případnou ztrátou či smazáním. Až 81 % studentů si data související se studiem zálohuje, přičemž zhruba polovina z nich to již dělá pravidelně. Situace je tak shodná s rokem 2019. Stále ovšem roste podíl zálohování prostřednictvím cloudových služeb. Celkovou situaci kolem postupně převládajících online návyků studentů a žáků vyšších ročníků středních škol pak podporuje také kontinuálně rostoucí zájem o nákup technologického vybavení do škol.

„O notebooky se na nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz začal výrazně zvedat zájem právě v období uzavřených škol. Pokud porovnáme měsíce říjen a listopad roku 2019 se stejnými měsíci v roce 2020, tak došlo k nárůstu o 115 %, u tabletů pak o 52 %,” říká Kristýna Hořovská, PR Specialistka Zboží.cz. „Růst pokračuje i letos. Při meziročním srovnání proběhlých měsíců evidujeme i nyní zhruba o dvě třetiny vyšší nárůst zájmu o notebooky a o třetinu o mobilní telefony a tablety. Domácnosti se tak zřejmě snaží dovybavit děti dle svých aktuálních finančních možností a připravit se na možnost, že by se žáci museli opět učit formou on-line,“ dodává Hořovská.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Martin Diviš


Tři čtvrtiny dotázaných se na sociálních sítích setkalo s podvodem

Informace a zprávy o celkovém dění získávají studenti na sociálních sítích a internetových zpravodajských serverech. Frekvence sledování se u internetového zpravodajství od minulého roku o něco snížila, pořád je však na vyšší úrovni než v roce 2019. Mimo školu spolu studenti komunikují zejména přes sociální sítě a chatovací aplikace. Stejně, jako v případě používání e-mailu, je i v případě komunikace prostřednictvím sociálních sítí zaznamenán pokles. Sociální síť Facebook, která stále platí za jednu z nejpopulárnějších sociálních sítí v České republice, využívají ve svém volném čase téměř všichni dotázaní studenti a počet uživatelů sítě Instagram stále stoupá.


Mohlo by vás zajímat: Výsledky průzkumu pojistného trhu 2021: Spokojenost s pojišťovnami roste


Téměř polovina dotazovaných pak na otázku, jak hodnotí úroveň soukromí, kterou aplikují na své profily na sociálních sítích, odpověděla, že má některé profily na sociálních sítích zcela veřejné. Další desetina respondentů uvedla, že má veřejné všechny své profily. Zhruba 40 % studentů nikdy neřešilo, zda je profil známé osoby nebo influencera ověřený. Více než 75 % studentů se na sociálních sítích setkalo s podvodem. Vedle hoaxů je zcela běžné, že se někdo vydává za jinou osobu. Častá je i snaha vylákat peníze. Přibližně 67 % dotázaných studentů používá dvoufázové ověření pro přihlašování do svých účtů, nejčastěji formou SMS.


Mohlo by vás zajímat: Šichtařová a Vavruša: Jak hasit požár povodní? Děti jsme pustili do jámy lvové


Studenti a jejich chování na internetu. Zdrojem rizik sociální sítě 2„Provozovatelé sociálních sítí se snaží podvody proaktivně vyhledávat a zamezovat jim. Přesto je z velké části tato úloha na samotném uživateli,“ říká Dvořák. „Kromě doporučení, co na sociálních sítích nedělat a jak se nenechat podvést technikami sociálního inženýrství, zůstává základním bezpečnostním prvkem silné heslo a možnost využít dvoufaktorové ověření. Zpravidla jde o SMS kód nebo potvrzení ve spárované aplikaci. Tuto službu standardně nabízí banky nebo poskytovatelé e-mailových schránek. A není již výjimkou ani u sociálních sítí,” dodává Dvořák.

Průzkumu, který probíhal v nástroji Seznam.cz Výzkumník formou online dotazování od 24. září do 4. října 2021, se zúčastnilo 109 studentů středních a vysokých škol, kteří jsou zároveň uživateli služeb společnosti Seznam.cz.

Zdroj: ESET

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články