Švédsko zpřísní kontroly pojištění plavidel kvůli ruské stínové flotile


			Švédsko zpřísní kontroly pojištění plavidel kvůli ruské stínové flotile
9.7.2025 Spektrum

Ohlášené rozšířené monitorování plavidel ze strany Švédska má zlepšit námořní dohled a podpořit vymahatelnost stávajících sankcí. Na moři se pohybují stále stovky starších a často nekvalitně udržovaných lodí porušujících blokádu ruských surovin vyhlášenou v souvislosti s válkou na Ukrajině, které jsou současně i bezpečnostní a ekologickou hrozbou.

Švédsko zvýší kontroly pojištění zahraničních plavidel jako součást úsilí o zpřísnění dohledu nad ruskou takzvanou "stínovou flotilou" stárnoucích lodí, oznámila vláda na přelomu května a června, jak píše deník The Independent.

Od 1. července bude švédská pobřežní stráž a námořní správa zodpovědná za shromažďování informací o pojištění nejen od lodí, které připlouvají do švédských přístavů, ale také od těch, které proplouvají švédskými teritoriálními vodami a výlučnou ekonomickou zónou. Toto rozšířené monitorování má za cíl zlepšit námořní dohled a podpořit vymáhání stávajících sankcí, uvádí zpráva.


Mohlo by vás zajímat: Finanční skupina Partners rozšiřuje svůj byznys v Rumunsku


Švédský premiér Ulf Kristersson řekl, že tento krok "podtrhuje jasnou přítomnost Švédska v Baltském moři, což má samo o sobě preventivní a odstrašující účinek".

Dodal, že shromážděné informace pomohou Švédsku a jeho spojencům identifikovat plavidla pro možné zařazení na sankční seznamy zaměřené na stínovou flotilu. Tyto sankce jsou součástí širšího úsilí Evropské unie a partnerských zemí o narušení ruských námořních operací spojených s konfliktem na Ukrajině.

Hrozby spojené se stínovou flotilou

Takzvaná stínová flotila se skládá ze starších plavidel, z nichž mnohá se blíží ke konci své životnosti, a která Rusko údajně používá k přepravě ropy, plynu a kradeného ukrajinského obilí. Flotila přitáhla mezinárodní pozornost kvůli obavám z její role při obcházení sankcí. Evropská unie uvalila omezení na téměř 350 lodí, o nichž se předpokládá, že jsou součástí stínové flotily, přičemž poslední sankce byly oznámeny 20. května, informoval zpravodajský server.

Vzestup takzvané stínové flotily se stal vážným problémem pro pojišťovny a regulátory. Tyto tankery často operují bez jasného vlastnictví nebo dodržování mezinárodních norem, a od začátku války na Ukrajině se výrazně rozšířily. Standardní pojištění od uznávaných západních společností má jen malá část tankerů; často používají neznámé nebo falešné pojistitele. Nemají proto legální nárok na plnění při havárii či úniku přepravovaného nákladu do moře. Případné škody tak mohou zůstat na bedrech postižených zemí nebo států.

Podle odhadů Allianz je nyní považováno přibližně 17% světové flotily tankerů – téměř 600 lodí –za součást této neoficiální sítě, která primárně přepravuje sankcionované produkty. Stínová flotila byla už podle Allianz spojena s desítkami nehod, včetně požárů, kolizí a ropných skvrn.

Zvýšená kontrola pojištění jako prostředek odhalování lodí porušujících sankce

Ulf Kristersson zaznamenal rostoucí obavy o námořní bezpečnost a zabezpečení v Baltském moři a zmínil nárůst "problematických událostí". Řekl, že úřady se musí připravit na potenciální rizika, spíše než jen doufat v nejlepší výsledky. Průměrné stáří plavidel stínové flotily se odhaduje na přibližně 18 let, což vyvolává obavy o jejich způsobilost k plavbě a zvyšuje riziko nehod. Starší plavidla se mohou potýkat s mechanickými problémy nebo strukturálními poruchami, zejména pokud je jejich údržba nedostatečná.

Intenzivnější ověřování pojištění je považováno za způsob, jak identifikovat plavidla provozovaná bez řádného krytí, což by mohlo naznačovat pokusy o vyhýbání se sankcím nebo provoz pod falešnými záminkami. Pomáhá také zajistit, aby lodě splňovaly regulační požadavky, což přispívá k celkové námořní bezpečnosti.


Mohlo by vás zajímat: Novela zákona o distribuci pojištění a zajištění


Strategické Baltské moře

Rozhodnutí Švédska odráží širší mezinárodní úsilí o monitorování a regulaci přepravních aktivit v citlivých regionech, zejména těch, které jsou spojeny s pokračujícím geopolitickým napětím. Baltské moře zůstává strategicky důležitou oblastí pro obchod a bezpečnost, a proto je posílený dohled prioritou regionálních vlád a organizací, uvádí se ve zprávě.

Příklad pro další následovníky

Švédské rozhodnutí zpřísnit kontroly pojištění zahraničních plavidel představuje významný krok v boji proti ruské stínové flotile, která omezuje mezinárodní sankční režim, a současně ohrožuje námořní bezpečnost v Baltském moři. Rozšířené monitorování odhaluje rostoucí urgenci. Tento přístup může sloužit jako model pro další evropské země, neboť kombinuje praktické nástroje kontroly pojištění s geopolitickými cíli, a zároveň se soustředí na reálná rizika provozu stínové flotily. Švédská iniciativa tak ukazuje, jak mohou pojišťovací nástroje sloužit nejen jako prostředek ochrany proti rizikům, ale i jako efektivní nástroj prosazování mezinárodního práva a sankcí.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články