D.A.S.: Vánoční ve znamení e-shopů. Přibývá i vráceného a poškozeného zboží

D.A.S.: Vánoční ve znamení e-shopů. Přibývá i vráceného a poškozeného zboží
D.A.S.: Vánoční ve znamení e-shopů. Přibývá i vráceného a poškozeného zboží

Data ukazují, že letošní Vánoce se výrazně přesouvají do online prostředí. Podle aktuálního průzkumu APEK plánuje 57 % online nakupujících využívat k převzetí vánočních zásilek výdejní boxy, zatímco doručení domů upřednostňuje jen 18 % zákazníků. Rapidní rozšíření boxů – aktuálně je jich v Česku přibližně 15 000 – zásadně mění způsob, jakým se dárky dostávají k příjemcům. Většina vánočních dárků tak letos putuje přes e-shopy – a s tím roste i počet situací, kdy je potřeba řešit reklamace nebo vracení zboží.

Právník Tomáš Smolík z D.A.S.právní ochrana upozorňuje, že právě teď hraje největší roli čas: „Když balík dorazí těsně před Vánocemi, je důležité, aby ho zákazník otevřel hned – i když dárek chce darovat později. Bez rychlé kontroly se totiž může připravit o možnost výměny či vrácení zakoupeného dárku.”


Mohlo by vás zajímat: AČPM dál povede Ivan Špirakus. Končí výkonná ředitelka Zdeňka Indruchová


Kdy je na místě kontaktovat prodejce

Pokud zásilka nepřijde v termínu uvedeném e-shopem, není důležité, kdo ji doručil – odpovědnost za doručení i kvalitu zboží nese vždy prodejce. Smolík vysvětluje: „I když přepravu zajišťuje třetí osoba, smluvní závazek je mezi zákazníkem a obchodníkem. Odmítne-li prodejce uznat zpoždění či ztrátu zásilky, má spotřebitel nárok na vrácení peněz nebo nové odeslání balíčku.“ Proto má smysl sledovat stav zásilky, a pokud se několik dní nepohne, okamžitě kontaktovat e-shop. Věc je v ideálním případě vyřízena tak, aby dárek dorazil ještě do Vánoc.

Jak postupovat, když zásilka dorazí poškozená

Po převzetí zásilky je vhodné provést základní kontrolu obsahu – a to ideálně bez zbytečného odkladu. V praxi se ukazuje, že mnoho spotřebitelů nechává balíky nerozbalené i několik dní, což ztěžuje prokázání, zda k poškození došlo během přepravy. Pokud se objeví vada, je dobré pořídit několik fotografií výrobku i obalu a situaci co nejdříve písemně oznámit prodejci.

K častým chybám patří pozdní oznámení problému, nedostatečný popis vady nebo absence dokumentace. „To může vést k prodloužení vyřizování nebo zamítnutí reklamace. Typické vady u vánočních zásilek zahrnují mechanické poškození, nekompletní obsah balení, chybějící příslušenství nebo vady funkčnosti, které se projeví až po prvním použití,” vysvětluje Smolík.

Pokud je zboží vadné, má zákazník podle zákona nárok na opravu, výměnu, slevu nebo vrácení peněz. Sleva či akční nabídka se na rozsah práv nijak nevztahuje – rozhodující je stav produktu, nikoli jeho cena.

Nenechte se zmást 14 dny na vrácení

V předvánočním shonu se často míchají dvě odlišné situace: klasická reklamace a možnost vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Tyto režimy ale nelze zaměňovat. Možnost vrátit zboží bez udání důvodu platí jen u nákupů na dálku. Prodloužení času na výměnu až do doby po Vánocích je dnes již častý benefit, není to ale samozřejmost – bez něj platí základních 14 dní. Reklamace se týká vadného nebo poškozeného zboží a zákonná dvouletá záruka platí bez ohledu na slevu či konkrétní načasování nákupu. Smolík připomíná: „Za účelem případné reklamace balík otevřete co nejdřív.“


Mohlo by vás zajímat: OK GROUP vstupuje do ČASF a posiluje hlas makléřů na finančním trhu


Reklamace rychle a bez komplikací

  • Pokud má zakoupená věc vadu, kterou jste nezpůsobili, máte právo ji reklamovat – bez ohledu na to, zda jste ji koupili ve slevě nebo online. Není nutné mít originální paragon ani obal, stačí doložit, že jste nákup uskutečnili (například výpisem z účtu). Reklamaci lze uplatnit v kterékoliv prodejně dané značky a prodejce je povinen vystavit potvrzení o jejím přijetí.
  • Na vyřízení má 30 dní. Nejčastějším postupem je oprava nebo výměna, ale pokud se vada opakuje nebo je závažná, máte nárok na slevu nebo vrácení peněz. Objeví-li se vada do dvanácti měsíců od nákupu, má se za to, že existovala už při převzetí – a prodejce musí prokázat opak.
  • Pokud prodejce reklamaci zamítne bez řádného zdůvodnění, můžete požádat o nové posouzení, obrátit se na Českou obchodní inspekci, nebo v krajním případě řešit spor soudní cestou.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články