5 dopadů umělé inteligence na současný byznys


			5 dopadů umělé inteligence na současný byznys
17.3.2017 Technologie, InsurTech

Světový leader v poskytování IT služeb a consultingu InfoSys, vytvořil anketu mezi 1600 respondenty z několika tržních segmentů týkající se budoucnosti umělé inteligence v byznysu. Co byznysu přinese a co mu vezme?

Studie Jak posílit lidský potenciál: Cesta k účelné umělé inteligenci, kterou prezentovala společnost Ifosys, dokumentuje souvislost mezi růstem příjmů a mírou vyspělosti technologií umělé inteligence v příslušném podniku.

Organizace, které reportují v posledních 3 letech růst tržeb, došly dál i v nasazování umělé inteligence. Technologie AI jsou vnímány jako dlouhodobá strategická priorita; 76 % respondentů považuje umělou inteligenci za klíčový faktor úspěchu a 64 % dotazovaných věří, že budoucí růst jejich organizace závisí na nasazení AI v masivním měřítku. I když obecně existují určité obavy vztahující se k etice a lidským zdrojům – 62 % respondentů věří, že úspěšné nasazení AI vyžaduje posílit etické standardy – většina dotazovaných patří k optimistům a je přesvědčena, že zaměstnance nahrazené umělou inteligencí půjde přesouvat na pracovní pozice přinášející vyšší přidanou hodnotu.

85 % podniků zapojených do průzkumu plánuje své zaměstnance vzdělávat a informovat je o výhodách a využití umělé inteligence prostřednictvím školení a tréninků. 80 % podniků, které chtějí technologiemi AI nahrazovat současné pracovní pozice, hodlá takto nahrazené zaměstnance přesunout na jiné pozice nebo nejprve rekvalifikovat.

 

1. Snížení nákladů o desítky procent

Průzkum dále do roku 2020 očekává, že organizace, které již mají technologie umělé inteligence nasazeny nebo jejich nasazení plánují, očekávají do roku 2020 zvýšení výnosů v průměru o 39 % a snížení nákladů o 37 %. Celých 76 % IT specialistů a manažerů s rozhodovací pravomocí vnímá AI jako rozhodující faktor pro úspěch své organizace.

 

2. Přeškolení zaměstnanců

Podniky mají v plánu investovat do rozvoje dovedností svých zaměstnanců: Podniky, které nahrazují pracovní pozice technologiemi umělé inteligence, si v 80 % případů chtějí své zaměstnance udržet, přeřazují je na nové pozice nebo přeškolují. 53 % podniků investuje speciálně do rozvoje dovedností svých zaměstnanců. Organizace, které mají v oblasti AI méně zkušeností, zaměstnance z pozic ovlivněných technologiemi umělé inteligence spíše nasazují na nové obdobné pozice.

Naproti tomu organizace s více zkušenostmi v oblasti AI se snaží dotčené zaměstnance spíše přeškolovat. Mezi hlavní průmyslová odvětví, kde si zaměstnance plánují udržet a rekvalifikovat je, patří: rychloobrátkové spotřební zboží (94 %), letecký a automobilový průmysl (87 %), energetika, ropný a plynárenský průmysl (80 %), farmaceutický průmysl a sektor life sciences (78 %). Z průzkumu dále vyplývá, že technologie AI způsobí zvýšení investic do zaměstnanců především v Číně (95 %), Francii (90 %), Německu (89 %), Velké Británii (82 %) a USA (76 %).

 

3. Etické problémy

Pro úspěch AI je rozhodující řešení souvisejících etických problémů: Dvě třetiny respondentů nepromýšlelo při nasazování umělé inteligence související etické otázky, k nimž patří obavy zaměstnanců ze ztráty kontroly nad řízením podniku a související oborové regulace. 90 % respondentů průzkumu dále uvádí, že zaměstnanci jejich organizace vnímají zavádění umělé inteligence jako problém nebo ho sledují s obavami, 88 % zmiňuje problémy a obavy na straně zákazníků či dodavatelů. Celkem 53 % dotazovaných souhlasí s názorem, že etické problémy představují významnou překážku pro účinné využívání technologií AI.

 

4. Rozdělení trhů

Mezi jednotlivými trhy i obory průmyslu existují velké rozdíly: Z průzkumu vyplývá, že podniky v Indii a Číně mají ohledně umělé inteligence největší sebevědomí a nejčastěji jsou přesvědčeny, že ve využití AI mají před svou konkurencí náskok. Následuje Německo, USA, Velká Británie a Francie. Podniky v oborech rychloobrátkového spotřebního zboží (57 %) a telekomunikací (48 %) nejčastěji uvádějí, že již pociťují, jak technologie AI mění jejich sektor. Firmy z farmaceutického průmyslu a oblasti life sciences uvádějí nejširší využívání umělé inteligence a fungování těchto technologií v souladu s očekáváním; daná odvětví mají tedy nejvyšší skóre z hlediska nasazení AI jako vyzrálé technologie (AI Maturity Index).

5. Schopnost integrace

Podniky jsou z hlediska přijetí AI teprve na počátku cesty: Mezi respondenty, kteří již technologie AI nasadili, je pouze každý desátý přesvědčen, že jejich organizace plně maximalizuje současné možnosti a výhody umělé inteligence. Většina (90 %) respondentů průzkumu uvádí, že jejich zaměstnanci čelí v souvislosti s přijetím AI výzvám a problémům. Přibližně 4 z 10 respondentů věří, že aby technologie AI mohly v jejich organizaci fungovat opravdu efektivně, je třeba vylepšit především rychlost jejich nasazování, snadnost použití a interoperabilitu s jinými systémy a platformami. Některé oblasti nasazení AI vyžadují další školení, vzdělávání a transparentnost na pracovišti. Zaměstnanci zmiňují v souvislosti s umělou inteligencí jako nejčastější obavu bezpečnost dat (43 %), bezpečnost práce (40 %) a platové sazby (30 %), a to i přes obecně pozitivní pohled na přijetí AI.

Zdroj: cfoworld.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články