Výroční konference pojistného trhu: Příležitosti a rizika umělé inteligence


			Výroční konference pojistného trhu: Příležitosti a rizika umělé inteligence

Umělá inteligence mění svět, jak jej známe. Co donedávna znělo jako futuristická vize, se dnes stává každodenní realitou. AI proniká do všech oblastí lidského života, včetně financí a pojišťovnictví, kde přináší nové příležitosti i rizika. Jakým způsobem ovlivní tento technologický pokrok tradiční pojišťovnictví? A jaká opatření jsou nezbytná k zajištění jeho bezpečného a etického rozvoje? Na tyto i další klíčové otázky hledala odpovědi Výroční konference pojistného trhu, kterou pořádala Česká asociace pojišťoven (ČAP). Letošní setkání v Kongresovém centru České národní banky spojilo odborníky z oblasti pojišťovnictví, regulace, technologického výzkumu i práva, aby společně diskutovali o dopadech a perspektivách AI.

Konferenci zahájila zkušená moderátorka Michala Hergetová, která na úvod pozvala k řečnickému pultu dvě významné osobnosti: Jana Procházku, člena bankovní rady České národní banky, a Martina Diviše, prezidenta České asociace pojišťoven a CEO Kooperativa pojišťovny. „Rád bych poděkoval celému sektoru pojišťovnictví za jeho významnou roli při zvládání mimořádných zářijových povodní, které zasáhly naši zemi. Vaše rychlá a efektivní pomoc významně pomohla lidem v postižených oblastech. Český pojistný trh je dlouhodobě stabilní, což je zásadní nejen pro ekonomiku, ale i pro udržení jistoty ve společnosti během nenadálých krizí. Do blízkého budoucna bude pro celý finanční trh zásadní správné využití moderních technologií, a to včetně umělé inteligence, která má potenciál zefektivnit procesy a přinést nové příležitosti pro inovace a potřebný růst,“ řekl na úvod konference Jan Procházka.


Mohlo by vás zajímat: Martin Švec: Klíčová je odpovědnost klientů nejen za sebe, ale i za své blízké


Podle Martina Diviše není umělá inteligence pouhým nástrojem pro zlepšení procesů, ale zásadním faktorem, který transformuje celé odvětví pojišťovnictví. „Technologie jsou jako dobrý sluha, ale zlý pán – musíme je využívat uvážlivě, aby nám pomáhaly v pracovním procesu, a ne aby ovládaly nás samotné. V dnešním rychle se měnícím světě nelze přesně definovat, co nás čeká, protože vše se může proměnit způsobem, který nedokážeme předpovědět. Pojistný sektor však musí být připraven dynamicky reagovat na tyto nové a rychlé výzvy, zároveň však musí zůstat opatrnou a konzervativní silou, která chrání stabilitu a jistotu. To je cesta, jak si uchovat důvěru klientů nejen dnes ale i v blízké budoucnosti,“ uvedl Martin Diviš, prezident České asociace pojišťoven.

WhatsApp Image 2024-11-19 at 09.32.42 (1)

Na úvodní proslovy navázali Karel Řehka, náčelník generálního štábu Armády ČR, a Jan Romportl, konzultant a výzkumník ze společnosti Elin.ai. Jejich vystoupení se zaměřilo na vliv AI na současnou společnost, zejména z pohledu bezpečnosti. Zatímco generálporučík Řehka zdůraznil důležitost ochrany kritické infrastruktury před potenciálním zneužitím AI, Romportl upozornil na potřebu etických standardů a odpovědnosti při vývoji těchto technologií. „Změny, které přináší technologie a umělá inteligence, nejsou cestou k nesvobodě, to určitě ne. Je však pravda, že s sebou AI nese rizika. To je ale zkrátka a dobře součást dnešního světa. Samotná povaha konfliktů zůstává stejná, jen jejich podoba a prostředky se mění. Technologie zásadně mění charakter válek a kdo tyto změny zachytí jako první, získá strategickou výhodu. Neřítíme se do pekla, ale určitě procházíme zásadní rizikovou změnou, kterou musíme aktivně řídit, místo abychom se jí obávali. Klíčem je odvaha a odpovědnost v přístupu k těmto novým výzvám,“ okomentoval problematiku technologického vývoje Karel Řehka, náčelník generálního štábu Armády ČR.


Mohlo by vás zajímat: Paul Carty: Věřím, že umělá inteligence nikdy nenahradí živého zprostředkovatele


Oba experti následně popsali, jak může být AI využita k řešení geopolitických výzev, například k předpovědím konfliktů nebo optimalizaci řízení zdrojů. „Umělá inteligence přináší bezprecedentní nové dimenze kognitivního válčení a nemylme se, situace se bude nadále zhoršovat. Nazval bych to propagandou na megasteroidech – nikdo z nás už nedokáže s jistotou rozlišit, co je realita a co uměle vytvořený obsah. Žijeme ve stavu, který bych nazval permanentním válečným konfliktem, a to zejména v oblasti kyberprostoru. Kybernetická bezpečnost představuje obrovskou výzvu, protože kyberprostor se stal bojištěm o naši mysl. Je to válka, která už není jen o fyzických zdrojích, ale o ovládání myšlení a vnímání reality,“ doplnil Jan Romportl, konzultant a výzkumník ze společnosti Elin.ai.

Do debaty poté přispěl i Matyáš Boháček, výzkumník v oblasti AI, který studuje počítačové vědy na Stanfordově univerzitě v Kalifornii. Matyáš Boháček se zaměřuje na generativní umělou inteligenci, detekci deepfake videí a mediální forenzní analýzu. „Umělé inteligence bychom se neměli bát, ale musíme mít stále na paměti rizika, která s sebou přináší. Na jedné straně AI výrazně urychluje výzkum například   medicíně a dalších vědách, což může zlepšit kvalitu našich životů. Na druhé straně však AI urychluje i vývoj dezinformací, což představuje bezesporu naprosto zásadní a bezprostřední nebezpečí. Nakonec je však všechno o nás lidech – o tom, jak zodpovědně a uvážlivě tyto technologie využijeme,“ přidal svůj názor Matyáš Boháček.


Mohlo by vás zajímat: Martin Švec: Nahradí AI živého poradce? Ano! Otázka je, co na to klient


WhatsApp Image 2024-11-19 at 10.57.44

Jedním z vrcholů konference byla panelová diskuze na téma „AI a budoucnost společnosti“, kterou moderoval Lukáš Benzl, CEO České asociace umělé inteligence. Mezi panelisty byli: Miroslav Singer, hlavní ekonom Generali CCE Holding, Alžběta Krausová, právnička specializující se na AI, Jan Romportl, výzkumník AI, a Lukáš Kačena, CEO společnosti prg.ai. Diskuze se soustředila na otázky regulace, etiky a odpovědnosti. Panelisté zdůraznili význam evropského AI Act, který má za cíl vytvořit pravidla pro bezpečné a spravedlivé využívání AI. V debatě padly klíčové otázky: Máme ještě šanci udržet AI pod kontrolou? A jak by měla vypadat regulace, která by nezpomalila inovace, ale zároveň chránila společnost před riziky?

Po krátké přestávce vystoupil známý moderátor Václav Moravec, který se zaměřil na roli AI v každodenním životě a médiích. „Pohled na budoucnost rozdělený – pětina lidí jsou technooptimisté, kteří věří v pozitivní dopad technologií, zatímco přibližně dvojnásobek zastává spíše technopesimistický přístup, vyjadřující obavy z možných rizik,“ popisoval Václav Moravec. Na jeho příspěvek navázal Dario Maggiora, partner společnosti McKinsey & Company, který představil případovou studii nástroje QuantumBlack. Ukázal, jak může AI pomoci transformovat podnikání a zvýšit jeho výkon, například prostřednictvím efektivnější analýzy dat nebo automatizace procesů.


Mohlo by vás zajímat: Michal Šimon: Pojišťovna může zapůjčit třeba i lednici


LI13

Druhá panelová diskuze se pak zaměřila na konkrétní využití AI v pojišťovnictví. Mezi panelisty byli: Dušan Quis, CEO Allianz pojišťovny, Filip Král, člen představenstva Kooperativa pojišťovny, Linda Tejchman, právnička a spoluzakladatelka Bruselského cedníku, Zdeněk Drbohlav, zakladatel Intermap Technologies a Jindřich Hašek, CEO společnosti DataVision. Pod vedením Michaly Hergetové probrali, zdali si umělá inteligence našla uplatnění v interních procesech pojišťoven, jako je například likvidace, segmentace zákazníků či stanovování výše pojistného. Popisovali, v jakých oblastech má AI největší přínos. Nebo naopak, kde má největší rezervy. Položili si také otázku, jestli jsme připraveni na přímý kontakt s umělou inteligencí v rámci prodeje anebo se zamysleli nad způsobem, jak napojit AI na kontrolní a řídicí systémy pojišťoven.

Konferenci uzavřel Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP, který poděkoval řečníkům a shrnul počínání České asociace pojišťoven potažmo celého trhu v uplynulém období. „Získání ceny Effie za efektivitu reklamy potvrzuje úspěch naší dlouhodobé snahy budovat značku ČAP v oblasti nehodové prevence a prosazovat společensky odpovědný obraz pojišťoven. Tato ocenění jsou důkazem, že naše práce má smysl. Je však nezbytné upozorňovat také na důležité oblasti, jako je problematika podpojištění, role pojišťoven a makléřů nebo samoregulační standardy, například v oceňování nemovitostí. Prioritou pojišťoven je rychle a efektivně pomáhat, což dokazuje reakce na zářijové povodně i nedávné tornádo. Stejně tak iniciativy, jako je kupříkladu právo na zapomnění pro onkologické pacienty, ukazují, že pojišťovny dokážou být empatickým a odpovědným partnerem svých klientů,“ řekl na závěr Jan Matoušek, výkonný ředitel České asoaciace pojišťoven.

JM15


Mohlo by vás zajímat: Vývoj POV v roce 2024: Pokračující růst objemu škod i nová rizika


Výroční konference pojistného trhu jasně ukázala, že umělá inteligence představuje nejen technologickou výzvu, ale také transformační nástroj s potenciálem zásadně změnit celý sektor. Diskuze přinesly cenné pohledy na praktické způsoby integrace AI, přičemž velký důraz byl kladen na vyvážení přínosů a rizik. Bylo zdůrazněno, že AI není pouze prostředkem ke zvýšení efektivity, ale také klíčovým partnerem při budování udržitelné, inovativní a proklientsky orientované budoucnosti. Současně se otevřela otázka etických aspektů, regulace a kybernetické bezpečnosti, což zajišťuje, že cesta k zavádění AI bude odpovědná a strategická.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články