Výběr distribučních kanálů je nesmírně důležitý pro úspěch marketingové strategie pojišťovny. Váha jednotlivých kanálů je v členských státech EU odlišná, což je dáno tradicí, právní úpravou, postavením bank v ekonomice, postojem klientů k online prodeji apod. Liší se kategorie pojišťovacích zprostředkovatelů, jelikož evropská právní úprava dává prostor pro národní specifikaci.
Distribuční kanály v Německu v roce 2016
(podíly na nové obchodní produkci v %; hodnoty za předchozí rok v závorkách)
Pojištění PZ 1 PZ 2 a více makléř banky přímý obchod ostatní
životní |
41,4 (41,0) |
6,6 (6,1) |
26,1 (26,3) |
19,9 (20,7) |
2,3 (3,0) |
3,7 (2,9) |
zdravotní |
57,0 (56,6) |
3,0 (3,1) |
26,6 (26,7) |
4,8 (4,8) |
6,1 (6,1) |
2,5 (2,7) |
neživotní |
46,3 (46,8) |
2,9 (2,6) |
27,2 (26,9) |
5,5 (5,4) |
13,9 (13,6) |
4,2 (4,7) |
Vysvětlivky:
- PZ 1: pojišťovací zprostředkovatel spolupracující výhradně s jednou pojišťovnou
- PZ 2 a více: pojišťovací zprostředkovatel spolupracující se dvěma či více pojišťovnami
- Makléř: pojišťovací makléř
- Banky: všechny úvěrové instituce
- Přímý obchod: podle definice Insurance Europe je zahrnuta distribuce zaměstnanci pojišťoven a dálkový (online) prodej pojišťovny. GDV započítává též prodej přes srovnávací portály
- Neživotní pojištění: GDV zahrnuje majetkové pojištění, úrazové pojištění, pojištění odpovědnosti, pojištění motorových vozidel a pojištění právní ochrany. Zdravotní pojištění, resp. soukromé zdravotní pojištění/pojištění nemoci, je sledováno samostatně, a to vzhledem k jeho významu.
Mohlo by vás zajímat: Agentura Fitch zlepšila výhled ratingu České republiky
Z výše uvedené tabulky lze vyvodit například tyto závěry:
- podíl přímého obchodu dosáhl v roce 2016 v neživotním pojištění 13,9 % a oproti předchozímu roku vzrostl o 0,3 %. Bylo to násobně více než v životním či zdravotním pojištění. GDV uvádí, že podíl přímého obchodu na nové obchodní produkci v pojištění motorových vozidel činil 18,5 % (17,9 % v roce 2015 a 16,3 % v roce 2014);
- nejvyšší podíl na nové obchodní produkci měli v roce 2016 u všech sledovaných pojištění výhradní pojišťovací zprostředkovatelé. Ve zdravotním pojištění dosáhl 57 %. Souvisí to nesporně s tím, že klienti se v Německu stále spoléhají na osobní poradenství. V neživotním pojištění se však oproti roku 2015 jejich podíl snížil. Tlak přímého obchodu je zde totiž největší;
- role pojišťovacích zprostředkovatelů spolupracujících se dvěma nebo více pojišťovnami není v Německu nijak výrazná. Naproti tomu podíl pojišťovaních makléřů na nové obchodní produkci ve všech sledovaných oblastech přesahuje 25 %. V neživotním pojištění byl vykázán růst jejich podílů oproti předchozímu roku. Je poměrně překvapivé, že jejich podíly jsou přibližně stejné u všech v tabulce vymezených pojištění. Ve většině evropských států je totiž podíl makléřů v neživotním pojištění mnohem vyšší než v životním pojištění;
- podíl bank činil v životním pojištění 19,9 % v roce 2016 a oproti roku 2015 poklesl o 0,8 %. V neživotním a zdravotním pojištění byly příslušné podíly bank mnohem nižší.
Komentáře
Přidat komentář