Sloupek Kateřiny Lhotské: Docela povedený InsurTech…


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Docela povedený InsurTech…

Tento podzim nejspíš vyhodnotily firmy orientující se na InsurTech jako vhodný čas pro představení svých produktů. Pojďme tedy navázat na naše povídání na toto téma z před několika týdnů a podívejme se na dalšího pionýra putujícího po nelehké cestě propojení pojištění a moderních technologií. Veřejnosti se představil pod názvem Mutumutu.

Je to společnost fungující jako pojišťovací zprostředkovatel a nabízející stejnojmenný pojistný produkt. Samotné pojištění pak poskytuje jedna z etablovaných pojišťoven na našem trhu. Sjednání a veškerá komunikace se odehrává pochopitelně na webu. Jak také u InsurTech jinak.

V životním pojištění ovšem tato forma sjednání moc nefrčí. Což ovšem nevyplývá ani tak z technologické nezvládnutelnosti procesu, jako především z nezájmu klientů si tento druh produktu proaktivně sjednávat (životní pojištění se prodává, nikoliv kupuje). Bude tak zajímavé sledovat, jak se Mutumutu s tímto faktem popasuje. Pokud ovšem nějakého toho zájemce na svůj web přiláká a přiměje ho pustit se do sjednání, tak jej provedením samotného procesu docela příjemně překvapí. Je poměrně srozumitelný a prost dotazů typu „pojistná částka na smrt“. Tyto informace se odvozují z „běžných“ otázek typu „jaký je váš čistý měsíční příjem“, „máte rodinu“ a podobně.


Mohlo by vás zajímat: Postřehy Evy Gmentové: Zpomalme! ZDP nám neuteče


Webová prezentace vysvětlující principy produktu je připravená v moderním pojetí a srozumitelně „příběh“ pojištění Mutumutu osvětluje. Nechybí v ní ani tradiční vymezení se vůči praktikám a postupům standardních pojišťoven, přičemž se opírá do jejich procesní nepružnosti a do nejasnosti pojistných podmínek. A slibuje, že pojištění Mutumutu je jednoduché, nezáludné a klientsky přívětivé. Takových slibů jsme už ovšem zažili několik a ne všichni „slibovatelé“ je dokázali naplnit. Takže uvidíme, jak bude v tomto ohledu úspěšné. Na druhou stranu je třeba ocenit, že na stránkách chybí různé populistické a prvoplánové plky o tom, kolik stojí pojišťovny jejich provoz a jak klienty kvůli svým ziskům odírají.

Pojištění Mutumutu je jedním z produktů, který se snaží prorazit tabu „neměnnosti“ výše pojistného po celou dobu platnosti smlouvy životního pojištění. Použitý princip, jak tento problém řešit, není úplně nový (osobně jsem o něm psala už před lety a od loňska jej dokonce jedna pojišťovna využívá). Spočívá v tom, že se na začátku nasadí pojistné vyšší a stanoví se podmínky, za kterých je snižováno formou slevy. Tu člověk dostane, pokud dodržuje dohodnutá pravidla. Ta jej mají motivovat k fyzické aktivitě a k udržování kondice, a tím i ke snižování životních rizik. Zkrátka jednoduché jako facka.


Mohlo by vás zajímat: Kybernetická rizika: Těžko odhadnutelná, ještě ne zcela pochopitelná


Ovšem Mutumutu do tohoto principu přináší nový prvek. Neověřuje totiž rizikovost klienta nějakými „off-line“ procesy s cílem zjistit dodržovaní pravidel pomocí plnění nepřímých ukazatelů, ale využívá k tomu možností moderních technologií. Sleduje aktivity daného člověka pomocí mobilní aplikace a v závislosti na tom, co z těchto dat „vyčte“, pak přidělí, nebo naopak nepřidělí odpovídající slevu.  Na jednu stranu je to sympaticky jednoduché, na druhou stranu se musí člověk smířit s tím, že bude mít dalšího „Velkého bratra“ za krkem. Pro řadu lidí to ovšem nemusí nutně znamenat žádné nutné zlo, protože používají některou aplikaci sledující jejich fyzickou aktivitu už dnes. A právě z jejich řad se nejspíš budou rekrutovat ideální klienti Mutumutu.

Mutumutu nevypadá na první pohled vůbec nesympaticky. Nepoužívá neférové argumenty a technicky zajímavým způsobem řeší měření „životní rizikovosti“ klientů, aniž by ti přitom byli nadmíru zatěžováni. Snad jen ten název je divný. „Mutumutu“ je slovo z maorštiny znamenající něco jako odříznout, zkrátit, nebo pahýl. Možná se tím má vyjadřovat nějaké to proklientské zkracování, například procesu likvidace, nebo pojistných podmínek. Ale raději bych to nenabízela Maorům. Ne každé krácení je totiž klientsky přívětivé, a tak je lepší, když zákazník neví, co to „Mutumutu“ vlastně znamená.

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články