Kdy může být vozidlo označeno jako „automatizované“?


			Kdy může být vozidlo označeno jako „automatizované“?

Asociace britských pojistitelů (ABI) oznámila dne 6. listopadu 2017, že její členské pojišťovny vymezily 10 kritérií pro pochopení pojmu „automatizované“ vozidlo, aby řidiči věděli, co mohou od takového vozidla očekávat. Pojišťovnictví totiž chce, aby se výrobci motorových vozidel naprosto jasně vyjádřili, co taková jejich vozidla umí či mohou a co neumí či nemohou, aby se zabránilo zmatení zákazníků ohledně jejich úrovně odpovědnosti za volantem, neboť vozidla jsou stále dokonalejší.    

Jde o následujících 10 klíčových vlastností a výkonnostních kritérií vyžadovaných u plně automatizovaného vozidla:

  1. název: jasně se popíše automatizovaná schopnost
  2. dodržování práva: musí být soulad s dopravními zákony a kodexem silničního provozu (Spojeného království)
  3. specifika polohy: funkčnost je omezena na specifické typy silnic nebo oblastí prostřednictvím zónového monitorování (geofencing)
  4. jasné předání: převod kontroly nad řízením se řídí podle jasného postupu - „nabídnout a potvrdit“.
  5. bezpečná jízda: vozidlo může samostatně zvládnout všechny rozumně očekávané situace
  6. neočekávané předání: musí být dáno adekvátní a přiměřené oznámení, jestliže vozidlo potřebuje neočekávaně vrátit kontrolu nad řízením
  7. bezpečné zastavení: vozidlo provede odpovídající bezpečné zastavení, jestliže není schopno pokračovat, nebo když řidič nepřevezme zpět kontrolu
  8. intervence v případě nouze: vozidla se mohou vyhnout nebo předejít nehodě tím, že reagují na stav nouze
  9. rezervní systémy: selže-li jakýkoli systém, nastupují bezpečnostní opatření
  10. údaje o nehodě: zaznamená se a nahlásí se, jaké systémy byly v době nehody používány

K těmto kritériím poskytl komentář jak zástupce ABI, tak zástupce Tchatcham Research Centre. [1] Z jejich vyjádření se dá vyvodit, že:

  • skutečně automatizovaná vozidla mají potenciál drasticky snížit počet dopravních nehod, omezit zdržení a usnadnit lidem, kteří nemohou řídit, dostat se na potřebné místo
  • nepochybně však bude existovat přechodné období od současných aut k vozidlům budoucnosti, a to přes vozidla, jež budou nabízet postupně se zvyšující autonomii
  • v tomto mezidobí může existovat potenciál pro zmatení lidí, neboť ti by se mohli chybně domnívat, že jejich vozidlo může být ponecháno samo sobě, aby zvládlo cestu naprosto nezávisle
  • pojistitelé chtějí, aby výrobci motorových vozidel byli naprosto otevření a srozumitelní v tom, jak popisují, co jejich vozidlo může činit. Kontrolní seznam 10 kritérií, která definují automatizované vozidlo, by měl být přijat napříč pojišťovnictvím s cílem napomoci objasnit tuto otázku spotřebitelům
  • pojišťovnictví vítá závazek vlády Spojeného království vytvořit seznam automatizovaných vozidel, který je zahrnut v zákoně o automatizovaných a elektrických vozidlech (the Automated and Electric Vehicles Bill). Díky tomuto zákonu existuje i pregnantní definice automatizovaného vozidla
  • regulátoři a pojistitelé si musejí zákonné požadavky utřídit a pojišťovat vozidla odpovídajícím způsobem. Spotřebitelé zase musejí pochopit funkčnost a schopnosti vozidla i svou vlastní odpovědnost. Je jasné, že systém, který vyžaduje, aby řidič kontroloval či monitoroval jakýmkoli způsobem vozidlo, nemůže být označen jako automatizovaný.

 

[1] Tchatcham Research Centre je výzkumným střediskem pojistitelů provozujících pojištění motorových vozidel ve Spojeném království. Bylo založeno v roce 1969 a jeho hlavním cílem je „krotit“ či snižovat náklady na pojistné plnění prosazováním bezpečnostních standardů.

Zdroj: ABI

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články