Jde o následujících 10 klíčových vlastností a výkonnostních kritérií vyžadovaných u plně automatizovaného vozidla:
- název: jasně se popíše automatizovaná schopnost
- dodržování práva: musí být soulad s dopravními zákony a kodexem silničního provozu (Spojeného království)
- specifika polohy: funkčnost je omezena na specifické typy silnic nebo oblastí prostřednictvím zónového monitorování (geofencing)
- jasné předání: převod kontroly nad řízením se řídí podle jasného postupu - „nabídnout a potvrdit“.
- bezpečná jízda: vozidlo může samostatně zvládnout všechny rozumně očekávané situace
- neočekávané předání: musí být dáno adekvátní a přiměřené oznámení, jestliže vozidlo potřebuje neočekávaně vrátit kontrolu nad řízením
- bezpečné zastavení: vozidlo provede odpovídající bezpečné zastavení, jestliže není schopno pokračovat, nebo když řidič nepřevezme zpět kontrolu
- intervence v případě nouze: vozidla se mohou vyhnout nebo předejít nehodě tím, že reagují na stav nouze
- rezervní systémy: selže-li jakýkoli systém, nastupují bezpečnostní opatření
- údaje o nehodě: zaznamená se a nahlásí se, jaké systémy byly v době nehody používány
K těmto kritériím poskytl komentář jak zástupce ABI, tak zástupce Tchatcham Research Centre. [1] Z jejich vyjádření se dá vyvodit, že:
- skutečně automatizovaná vozidla mají potenciál drasticky snížit počet dopravních nehod, omezit zdržení a usnadnit lidem, kteří nemohou řídit, dostat se na potřebné místo
- nepochybně však bude existovat přechodné období od současných aut k vozidlům budoucnosti, a to přes vozidla, jež budou nabízet postupně se zvyšující autonomii
- v tomto mezidobí může existovat potenciál pro zmatení lidí, neboť ti by se mohli chybně domnívat, že jejich vozidlo může být ponecháno samo sobě, aby zvládlo cestu naprosto nezávisle
- pojistitelé chtějí, aby výrobci motorových vozidel byli naprosto otevření a srozumitelní v tom, jak popisují, co jejich vozidlo může činit. Kontrolní seznam 10 kritérií, která definují automatizované vozidlo, by měl být přijat napříč pojišťovnictvím s cílem napomoci objasnit tuto otázku spotřebitelům
- pojišťovnictví vítá závazek vlády Spojeného království vytvořit seznam automatizovaných vozidel, který je zahrnut v zákoně o automatizovaných a elektrických vozidlech (the Automated and Electric Vehicles Bill). Díky tomuto zákonu existuje i pregnantní definice automatizovaného vozidla
- regulátoři a pojistitelé si musejí zákonné požadavky utřídit a pojišťovat vozidla odpovídajícím způsobem. Spotřebitelé zase musejí pochopit funkčnost a schopnosti vozidla i svou vlastní odpovědnost. Je jasné, že systém, který vyžaduje, aby řidič kontroloval či monitoroval jakýmkoli způsobem vozidlo, nemůže být označen jako automatizovaný.
[1] Tchatcham Research Centre je výzkumným střediskem pojistitelů provozujících pojištění motorových vozidel ve Spojeném království. Bylo založeno v roce 1969 a jeho hlavním cílem je „krotit“ či snižovat náklady na pojistné plnění prosazováním bezpečnostních standardů.
Komentáře
Přidat komentář