Kolaps pojišťovny Alpha: Tisíce řidičů bez pojištění  


			Kolaps pojišťovny Alpha: Tisíce řidičů bez pojištění  

Tisíce londýnských řidičů taxi obdržely textovou zprávu se sdělením, že jejich pojištění zaniklo. Dánský pojistitel Alpha, který je pojistil prostřednictvím příslušných pojišťovacích makléřů, totiž v úterý 8. května 2018 vyhlásil úpadek. Tímto kolapsem bylo ve Spojeném království dotčeno 10 700 řidičů taxi. Před sídlem pojišťovacího makléře Protector došlo k chaotickým scénám a vláda byla vyzvána k intervenci.

Před sídlem společnosti Protector se shromáždilo dne 10. května 2018 již podruhé asi 250 řidičů taxi, kteří vysloveně bojovali za to, aby si po kolapsu pojistitele Alpha mohli sjednat nové pojištění. Většina řidičů byla na místě již brzy ráno. Někteří velkou frontu vzdali první den a znovu se pokusili uspět následující den.

Ředitel společnosti Protector Martin Harris uvedl, že zaměstnanci pracovali první den až do půlnoci, aby uspokojili co možná nejvíce osob. Řidiči ale uváděli, že telefonní linky nefungovaly a servery zkolabovaly, takže nemohli těmito dálkovými způsoby získat sazbu, tedy sjednat pojištění.

To znamená, že řidiči byli donuceni se dostavit do jedné ze dvou kanceláří společnosti Protector, která je specializovaným pojišťovacím makléřem pro pojištění řidičů taxi, nebo nalézt jiného specializovaného pojišťovacího makléře. Tento chaos měl podle Harisse pokračovat ještě několik dní, neboť řidiči se budou snažit sjednat pojištění co nejdříve, aby mohli znovu na silnice či do ulic Londýna.


Mohlo by vás zajímat: Lenka Dupáková: Stabilita pojišťoven je na pochvalu


Jeden řidič, který si nepřál být jmenován, řekl: „V úterý ve 22:30 jsem obdržel e-mailovou zprávu s textem, že mám urgentně kontaktovat Protector. Včera jsem volal 128krát, takže to nemohlo být tak urgentní, protože nikdo na jejich straně neodpověděl. Včera zde bylo ve frontě 250 lidí, takže jsem myslel, že to dnes bude lepší, ale není tomu tak. Problémem je nedostatek informací.“

Dopad na placení pojistného

Mnozí řidiči, shromáždění před kanceláří společnosti Protector, uhradili dopředu roční pojistné a nyní musejí zaplatit celé pojistné jinému pojistiteli znovu. Někteří řidiči doufají, že jim rozdíl, resp. příslušná částka nespotřebovaného pojistného, bude uhrazen ze systému FSCS (Financial Services Compensation Scheme – Systém kompenzace ve finančních službách), ale jiní mají méně důvěry.

Informace o nutnosti platit znovu pojistné se pomalu rozšiřovala a mnohé řidiče její závažnost a neočekávanost doslova zasáhla, a to i vzhledem k tomu, že dva dny nebyli schopni vykonávat svoji činnost.


Mohlo by vás zajímat: Silent Cyber! Hrozba skrytých kybernetických rizik


Jak může vypadat konec pojištění

Jeden z řidičů komentoval vzniklou situaci v podstatě těmito slovy:  „Kdybych se nepodíval na mobil, vůbec bych o tom nevěděl. Řídil bych dál bez pojištění.“ Někteří řidiči, když obdrželi příslušný text, byli v provozu s platícími zákazníky a byli nuceni učinit obtížný výběr.

Jeden řidič připustil, že řídil taxi ještě 45 minut po obdržení zprávy, protože se musel po vystoupení zákazníků dostat domů. Jiný sdělil, že také udělal riskantní rozhodnutí a ujel ještě dalších 12 mil bez pojištění. Oba měli štěstí, že nedošlo k dopravní nehodě. Pro mnoho řidičů by taková nehoda byla katastrofou, jelikož mají auto pořízeno na úvěr či leasing.

Z rozhovorů s řidiči přítomnými před kanceláří společnosti Protector se ukázalo, že pojištění vozidel taxi je poměrně nákladné. Jeden z řidičů zaplatil před čtyřmi měsíci částku 4000 GBP. Uhradil raději celé roční pojistné, protože jinak by musel platit úroky. Tím, že se uhradí dopředu celé roční pojistné, lze na úrocích ušetřit cca 1000 GBP.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Pojištění houbařů


Požadavky na intervenci vlády a pojišťovacího sektoru

V rámci projevů hněvu a frustrace zaznívaly i hlasy řidičů, aby intervenovala vláda. Jeden z řidičů zdůraznil: „Čemu nerozumím je fakt, že se to vůbec mohlo stát. Spojené království je vyspělá země a žijeme v 21. století. Týká se to všech pojistitelů. Ti to ale jen sledují. Všichni politici to také jen pozorují. Proč pro nás nemohou něco udělat?“

Ze strany řidičů se objevují i návrhy na řešení. Podle nich by jim měl být vydán certifikát na jeden či dva týdny než se věci vyřeší. Neakceptují tvrzení, že v případě Alpha jde o zahraniční společnost. Mnozí z nich ani nevěděli, že uzavřeli pojistnou smlouvu s dánským pojistitelem.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.