„Podvedení klienti“ hrozí! Hromadná žaloba na Českou pojišťovnu  


			„Podvedení klienti“ hrozí! Hromadná žaloba na Českou pojišťovnu  

Spolek Podvedení klienti podává hromadnou žalobu na Českou pojišťovnu kvůli IŽP. Jeden z klientů zároveň podává trestní oznámení na Českou národní banku. Informoval o tom v úterý sám tento spolek. Informaci přinesla i ČTK. Česká asociace pojišťoven a Česká pojišťovna považují zpětné zpochybňování právoplatně uzavřených smluv za účelové.

Právní kroky jsou podle člena výboru spolku Jiřího Chvojky důsledkem nečinnosti státní správy, zejména orgánu dohledu nad činností pojišťoven, kterým je Česká národní banka, a rovněž ignorováním nálezů finančního arbitra i rozsudku soudu ze strany většiny z dotčených pojišťoven. Kroky spolku jsou podle něj součástí snahy o narovnání podmínek na trhu s investičním životním pojištěním. Pravomocná rozhodnutí finančního arbitra a soudu se podle něj svými důsledky mohou dotýkat dvou milionů pojistných smluv. Spolek se podle Chvojky bude domáhat toho, aby soud České pojišťovně nařídil zdržet se jednání poškozujícího spotřebitele.

 „Na Českou pojišťovnu spolek podává žalobu proto, že ta navzdory ustálené judikatuře finančního arbitra svým protiprávním jednáním nadále poškozuje klienty s dotčenými pojistnými smlouvami, například snižováním nároků z pojištění kvůli účtování nesjednaných nákladů a poplatků,“ řekl agentuře Chvojka. Zdůraznil, že klientům i státu vznikají obří škody. „Jde vlastně o substituci hromadné žaloby. Spolek může v rámci jediné takové žaloby jednat jménem neomezeného počtu spotřebitelů. Není tedy vázán na jednu kauzu, ale může se domáhat, aby se pojišťovny zdržely svého jednání vůči všem, kteří disponují předmětnými pojistnými smlouvami,“ uvedl ČTK právní zástupce spolku Viktor Rossmann.

S tím nesouhlasí Česká pojišťovna. „Rozhodnutí finančního arbitra se týkají konkrétních individuálních pojistných smluv, a není tak možné je vztahovat na všechny produkty investičního životního pojištění. Rozhodnutí finančního arbitra v žádném případě nezakládá plošnou neplatnost smluv, a to ani přesto, že se jednotlivé smlouvy mohou jevit jako identické. Judikaturu vytváří až opakovaná rozhodnutí soudů a Nejvyššího soudu. Argumentace založená na plošné neplatnosti smluv je navíc v přímém rozporu s řadou rozsudků obecných soudů,“ uvedla zástupkyně České pojišťovny Ivana Buriánková.


Mohlo by vás zajímat: USF a AFIZ spojily síly. Vzniká jednotná asociace ČASF


ČTK také cituje advokáta Miroslava Němce v kontextu podání trestního oznámení na Českou národní banku. „ČNB navzdory svým zákonným povinnostem i rozsáhlým pravomocím nezakázala České pojišťovně pokračovat v protiprávním jednání poškozujícím spotřebitele, jako je například účtování nesjednaných nákladů a poplatků na smlouvách životního pojištění. Tím se ČNB mohla dopustit trestného činu maření úkolu úřední osoby z nedbalosti.“

Česká pojišťovna reagovala, že vždy postupovala v souladu se zákonem a řídila se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. „Ráda bych tedy zdůraznila, že všechny smlouvy životního pojištění v portfoliu České pojišťovny jsou platné a klientům jsou z nich řádně vyplácena pojistná plnění. Česká pojišťovna podléhá přísnému dozoru a regulaci a klienti si mohou být jisti, že veškeré naše jednání probíhá zcela v souladu se zákonem i nařízeními regulátora. Konstrukce těchto produktů byla rovněž předmětem posouzení a kontrol dohledových orgánů, a to bez jakýchkoliv výzev k nápravě v uvedené oblasti,“ doplnila mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková.


Mohlo by vás zajímat: ETSC: Nové bezpečnostní standardy vozidel na scéně


Česká asociace pojišťoven před aktivitou spolku varuje. „Většina expertů vidí ve snahách o zneplatnění smluv investičního životního pojištění riziko zejména z pohledu dopadů na klienty. Jednání spolku Podvedení klienti může způsobit klientům pojišťoven zbytečné problémy a mám velkou obavu, aby se z nich nestal spíše spolek Poškozených klientů, tak jako jsme toho byli svědky u iniciativy PoplatkyZpet.cz,“ řekl ČTK ředitel asociace Jan Matoušek. Iniciativa ohledně poplatků klientům slibovala vyhrané soudní spory, výsledkem byl opak.

Podle Česká asociace pojišťoven se nálezů finančního arbitra snaží využít skupina advokátů, jež se domáhá neplatnosti celého portfolia smluv. Obrací se na klienty pojišťoven a slibuje jim vrácení investovaných financí. Za tímto účelem šíří v médiích poplašné zprávy o neplatnosti stovek tisíc až milionů smluv, a to i přesto, že žádná neplatnost celých balíků smluv neexistuje a nálezy finančního arbitra nelze považovat za precedenty.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Kdyby ty výluky nebyly…


ČAP považuje snahy těchto advokátních kanceláří a těch, kteří je zastupují, za účelové. Vyvoláváním paniky se pokoušejí vytvořit kauzu a získat co nejvíce klientů. Proto chce varovat před paušalizací sporů. Již v minulosti jsme byli svědky podobných praktik, kdy zástupci iniciativy PoplatkyZpet.cz klientům slibovali vyhrané soudní spory. Výsledkem však byly náklady na právní zastoupení a náhrady soudních řízení u prohraných sporů. Z důvodu osvěty veřejnosti také Česká asociace pojišťoven spustila nový web sporyozivotko.cz, na kterém vysvětluje funkci investičního životního pojištění, informuje o soudních rozhodnutích ve věci neplatnosti smluv IŽP a publikuje názory odborníků z oblasti financí, pojištění a práva na tuto problematiku.

Zdroj: ČAP; Česká pojišťovna; oPojištění.cz; aktualne.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články