AXA a Ergo v Německu bojují proti genderovým stereotypům


			AXA a Ergo v Německu bojují proti genderovým stereotypům
18.9.2020 Zahraničí

Muži zvládají digitalizaci, ženy jsou v ní bezradné. Studie ukázala, že technologická automatizace kvůli takovým stereotypům v uvažování upevňuje rozdíl v příjmech mužů a žen v práci. Ale Ergo a Axa se brání – takový výzkum nevypovídá nic o praxi v jejich společnostech. Proti nerovnosti v platech podle pohlaví a pro stejné šance vyvinuly totiž tyto německé pojišťovny rovnou celou strategii.

Technologický posun a automatizace na pracovištích zesiluje genderovou nerovnost v příjmech. Muži dostávají častěji pozice, kde je zapotřebí více kompetence při práci s novými technologiemi, a jsou tudíž lépe placeni. Tento závěr přinesla studie King´s College London. Podle propočtů z analýzy přináší 10% navýšení počtu robotů ve firmách nárůst nerovnosti v platech mužů a žen o dalších 1,8 %.

Podle specialisty Cevata Giray Aksoye, spoluautora tohoto výzkumu, připravují sice zaměstnavatelé své pracovníky na nové technologie a vzdělávají je odpovídajícím způsobem, často ale přitom dostávají přednost muži.  Podle Aksoye se musí zasadit vlády o vyrovnání šancí. Tvrdí, že se mají postarat o to, aby lidé měli „ty správné schopnosti pro budoucnost“ a aby možnosti je získat „byly rozděleny spravedlivě“ podle pohlaví. Podle studie zvyšující se automatizace vedla ve všech 20 zkoumaných zemích ke zvýšení platů všech zaměstnanců, ale muži měli vždycky ještě výhodu.


Mohlo by vás zajímat: Průměrná mzda se snížila reálně o 2,5 %. Jak si vedlo pojišťovnictví?


Problém není nový, pojišťovny ho chtějí odstranit

Ergo v Německu tuto situaci zná a pracuje podle vlastního vyjádření aktivně na odstranění takové praxe. „Také my sledujeme, že technické obory jsou tendenčně i nadále obsazeny muži. Aby se zastoupení vyrovnalo, přidala se společnost Ergo k iniciativě sítě MINT zřízené spolkovou vládou. Jde o to zvýšit atraktivitu progresivních oborů pro děvčata a ženy,“ prohlásil zástupce Ergo. „Kromě toho se Ergo podílí jako vystavovatel na kariérním veletrhu MINT („Komm, mach MINT“) a podílí se na specializovaných akcích věnovaných kariérám podle pohlaví. Cíle je přitáhnout pozornost mladých lidí ke kariéře v oboru IT.“

Axa Německo podle vyjádření svých zástupců ve své společnosti nevidí žádný takový dvojí přístup a vývoj, jenž by upřednostňoval muže. „V Axa jsme doposud při analýzách platových podmínek neshledali žádné známky toho, že přibývající technická náročnost profesí by současně znamenala redukci „ženského elementu“. Je tomu právě naopak. Digitalizace a transformace u nás umožňuje ženám dokonce více než dříve, aby zapojily své zájmy a schopnosti do akcelerace své kariéry.“ Současně sleduje Axa interní cíl, aby podíl v řídících funkcích byl podle pohlaví vyvážený.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Besperát: Pandemie by mohla posílit ochotu lidí více se pojišťovat


Více žen do vedení firem?

Rovné zacházení s muži a ženami v ekonomice je často stále ještě problematické. Jen polovina firem v Německu vyznává strategii zlepšování genderové nerovnosti. Ukázala to například studie „When WomenThrive“ poradenské společnosti Mercer. Ale pojistitelé, zdá se, tuto výzvu rozpoznali a uchopili za svou.

Jak píše Axa ve svých zprávách: „Spravedlivá odměna podle výkonu a poměrů na trhu práce je filozofií našeho podnikání. V souladu s tím jsme se zavázali v našich směrnicích o odměňování pravidelně prověřovat možné mezery v tomto směru, včetně rozdílů mezi platy mužů a žen.“ Taková pravidelná analýza probíhá na základě anonymizovaných vyhodnocení vycházejících z faktorů, jako jsou služební roky, cluster příslušné profese apod.

I Ergo hovoří o „četných konkrétních opatřeních“ a usiluje podle slov svých zástupců o „rovnost pohlaví“ ve vztahu k odměňování za práci a obsazování manažerských pozic. K takovým krokům patří například nabídka kariérního koučinku pro zaměstnankyně, programy cílící na slaďování práce a rodinného života, případně mentoringový program s napojenou sítí žen se zájmem o zakotvení kvót žen na řídících postech ve firmách.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články