Do budoucna by se mělo umožnit mladým udělat si řidičák už v šestnácti a začít hned řídit auto. Pojišťovna HUK Coburg uskutečnila v této souvislosti anketu, aby zjistila, jaké jsou na tento záměr názory. Ukázalo se, že „pro“ je třetina respondentů (34 %), zatímco více než polovina (přesně 54 % účastníků studie) ale s plánem nesouhlasí a je proti němu.
Mohlo by vás zajímat: UNIQA pojišťovna v prvním pololetí 2022 posílila v Česku o více než 3 %
Podrobnější výsledky ankety
Rozhodující vliv na mínění k úvaze, zda lze snížit minimální věk dosažení řidičského průkazu, mají podle závěrů výzkumu životní okolnosti a zkušenosti oslovených: zejména věk, pohlaví nebo také příjem. U mladších ročníků je stupeň souhlasu s úpravou mnohem vyšší než u starších dotázaných. Asi polovina respondentů ve věku 25-34 let je pro snížení věku, zatímco ve věkové kategorii od 55 let je to jen čtvrtina.
Také osobní zkušenosti s řízením se ukázaly jako zásadní faktor pro jejich názor na záměr snížit věk pro získání řidičského průkazu. Mezi řidiči, kteří za rok ujedou více než 20 000 kilometrů, plán vlády schvaluje 50 % z nich, zatímco dalších 44 % je proti. S vyšším objemem ujetých kilometrů roste i souhlas oslovených. Další vliv má i auto, s nímž respondent jezdí. Ve skupině dotázaných s elektromobilem nebo hybridem je 53 % z nich pro řidičák už od 16 let. Motoristé s konvenčním vozem (benzín, diesel) jsou naopak většinově proti (konkrétně nesouhlasí 56 % účastníků ankety).
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Jiří Zlý
Současné podmínky řidičáku pro mladší motoristy
Nyní jsou pravidla taková, že k získání řidičského průkazu musí být člověk plnoletý a splňovat určité předpoklady. Přitom pro provoz motorového vozu na veřejných komunikacích je řidičský průkaz potřeba. Na výběr je mezi různými třídami vozidel; osobní auto lze řídit s průkazem pro třídu B, pro větší vozy je třeba vlastnit řidičský průkaz na třídy C nebo D.
Ohledně minimálního věku pro získání řidičáku 18 let existuje v Německu od roku 2004 možnost tuto překážku obejít. Zde přišel ke slovu program „Asistované řízení od 17 let“. Ten umožňuje sednout za volant už od 17 let za podmínky, že je s mladým šoférem ve voze současně doprovázející osoba-asistent. I pro doprovázející platí přesné podmínky. Nesmí například plnit tuto roli pod vlivem alkoholu. Věk této osoby musí být alespoň 30 let. Současně musí být držitelem řidičského průkazu B alespoň 5 let bez přerušení a nesmí mít více než 3 trestné body ve svém záznamu řidiče.
Mohlo by vás zajímat: Karel Waisser: Pojišťovny už rok čekají na odstranění monopolu
Mládež pod 18 let v takovém případě skládá stejné zkoušky jak v teoretické, tak i praktické části, nicméně v případě úspěchu u zkoušek neobdrží absolvent normální řidičský průkaz, pouze osvědčení o složených testech. A v něm je uvedeno i jméno doprovázející osoby.
Kdo chce získat řidičský průkaz v 18 letech co nejdříve, měl by začít s výukou teorie dříve. Příslušný teoretický kurz mohou v Německu navštěvovat nyní mladí ve věku od 16,5 roku. A už půl roku před 18. narozeninami mohou začít v autoškole jezdit. Praktickou zkoušku mohou skládat nejdříve měsíc před osmnáctinami. Současně se mladým Němcům aktuálně nebrání, aby už ve věku 16 let na některých určených cvičištích absolvovali trénink jízdy v autě, pokud je s nimi ve voze doprovázející osoba. Mohou tak získávat praktické návyky, aniž by za to museli platit autoškole.
Mohlo by vás zajímat: Zohledňování environmentálních faktorů ve finančním sektoru
Výjimečně mohou dopravní úřady v Německu dovolit řídit rok před dosažením minimálního věku pro získání řidičáku. Žádost schválí v případech, kdy rodiče dotyčného adepta jsou nemocní nebo má-li to příliš daleko do školy nebo místa praktického učení. Úřad posuzuje každou jednotlivou žádost a může například vydat oprávnění řídit na zcela konkrétní trase. Vyžaduje se ale předem lékařský a psychologický posudek, a současně souhlas osoby odpovědné za východu žadatele.
Komentáře
Přidat komentář