Pojišťovny prochází transformací. Jak ji zvládnout co nejlépe?


			Pojišťovny prochází transformací. Jak ji zvládnout co nejlépe?
21.4.2023 Zahraničí

Výzvy, jimž se v současných ekonomicky obtížných časech musí pojistitelé postavit, jsou nezvykle veliké. Současně s tím ale skýtají šance a možnosti, které nabízí rozsáhlá transformace. Co mají nyní podniky dělat, aby svoji proměnu v zájmu úspěšné budoucnosti zvládly?

Aktuální hospodářský stav přináší rozčarování. Ekonomický růst v regionu EU se blíží k nule, inflace je aktuálně někde u 10 % a o zbytek se postará nejistota spojená s válkou na Ukrajině – pravděpodobnost recese se zvyšuje. K tomuto negativnímu makroklimatu se pro pojišťovny přidávají ještě i mimořádně vysoká pojistná plnění za škody kvůli extrémním a dílčím způsobem i katastrofickým živelním událostem. Současně jsou ale očekávání společnosti a klientů velká. Odvětví pojišťovnictví má co nejdříve vyvinout a zvládnout nové rozsáhlé a udržitelné založení firmy podle principů ESG jak pro své produkty a služby, tak i pro vlastní provoz.


Mohlo by vás zajímat: Obchod v pojišťovně Simplea povede Kamil Holánek


Ačkoli pojišťovny i banky vydávají na transformační programy spoustu peněz, výsledky jsou zatím skromné. Čím to je? V roce 2020 investovaly velké evropské subjekty finančních služeb průměrně 5 % svých příjmů do transformace. U více než třetiny to bylo dokonce mezi 6 a 8 %. Přitom výnosy akcionářů jsou v tomto sektoru cca 2-3 % ročně v porovnání se 7 % v jiných oborech. Poměr mezi náklady a výnosy u 100 největších evropských bank je na úrovni 72 %, zatímco v roce 2000 to bylo 70 %. A pojistně technické výsledky největších neživotních pojistitelů se za poslední 2 desetiletí nijak výrazně nezlepšily.

Je proto načase přinést nový recept, jak mají pojišťovny k transformaci přistupovat. Bylo identifikováno 6 nástrojů, jakýchsi „pák“, s jejichž pomocí mohou firmy dosáhnout svých transformačních cílů efektivněji než doposud. V praxi jsou tyto páky na sobě závislé a mělo by tedy být na ně nahlíženo v ideálním případě jako na jeden celek.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Tváří v tvář ruské agresi se pojišťovnictví zachovalo ukázkově


Páka 1 – Náklady: Doporučuje se jasně definovaná přestavba ve třech kategoriích orientovaná na náklady: 1. krátkodobé taktické kroky, 2. střednědobé operativní vylepšování, 3. dlouhodobé strategické nastavení (směřování). Výhody jsou značné: pokud jsou aplikovány všechny tři záměry, mohou dosáhnout kumulativní úspory 30 až 40 %. Doposud však příliš mnoho společností zkouší uspořit peníze jen polovičatým nasazením. Chybí strategie a relevantní měrné veličiny.

Páka 2 – Prodej/Odbyt: Tyto úspory lze využít na to, abychom vylepšili navázání klienta – zde je základem koncentrace na nějakou cílovou skupinu zákazníků. Kromě toho musí být nabídky uzpůsobeny napříč obchodními kanály. Projekty často ztroskotají na tom, že společnost nemá žádná dostatečná data pro nalezení správného rozhodnutí. Vedle digitální transformace, která dodá základnu pro nezbytný datový materiál, zde pomůže zakotvení pravidla skládání účtů na všech úrovních transformačního týmu.


Mohlo by vás zajímat: Klára Černá: Metody náboru do obchodní služby je třeba přizpůsobit době


Páka 3 – Kapitál: Je nutné rozumět, spravovat a transparentně zacházet se standardami pro účty, daňovými předpisy a interními prioritami. Posílení efektivního řízení bilance je ideálním nástrojem k dosažení vyššího vytěžení hodnot. Pojistitelé musí v tomto ohledu konat rozhodně, aby mohli reagovat na nestálé prostředí a využít zde se nabízející šance.

Páka 4 – ESG: Výhody komplexního zapojení ESG jsou široce rozčleněny. Zahrnují možnosti pro růst pojistného a nové zdroje příjmů, výhody v nákladové oblasti, zlepšenou selekci rizik a kapitálovou efektivitu, stejně jako silnější značku zaměstnavatele. Aby bylo možné tento potenciál využít, musí se pojišťovny angažovat v širokém spektru témat ESG. Zcela jistě nestačí zacházet s ESG čistě z pohledu compliance.

Páka 5 – Technologie: Očekávání klientů rostou s použitím digitálních služeb. Úspěšná digitální transformace je proto bezpodmínečně potřebná. S ní mohou pojišťovny mnohem lépe cíleně přistupovat k problémům a přáním zákazníků. Etablované společnosti, které se drží příliš dlouho zastaralých technologických systémů, budou mít v budoucnu šanci jen stěží.


Mohlo by vás zajímat: 2022: Prudential Financial i Berkshire Hathaway v čisté ztrátě


Páka 6 – Zaměstnanci: 84 % zaměstnanců jsou podle naší studie naladěni pozitivně na hybridní práci. Zejména v době nedostatku odborných pracovních sil je důležité zůstat atraktivním zaměstnavatelem a zvyšovat spokojenost a produktivitu pracovníků. Pro tento účel by už neměla být flexibilní pracovní doba vnímána jako otázka čistě personální politiky, nýbrž toto téma se musí stát základní součástí provozní strategie podniku. Pojišťovny by měly v každé z těchto šesti oblastí sledovat nové a lepší směry, chtějí-li maximalizovat výnos ze svých výdajů za transformační programy. To znamená, že musí změnit způsob a formu, jakými přistupují k těmto projektům všeho druhu – musí zkrátka svoji transformaci „transformovat“.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články