Rakousko: Udržitelnost je tématem spíše v jídle než ve finančním zabezpečení


			Rakousko: Udržitelnost je tématem spíše v jídle než ve finančním zabezpečení
10.3.2022 Zahraničí

4/5 obyvatel Rakouska dbá podle vlastního vyjádření „velmi“ anebo „spíše“ na udržitelnost, týká-li se výživy, vytápění nebo nákupů. V případě investování peněz nebo finančního zabezpečení je to ale jen polovina Rakušanů. Současně míní, že odpovědnost za udržitelné chování nesou především konzumenti samotní, ale také firmy.

Anketu uspořádala pojišťovna Generali Versicherung AG ve spolupráci s výzkumnou agenturou Mindtake Research loni v listopadu na vzorku 2 015 osob ve věku nad 15 let. Podle hlavních závěrů je tedy velká většina Rakušanů v běžných každodenních postupech co do udržitelnosti odpovědných, a to podle vlastního hodnocení. Ve výživě, vytápění a při nákupech uvádí 80 % dotázaných, že zde zohledňují hledisko udržitelnosti. Dvě třetiny respondentů sledují udržitelnost při způsobu trávení volného času a v oblasti mobility. A konečně v cestování se udržitelností řídí 6 oslovených z 10.


Mohlo by vás zajímat: Finanční poradci sjednali ve 4Q 2021 produkty za více než 80 miliard korun


Peníze a finanční služby versus udržitelnost

Jde-li ale o investice, ukládání peněžních prostředků nebo o finanční zabezpečení na nepříznivé situace nebo na stáří, je podíl zodpovědných Rakušanů přece jen nižší. Ale stále polovina respondentů v anketě odpovídala, že i zde jsou u nich ve hře faktory udržitelnosti při rozmýšlení, jak s penězi naložit.

Podíváme-li se na výsledky detailněji, jen 15 % respondentů připustilo, že udržitelnost zohledňují při operacích s penězi nebo k zabezpečení „velmi“, dalších 38 % „spíše“. Vezmeme-li opačný pól oslovených, tak 18 % z nich přiznalo, že v těchto transakcích nemyslí na udržitelnost „vůbec“ a 29 % na ni myslí „jen méně“. Tím je oblast peněz a finančních služeb jednoznačně tou sférou, kam téma udržitelnosti proniká v myslích populace nejslaběji. Ovšem pokud se podíváme na detailní hodnoty, ukáže se, že právě tato oblast a její udržitelnost je poměrně silná v hledáčku úplně nejmladší skupiny respondentů 15-29 let. Mezi nimi dbá „velmi“ nebo „spíše“ na tento aspekt 57 % mladých lidí.


Mohlo by vás zajímat: UNIQA přidává nové úrazové pojištění OPORA k účtům klientů Raiffeisenbank


Nejstarší se o udržitelnost starají nejvíc

Dále ze závěrů studie vyplynulo, že obecně je podíl „udržitelných“ je ve věkové skupině 60-69 let ve všech kategoriích vyšší než v ostatních věkových segmentech (kromě právě výše zmíněných financí). U témat výživa a nákupy se týká tento nález také mnohem více žen v porovnáním s muži. U dalších kategorií není rozdíl mezi pohlavími tak výrazný. Pro zajímavost: u finančních služeb zabezpečení a investování dbá na udržitelnost „velmi“ anebo „spíše“ 54 % žen a 52 % mužů.

Kdo nese odpovědnost?

Kdo ze 4 určitých aktérů je z pohledu dotázaných tím, kdo je „ve společnosti odpovědný za více udržitelnosti“? Většina respondentů se vyjádřila, že „oni sami jako spotřebitelé“ (střední hodnota 2,13). Podobně vidí oslovení odpovědnost na straně firem a podniků (střední hodnota 2,21). Často zmiňovali účastníci studie i politiky (2,42). Investoři ovšem následují až se střední hodnotou 3,24.


Mohlo by vás zajímat: PwC: Šéfové českých firem za extrémní riziko považují nedostatek lidí


Pouze vídeňští respondenti viděli větší břemeno odpovědnosti u firem (2,13) než u konzumentů (2,21). Rovněž mladší účastníci ankety vyslovovali soud o největší odpovědnosti firem a společností častěji než starší kolegové. Střední hodnota firem u skupiny 15-29 let činila 2,19 a u skupiny 30-39 let činila 2,14. Tím nominovali firemní sféru na pozici číslo jedna; konzumenti byli až druzí v pořadí.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články