Lockdowny působily příznivě
Během loňského roku bylo na silnicích u jižních sousedů zraněno celkem 40 889 osob, tedy v průměru 112 lidí denně, z toho 19 těžce. Rok 2021 byl stejně jako předchozí letopočet stále ovlivněn omezujícími protipandemickými opatřeními (lockdown trval v kalendářních týdnech 1 až 5). Začátkem roku tak klesl počet lidí postižených při dopravních nehodách o 39 % v porovnání se stejnými týdny v předpandemickém období 2017 až 2019. Podobně klesl počet takových osob o 27 % v době tvrdého lockdownu během kalendářních týdnů 47 až 49 a o 24 % během následných lockdownů pro neočkované (týdny 45-46 a 50-52). Naproti tomu v září 2021 vzrostl počet zraněných a usmrcených ve srovnání se stejným měsícem let 2017-2019 o 12 %.
Mohlo by vás zajímat: KB Pojišťovna k 2021: Hrubé předepsané pojistné dosáhlo výše 7,3 miliardy Kč
Nebezpečná cyklistika
Během loňského roku zemřelo na silnicích v Rakousku 50 cyklistů. To je o čtvrtinu více než v roce 2020 (40 usmrcených osob) a dokonce o 52 % více než v posledním předpandemickém roce 2019 (33). Dalších 9 617 osob na kole utrpělo v silničním provozu zranění, tedy o 3 % více než předloni, kdy už byl zaznamenán rekordní počet takových neštěstí. Nikdy dříve za posledních 30 let se nezranilo tolik osob, jako loni.
Více než čtvrtina zraněných na kole a polovina všech smrtelných obětí loňského roku (24 osob) přitom jela na bicyklu s elektropohonem. Oproti předpandemické době v roce 2019 stoupl tak počet osob usmrcených na e-kole o 118 %. Necelá polovina (46 %) všech cyklistů, kteří utrpěli újmu, přitom byla samostatným účastníkem nehody, a tedy zpravidla i nehodu zavinila. U elektrokol byl podíl nehod s jediným účastníkem-viníkem ještě vyšší: 51 %.
Mohlo by vás zajímat: Michaella Koller: Spotřebitelé potřebují správný druh informací
Pouze necelá polovina cyklistů, kteří měli nehodu, měli na hlavě v době neštěstí přilbu (47 %). Nicméně podíl takto vybavených v posledních letech roste (2018: 41 %). Rozdíly jsou však výrazné v regionálním členění spolkových zemí, a také podle věku. Například ve Štýrsku měla většina cyklistů při nehodě helmu (63 %), zatímco cyklisté v Vorarlbersku méně než z jedné třetiny (32 %). Ve věkové skupině nad 85 let si přilbu nasadilo jen 27 % účastníků nehod. Překvapivě hned za nimi se umístila skupina 15-19 let (pouhých 28 %). V segmentu 20-64 let naproti tomu mělo helmu 49 % cyklistů.
Smutný rekord nákladních aut
Loni přišlo o život při nehodách s nákladním vozem 88 osob, což současně znamená, že 24 % všech smrtelných obětí připadlo na tento dopravní prostředek. Ještě nikdy za posledních 30 let nebylo toto číslo tak vysoké. Nejvíce takových neštěstí se stalo ve Vorarlbersku (při střetu s nákladním autem zemřelo 8 z celkových 13 smrtelných obětí 2021), zatímco nepříznivější statistiku vykázaly Korutany (6 z celkových 38 mrtvých).
Mohlo by vás zajímat: Novým guvernérem ČNB byl jmenován Aleš Michl
Z konečných 31 smrtelných nehod mezi nákladním a osobním vozem zapříčinili 25 řidiči osobních vozidel (tj. 81 %). Při fatálních nehodách mezi náklaďákem a cyklistou nebo chodcem nesli naopak v 7 z 10 případů odpovědnost za neštěstí řidiči nákladních aut. Celkem takto loni v Rakousku zemřelo 10 cyklistů a 10 chodců.
Komentáře
Přidat komentář