Jak se staví Rakušané k rizikům?


			Jak se staví Rakušané k rizikům?
2.5.2022 Zahraničí

Všeobecné osobní přijetí rizik je tendenčně spíše malé. Asi polovina populace v Rakousku tíhne k tomu, aby se zaopatřilo spíše větším než menším portfoliem pojištění. A chování ve vztahu k pojištění se za posledních 10 let celkově nijak podstatně nezměnilo. To vše jsou výsledky vyplývající z ankety pojišťovny Helvetia Versicherungen AG ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Studie proběhla koncem listopadu 2021 po celém Rakousku na vzorku 750 osob ve věku 16-75 let.

Pokud se týká technologických inovací, k těm známějším patří elektronický podpis, srovnávače a kalkulátory příkladů nebo sjednání smlouvy on-line. Nicméně skutečné využití těchto forem je stále nižší než úroveň jejich znalosti. Zájem o pojištění a pojistné nabídky lze označit za „střední“. Na škále od 1 (žádný zájem) do 10 (vysoký zájem) se relativně největší skupiny nacházejí u stupně 5 (15,8 %) a 6 (16,0 %). Směrem k „pólům“, tedy krajním hodnotám, se podíl respondentů tendenčně snižuje. „Žádný zájem“ vykazuje podíl 7,1 %, naopak „vysoký zájem“ má 4,6 % oslovených v anketě.


Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe zveřejnila finální výsledky evropských pojišťoven za rok 2020


Rakušané nejdou do rizika

Obecné osobní nastavení Rakušanů vůči rizikům je spíše nízké. I zde anketa poskytovala prostor na odpověď od stupně 1(„snažím se rizikům vyhnout“) až po 10 („jsem člověk otevřený rizikům“). Výsledek ukázal, že polovina respondentů (49,4 %) vidí sebe sama na 3 nejspodnějších stupních. Do pěti nejnižších stupňů se vešlo celkem 77,7 %, zatímco v horních 5 stupních zbývajících 22,3 % účastníků. Úroveň 10 si pro sebe zvolilo jen 2,8 % dotázaných.


Mohlo by vás zajímat: Následné vzdělávání: Analýza potřeb pojištění vozidel


Vztah k pojištění

Další otázkou v této souvislosti bylo zjišťování, zda je účastník ankety všeobecně někým, kdo je rád pokud možno co nejvíce pojištěn, anebo naopak tím, kdo pojištění nechce vůbec nebo jen zřídka. A na základě předchozího zjištění ohledně vlastní expozice vůči rizikům by se člověk mohl domnívat, že by v Rakousku měla v tomto ohledu fungovat vlastně obrácená škála odpovědí, tedy že většina oslovených odpoví, že chtějí být co nejvíce chráněni pojištěním.

To se však v praxi ankety úplně neprokázalo. Stále ale velká část dotázaných se zařadila na desetistupňové škále od 1 („pojištění co nejméně, jak je to jen možné“) po 10 („pojištění co nejvíce, jak je to jen možné“) na úrovně od 6 do 10, což svědčí pro relativně vysokou motivaci Rakušanů sjednat si různá pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Benzín na příděl!


Přístup Rakušanů se příliš nemění

Další otázka se v anketě týkala proměn v přístupu k těmto otázkám v čase: „Změnilo se Vaše chování s ohledem na pojištění v posledních 10 letech?“. Pro 62,3 % respondentů ve spodní části škály od 1 do 5 jde spíše o menší změny nebo žádné změny. Podíl 37,7 % připouští u sebe a svého chování přece jen spíše změněný nebo silně změněný postoj. „Naprosto žádné změny“ jsou typické pro chování ve vztahu k pojištění u starších věkových skupin respondentů, zatímco charakteristika „více změn v chování“ byla častější u věkové skupiny 25-34 let s větším zájmem o digitální řešení.

Život s inovacemi

Anketa pojišťovny Helvetia se zajímala rovněž o vnímání inovací a jejich současné nebo budoucí využití.  Vždy necelá polovina účastníků studie uvedla, že jsou jim známy v souvislosti s pojištěními tyto „inovace“: elektronický podpis (46 %), on-line srovnávače, on-line uzavření pojistné smlouvy a kalkulátor pojištění v příkladech (všechny možnosti po 44 %). Více než třetina oslovených (37 %) zná pojistné aplikace a 36 % také pojišťovací platformy. „Zde zapracovala koronavirová pandemie,“ komentoval tyto závěry CEO pojišťovny Helvetia Thomas Neusiedler. „Během lockdownů přistoupily k on-line řešením svých potřeb i málo digitálně afinitní skupiny klientů, a také je touto cestou uspokojovaly.“ Tím se staly například digitální podpis a komunikace přes video standardem a už ne výjimkou.


Mohlo by vás zajímat: Michal Skořepa: Nezačal být inflační cíl České národní banky pro smích?


Aktuální využití technologických inovací a vymožeností je však u všech výše uvedených služeb stále ještě méně rozšířené než úroveň jejich znalosti. A podobně to vypadá zatím i se zamýšleným používáním v budoucnu. Například u on-line sjednávání pojištění je aktuální využití u 14 % respondentů, do budoucna s ním počítá 22 %. Srovnávače nyní navštěvuje asi čtvrtina oslovených (24 %), v budoucnosti k nim přistoupí 25 % dotázaných. A z opačného konce: digitální asistenti jsou celkově „v nemilosti“: zná je 9 %, využívají v praxi 2 % a v budoucnu s nimi hodlá spolupracovat 3 % účastníků ankety.


Mohlo by vás zajímat: Čína nařídila státním pojišťovnám přezkoumat expozice v Rusku a na Ukrajině


Očekávání spojená s udržitelností

Konec ankety byl věnován tomu, jak to vypadá s očekáváním respondentů v oblasti ESG, tedy u kritérií z oblasti životního prostředí, sociálního života a odpovědného řízení podniků (Environmental/Social/Govenance). Pětina oslovených účastníků očekává podle vlastního vyjádření „velmi silné“ zohlednění takových aspektů v jejich vlastním pojištění. Dalších 39 % se „spokojí“ s tím, bude-li tato oblast pojištěním zohledněna „docela silně“. Více než pětina (22 %) už necítí takovou provázanost a jejich pojištění na ESG může dbát „spíše slaběji“. A konečně pro 19 % respondentů nehraje ESG zjevně žádnou roli, protože od pojištění žádnou provazbu nečekají.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články