„Wellbeing“ jako faktor úspěchu pro firmy. Jeho váha roste


			„Wellbeing“ jako faktor úspěchu pro firmy. Jeho váha roste
18.5.2023 Zahraničí

Blaho a spokojenost zaměstnanců (Employee Wellbeing) má měřitelný dopad na úspěch daného podniku a celosvětově získává na významu. Toto potvrdila znovu i aktuální Global Wellbeing Study mezinárodní poradenské a servisní společnosti Aon plc.

Například v německých firmách poskočilo toto téma na třetí místo, zatímco ještě v roce 2020 zaujímalo osmou pozici. Strategie stavící na této hodnotě je podstatná v boji za získání talentů, pro celkový výkon firmy a dosažení finančních cílů. Toto ukazovaly už i předchozí studie společnosti Aon: zlepšení faktorů působících na „wellbeing“ může posunout výkon podniku minimálně o 11 %, ale také až o 55 %.Nicméně jen 36 % německých respondentů v anketě uvedlo, že „wellbeing“ je už zakotven jako nedílná součást strategie podniku pro HR a provoz.


Mohlo by vás zajímat: Generali Česká pojišťovna končí s pojišťováním uhelných elektráren EPH


Firmy mají co dohánět

Zcela nahoře v žebříčku top priorit účastníků ve studii z německých firem je získání a udržení talentů (62 %), následované inovacemi (59 %). 78 % zástupců podniků uvedlo, že s iniciativami na dosažení „wellbeingu“ zaměstnanců už začali, dvě třetiny firem (66 %) disponovaly v okamžiku provedení ankety mezi respondenty už dynamickou přímou strategií pro „wellbeing“. A to je významný nárůst od posledně uskutečněnou studií v roce 2020: tehdy byl tento podíl 57 %. Dotázaní vidí i u manažerů v podnicích velké odhodlání a otevřenost směrem k tématu. Napříč různými stupni hierarchie ve firmách stojí podle odhadu respondentů tři čtvrtiny lidí za aktivitami vedoucími k „wellbeingu“.


Mohlo by vás zajímat: Jiří Běťák: Slavia má pro motoristy jarní překvapení


Jenže: oslovení z německých firem současně u svých společností vidí velký potenciál, který je třeba dohnat; a to větší, než jejich mezinárodní kolegové-účastníci ankety. Pouze 14 % dotázaných mezi Němci dali stupni Employee Wellbeing ve své firmě známku „výborně“ nebo „velmi dobře“, zatímco 29 % ho považuje za průměrný nebo špatný. V Evropě obecně naproti tomu 44 % respondentů dávalo výborné nebo velmi dobré známky, celosvětově dokonce podíl 46 % účastníků ankety Aonu. Na druhé straně průměrných nebo špatných hodnocení se dočkalo v Evropě od 20 % dotázaných, ve světě od 16 %.

Není tedy žádný div, že bezmála ¾ (71 %) německých firem vychází z toho, že relevance a význam tématu „wellbeing“ i nadále poroste. V Evropě a ve světě je zastoupení takového názoru na úrovni 60 %, resp. 63 %. Ovšem mezi respondenty je stále více než třetina (36 %) oslovených, kdo má „wellbeing“ ve své firmě už zcela integrovaný do strategie pro HR a provoz podniku. Naproti tomu stojí odhad dotázaných, že iniciativy vedoucí k posílení „wellbeingu“ jsou podstatných faktorem úspěchu a že pozitivně působí na plnění cílů podniku. Toto zdůraznily i závěry studie: zlepšení v oblasti „wellbeingu“ mohou vést k posílení výkonu firmy v horizontu 11 až 55 %.


Mohlo by vás zajímat: Deloitte: Zaměstnanci vykonávají práci mimo svou definovanou pozici


„Podniky od roku 2020 znovu ještě více poznaly, že je tady potřeba strategicky fundovaných programů wellbeingu,“ konstatovala Tanja Löhrke, Head of Global Beneits and Health Solutions pro německy mluvící země v Aonu. „Především jsou nutné k boji s nedostatkem vhodných odborných pracovních sil, ale také aby bylo možné se silným, agilním a loajálním týmem zaměstnanců dosahovat stanovených cílů podniku a suverénně proplout krizemi. K tomuto účelu je třeba na míru šitou nabídku benefitů, jež zohlední pokud možno všechny aspekty potřeb zaměstnanců a které budou současně odpovídajícím způsobem srozumitelně komunikovány, aby zaměstnanci rozpoznali jejich přidanou hodnotu. Doba, kdy motivace rovnala se výši platu, je nenávratně pryč.“

Odolnost zaměstnanců v Německu je horší než v globálním měřítku

Ještě větší rozdíl v mezinárodním srovnání zaznamenala studie u posuzování odolnosti v německých firmách. Jen 18 % dotázaných ji zhodnotilo jako excelentní nebo velmi dobrou, zatímco v celé Evropě tak učinilo 47 % dotázaných a celosvětově přesně polovina dotázaných. Také agilita je hodnocena v Německu tak, že je hodně co dohánět: zatímco Němci ji hodnotili jako excelentní nebo velmi dobrou v 29 % případů, v Evropě to bylo ve 47 % a ve světě v 50 % případů. Mimo Německo je tedy situace podstatně příznivější. Pocit sounáležitosti zaměstnanců s jejich firmou není v Německu tak silně rozvinutý (22 %), jako ho vnímají respondenti Aonu v Evropě (46 %) a celosvětově (50 %).


Mohlo by vás zajímat: Zajímavost: Jak funguje švédský důchodový systém?


Hlavní pole působnosti: mentální a emocionální zdraví

„Wellbeing“ představuje jako téma mnoho vrstev pro aktivní jednání: zahrnuje jak fyzické, emocionální, sociální, tak finanční a profesní rozměry. Mentální a emocionální zdraví (68 %), jakož i vyhoření/vyčerpání z práce (49 %) jsou aktuálně dvě nejdůležitější oblasti pro budování „wellbeingu“, a to jak v Německu, tak i globálně.

Nabídky ke zlepšení fyzického zdraví jsou v podnicích i nadále v popředí. Není divu s ohledem na nedávnou koronavirovou pandemii. Nabídka očkování je s 58 % hlasů na druhém místě za ergonometrickým uspořádáním pracoviště (68 %). Naproti tomu program cílený na emocionální podporu nabízí jen 45 % podniků. Výše v kurzu si stojí iniciativy zaměřené na sociální spokojenost, jako je flexibilní pracovní model (79 %) a aktivity team-buildingu (69 %). Také finančnímu zabezpečení je přikládána vyšší váha, především podnikovým zabezpečením na stáří (podnikové renty), a to cestou spořících plánů (52 %) nebo penzijních fondů (46 %) – tento prvek jmenovali prakticky všichni dotázaní.

O studii

Aon dotazoval pro svoji studii ve spolupráci s výzkumnou společností Ipsos celkem 1 138 respondentů v 46 státech světa. Anketa na sběr dat probíhala od srpna do listopadu 2022.

Kompletní Aon Global Wellbeing Study je ke stažení ZDE

Zdroj: www.aon.com

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články