Chcete „americký hit“? V ČR pojištění s přirozeným pojistným nikdo nechce


			Chcete „americký hit“? V ČR pojištění s přirozeným pojistným nikdo nechce
22.8.2022 Pojistný trh, Produkty

Na americkém trhu jsou zcela běžnou záležitostí produkty rizikového životního pojištění, u kterých se placené pojistné odvíjí od aktuálního věku pojištěného. Co na to specialista Dušan Šídlo z portálu AkademiePojištění.cz.

To znamená, že se přibývajícím věkem náklady na pojistnou ochranu každoročně zvyšují. Důvod je prostý. S přibývajícím věkem se zvyšuje riziko onemocnění, invalidity nebo úmrtí. Tyto možnosti jsou podloženy desítkami let lékařských údajů a statistik. Použijme analogii: představte si své tělo jako stroj. Když jste mladí a všechny součástky jsou relativně nové, riziko poruchy je nižší. S přibývajícím časem se však riziko, že se něco pokazí, zvyšuje.  A to znamená, že každý rok představuje vyšší šanci na pojistnou událost v rámci životního pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Evropští pojistitelé mají zájem o maximum údajů z veřejných databází


V Čechách takové produkty rizikového pojištění aktuálně nenajdeme, nabízí se jen pojištění s konstantním pojistným, které je po celou dobu trvání pojištění stejné (zprůměrované). V minulosti pár pokusů s přirozeným pojistným bylo (např. u Allianz a NN pojišťovny), nicméně nikdy neměly dlouhého trvání. Takové pojištění má přitom svoji logiku. Pojišťovně na začátku pojištění platíte tu nejnižší možnou částku. V situaci, kdy životní pojištění potřebujete nejvíce (jste mladí, čerpáte hypotéku a máte děti), tak neutrácíte zbytečně peníze na pojistném. To, že pojistné časem poroste akceptujete, protože v budoucnu budete mít větší finanční rezervy a menší potřebu pojistné ochrany.


Mohlo by vás zajímat: Zajímavost: Digitální startup wefox má už v Evropě 2 miliony klientů


Když jsem tento typ pojištění po pojišťovnách poptával, bohužel jsem se nesetkal s nadšením. Jako důvody nástrah přirozeného pojistného pojišťovny uvádějí:

Klienti: neočekávané zdražování

Negativní zážitek na výročí při navýšení pojistného. Produkty s přirozeným pojistným byly nahrazeny produkty s fixním pojistným. Důvodem jsou stížnosti klientů, přestože na počátku byli s chováním produktu prokazatelně seznámeni.

ČNB: překvapivé ujednání

Změna pojistného není standard, je třeba zvýšená informovanost klienta:

  • Explicitní souhlas s rostoucím pojistným
  • Kontrola, že klient bude schopen pokrýt navýšení budoucího pojistného z finanční rezervy
  • Výpočet průměrného pojistného za celou dobu umožňující srovnání s jiným produkty

Toto vše zvyšuje složitost prodejního procesu.


Mohlo by vás zajímat: Výroční zpráva IE: Ukrajina a další problémy současného pojišťovnictví


Realita: klesající pojistné částky a úraz

Nižší pojistné na začátku se neprojeví v těchto případech:

  • Klesající pojistné částky (smrt, invalidita, úvěr) vyrovnávají pojistné (růst věku x pokles částky)
  • Úraz (trvalé následky, denní odškodné) mají konstantní pojistné

To vše vede k tomu, že efekt nízkého pojistného na počátku není tak významný.


Mohlo by vás zajímat: Povodně nenávratně změnily Yellowstonský národní park


Pojišťovna, poradce: snížená reputace a nižší provize

Složitost produktu, nespokojenost klientů na výročí, obtížná komunikace ceny vede k poklesu klientské spokojenosti a růstu nedůvěry ve zprostředkovatele a pojišťovnu. Nižší pojistné na začátku také znamená nižší provizi pro zprostředkovatele, neboť ta se odvíjí od výše pojistného.

To všechno jsou důvody, proč na českém pojistném trhu aktuálně rizikové životní pojištění s přirozeným pojistným nenajdeme. Podle mě je to škoda, neboť tento koncept je možné uchopit i tak, aby to bylo obchodně zajímavé a riziko nástrah bylo minimalizováno.

Dušan Šídlo
AkademiePojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

MetLife: jak ještě dlouho?

Vizio,  22. 8. 2022

Všichni od přirozeného pojistného utekli, zbyla pouze jediná pojišťovna, která nemá ani normální rizikovku. Je to MetLife, aktuálně s nejvyššími poplatky na trhu. Ostatní buď přirozené pojistné zcela ukončili nebo výjimečně NN ponechala, ale i ta už místo drahého NN Orange Bonus připravila výhodnější NN Orange Invest. Můžeme tak říci, že všechny produkty MetLife jsou vzhledem ke standardům trhu překvapivé. Opravdu se poradci nebojí nabízet produkt, který je tak specifický a správně by dle ČNB vyžadoval každého klienta dvě hodiny před uzavřením pojištění školit na pojistnou matematiku?  A pokud klient nepochopí, pak pro něj není produkt vhodný a nesmí být nabídnut. Proč MetLife nemá normální produkty nabídce?

Máte pravdu

Cesťačka,  26. 8. 2022

Určitě souhlasím, že se na "investičku" obecně dají najít výhody.
Ale proč by to měl zprostředkovatel dělat? Přece investička dělat už není IN ale OUT. :-)
I politici přece tento typ pojištění odsoudili.
Vše na ochranu klienta, který vlastně ani sám často neví, co má vlastně chtít a co je v jeho prospěch.

Důvod?

Avivák,  22. 8. 2022

Protože máme IT v Irsku a Indii a není kdo by nové produkty naprogramoval.

RSS

Související články