Podpojištění: Jak kniha změnila pojistný trh


			Podpojištění: Jak kniha změnila pojistný trh

V květnu 2023 vyšla první kniha o podpojištění. Kromě mnoha užitečných informací ukázala, které pojišťovny používají tzv. zlé právníky. Změna přišla bleskově. V článku Dušana Šídla z portálu AkademiePojištění.cz se dozvíte více.

Hodný právník a zlý právník

  • V září 2022 na Akademii pojištění vyšel článek Martina Podávky, který upozorňoval na skutečnost, že některé pojišťovny vykládají ustanovení občanského zákoníku o podpojištění způsobem poškozujícím klienty. V článku bylo poprvé použito označení pro neklientský výklad s nadsázkou jako „zlý právník“, naopak vstřícný výklad byl označen jako „hodný právník“.
  • V listopadu 2022 vyšla kniha Život jako riziko 2 aneb Když pojišťovny (ne)plní, kde bylo mimo jiné uvedeno 80 případů z praxe. Jeden z nich se týkal plnění pojišťovny se „zlým právníkem“, kdy klientovi, jehož nemovitost na Moravě byla zničena tornádem, pojišťovna krátila plnění a kvůli existující hypotéce na nemovitost mu hrozila exekuce. Jednalo se o první reálnou ukázku negativních dopadů „zlého právníka“ v praxi.

Připomeňme, že pojišťovny se „zlým právníkem“ uplatňovaly podpojištění dvakrát. Nejenže maximální pojistné plnění omezily ujednanou pojistnou částkou, ale na tuto částku aplikovaly krácení. Klient tak nikdy nemohl dosáhnout na plnění ve výši pojistné částky, což bylo jedním z důkazů nesmyslnosti podobného výkladu zákona. Naopak pojišťovny s „hodným právníkem“ postupovaly logicky dle očekávání klientů a poradců, pojistné plnění nekrátily dvakrát, ale pouze jej omezily pojistnou částkou.


Mohlo by vás zajímat: PVZP oznámila změny ve vedení společnosti. Halina Trsková končí v představenstvu


Ministerstvo zasahuje, kniha vychází

Postup některých pojišťoven upoutal pozornost ministerstva financí. Ministerstvo na počátku roku 2023 připravilo v rámci nového zákona o povinném ručení i novelu občanského zákoníku, která má znemožnit aplikaci neklientského výkladu podpojištění pojišťovnami. Ani návrh novely zákona nepřiměl pojišťovny reagovat a okamžitě vyměnit zlé právníky za hodné.

V březnu 2023 vyšel článek na Akademii pojištění, který jako první popsal, která pojišťovna používá „zlé“ a která „hodné právníky“. Článek vzbudil mnoho reakcí mezi odbornou veřejností, ze kterých bylo vidět, že někteří poradci mají od zástupců pojišťoven chybné či bohužel dokonce lživé informace.  A to byl okamžik, kdy vznikla myšlenka na vytvoření ucelené publikace, která vysvětlí problematiku podpojištění komplexně.

Po dvou měsících intenzivní práce vyšla v květnu unikátní kniha o podpojištění. Kromě obecné teorie přinesla i popis klíčových vlastností 13 produktů pojištění majetku a ukázala, které pojišťovny stále používají „zlé právníky“.

Zlí právníci dostali výpověď

Po vydání knihy se začaly „dít věci“. Krátce po vydání si knihu stáhlo přes 1 000 poradců a spotřebitelů, čímž se informace o „zlých právnících“ ve třech pojišťovnách začala šířit ještě rychleji.

Již na konci června první pojišťovna (Direct) rozeslala obchodním partnerům informaci, že mění interní postupy a nově nebude při likvidaci krátit pojistné plnění dvakrát. K Direct pojišťovně se záhy připojila ČSOB pojišťovna, která upravila interní postupy a „zlým právníkům“ dala také „padáka“. A jako poslední se na počátku srpna připojila i Maxima pojišťovna a změnila interní metodiky ve prospěch klientů.


Mohlo by vás zajímat: Slavia pojistila filmovou hvězdu Juana Morena y Herrera Jiméneze. Znáte ho?


V tomto okamžiku tak není na českém trhu pojišťovna, která by při velké škodě aplikovala podpojištění dvakrát. Pokud by se poradci nebo klienti od tohoto okamžiku potkali s dvojnásobným krácením, jedná se o porušení veřejného prohlášení pojišťoven a lze tak danou pojišťovnu úspěšně žalovat a vymoci si standardní pojistné plnění.

A co dál?

Interní metodiky bohužel nejsou součástí pojistné smlouvy. Pouze pojišťovny, které přímo v podmínkách pojištění garantují výklad hodného právníka, poskytují plnohodnotné záruky svým klientům.

Do platnosti novelizovaného občanského zákoníku by poradci měli v rámci doporučení upozornit své klienty, která pojišťovna má podmínky z pohledu dvojitého podpojištění bezpečné a která pojišťovna pouze slibuje užití férového výkladu skrze interní metodiku. Odpověď poradci samozřejmě najdou v již aktualizované verzi knihy Podpojištění prakticky, ve které objeví řadu dalších souvisejících parametrů, ve kterých se pojišťovny liší. Najít pojišťovny, které dokážou ochránit své klienty před podpojištěním, je tak nyní otázkou několika minut.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Dalším bankám klesá rating…


Upozornění: Při psaní knih Podpojištění prakticky a Život jako riziko 2 nebylo použito ChatGPT, které na jednu ze základních finančně-poradenských otázek odpovědět nedokázala. 

Podpojištění Jak kniha změnila pojistný trh 1

Dušan Šídlo
AkademiePojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články