V prodeji životních pojistek vládne v Česku chaos


			V prodeji životních pojistek vládne v Česku chaos
30.11.2009 Produkty

Džungle, tak označují odborníci český trh s životním pojištěním. Tisíce prodejců životních pojistek denně bombardují klienty, často jim neříkají pravdu a nutí jim nevhodné produkty. Problému si stále víc všímá i Česká národní banka.

„Pojišťovnictví se týká více než polovina stížností, které ČNB letos obdržela,“ tvrdí viceguvernér centrální banky Miroslav Singer. Podle něj centrální banka nepovažuje současnou právní úpravu zprostředkovatelů za dostatečnou. Přesto v žádném z více než třiceti případů, které banka řešila, pokuta nepadla.

„Tematicky se stížnosti nejvíce dotýkaly nedostatečných informací o nabízených službách a postupech na trhu,“ uvedl mluvčí ČNB Pavel Zúbek. „Kritické bývá zejména předsmluvní jednání, které často probíhá formou osobní schůzky a jeho obsah je následně obtížně prokazatelný. Investiční zprostředkovatelé toho podle stěžovatelů mohou využívat a stává se, že podávají nepravdivé či zavádějící informace,“ uvedl Zúbek. Chybou spotřebitelů pak je, že důkladně nepročtou smlouvy a podepíší něco, čemu nerozumí.

Na vině však nejsou jen klienti a zprostředkovatelé, podle odborníků z trhu chybují i samotné pojišťovny.

Pojišťovny dávají zprostředkovatelům extrémně velké provize za investiční životní pojištění,“ říká například spolumajitel sítě Partners Tomáš Prouza. Provize podle informací E15 činí kolem 200 procent roční platby klienta, interní zástupci pojišťoven dostávají méně než polovinu. Řada zprostředkovatelů proto investiční životní pojištění klientům vnucuje místo spoření či jiných instrumentů. „Když uvidíme, že u nějakého klienta výrazně narostla měsíční platba pojistky, zástupce to musí vysvětlit,“ tvrdí Prouza.

Práci externích partnerů se podle Milana Káni z Kooperativy snaží hlídat přímo pojišťovna, a to formou takzvaného mystery shoppingu u klientů. „Při jakémkoliv provinění proti nastaveným pravidlům, která jsou samozřejmě smluvně ošetřena, ukončíme s externím partnerem spolupráci,“ dodal Káňa.

Zprostředkování prodeje produktů finančního trhu se v České republice bude nadále zpřísňovat. Ministerstvo financí nyní vede pracovní skupinu, která by měla podnikání zákonem upravit od roku 2011. Prodejci finančních produktů by měli mít jednotnou licenci a přesně stanovené nároky na odbornost.

Ochranu spotřebitelů při podnikání na finančním a kapitálovém trhu kromě České národní banky řeší příslušné soudy, formou poradenství také Sdružení obrany spotřebitelů a etický výbor AFIZ, u podnikání bank pak finanční arbitr.

Česká národní banka sankcionuje pouze porušení zákona – stěžovatel dává podnět, ale není účastníkem správního řízení, nedosáhne tedy náhrady škody.

Zdroj: E15

 

Share/Bookmark

Zdroj: E15

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Ne chaos, ale porušování zákona?

Redakce,  1. 12. 2009

Komentář byl předán ČNB, její reakce na něj bude zveřejněna.

Redakce

Ne chaos, ale porušování zákona?

Martin Polák,  1. 12. 2009

Že by se ledy pohnuly?? Tak tedy pro úplnost- tohle se týká hlavně Jižní Moravy a to Brno město a Brno venkov. Moje informace jsou přímo od zdroje, mám totiž dvě známé a obě pracují jako poštovní doručovatelky.
M.Polák

Ne chaos, ale porušování zákona 2!

Martin Polák,  1. 12. 2009

Vzhledem k tomu, že je zde prostor dost omezený na pohých 1000znaků, pokračuji zde: Vážená ČNB, kde je Váš dohled nad pojistným trhem, a jak vlastě funguje?? Při troše dobré vůle by jste jistě našli způsob, jak se tomuto šlendriánu dostat na kobylku. Víte vůbec co se Vám děje pod okny? Při mém nedávném telefonátu, kde jsem tento stav konzultoval s jedním pracovníkem ČNB mi bylo sděleno, ať jim doručím nějaké materiály, které by toto dokazovali. Úžasné, a na co tedy v ČNB vlastně jste?
M Polák

Ne chaos, ale porušování zákona !

Martin Polák,  1. 12. 2009

Pojistný trh v oblasti životního pojištění se zvrhnul do nevídané dimenze. Životky nabízejí a prodávají dokonce pošťačky. Doručovatelky jsou svými nadřízenými nuceny nabízet životní pojištění a to dokonce tak, že jsou sankcionovány snížením platů a dokonce i výhrůžkami, že budou propuštěny pro neplnění si svých pracovních povinností(i když tohle mezi jejich pracovní povinnosti nepatří, ale on by se nějaký ten důvod našel a nebo vymyslel, že). Absurdní na tom je ale fakt, že jsou svými nadřízenými nuceny porušovat zákon. Nemají žáné školení a ani registrace, a přesto vyplňují s klienty v terénu návrhy pojistných smluv včetně zdravotních dotazníků, ale pozor, tam kde se uvádí data zprostředkovatele, tak toto nechávají prázdné - toto si doplní např. vedoucí pošty(ta zřejmě registraci má) a potom hezky doručovatelka trajdá zpět za klientem, kde mu předá již kompletní návrh smlouvy. Vážená

RSS

Související články