Šíře produktového portfolia
Ve slově optimální se samozřejmě skrývá určitý poměr kvality produktu a jeho ceny. Klienti ve většině případů netuší, že poradce nemá k dispozici kompletní produktové portfolio, ale vybírá pouze z nabídky pojišťoven, jež mají se samostatným pojišťovacím zprostředkovatelem, kterého poradce zastupuje, uzavřenu distribuční smlouvu. Žádný zákon nenařizuje poradci, aby v rámci předsmluvního jednání informoval zájemce i o pojišťovnách, jejichž nabídku není schopen pro klienta zajistit.
Mohli bychom se domnívat, že největší zprostředkovatelé mají ve svém portfoliu prakticky všechny relevantní pojišťovny. Databáze ČNB však ukazuje, že skutečnost může být odlišná.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Dominik Štros
Přehled spolupracujících pojišťoven a vybraných zprostředkovatelů
Pozn. Tabulka vychází z oficiálních dat ČNB zjištěných k 1.2.2023. Pro 20 největších samostatných pojišťovacích zprostředkovatelů zobrazuje pojišťovny, se kterými mají uzavřenu distribuční smlouvu. Pro zjednodušení se jedná pouze o tuzemské pojišťovny, statistika nezahrnuje pobočky zahraničních pojišťoven.
Z pohledu pojišťoven
Z tabulky je vidět, že 5 pojišťoven „dosáhlo maxima“ a alespoň teoreticky spolupracují se všemi 20 zprostředkovateli. Většina zbývajících pojišťoven se pohybuje mezi 10 a 19. Mimo tento interval stojí specializované pojišťovny (ERV pro cestovní pojištění, Halali pro pojištění myslivců).
Vlastní kategorii tvoří „privátní“ pojišťovny. Majitelem Servisní pojišťovny je Ladislav Samohýl a pouze INSIA uzavřela s pojišťovnou obchodní smlouvu. Majiteli Simplea pojišťovny jsou osoby spojené se společností Partners Financial Services. To je důvodem, proč jiní zprostředkovatelé životní pojištění Simplea nenabízí.
Mohlo by vás zajímat: ČBA Hypomonitor: Banky loni poskytly hypotéky za 197 miliard
Druhý pohled je mnohem důležitější, ať již pro poradce nebo klienty. Ukazuje, kolik má daný zprostředkovatel v nabídce pojišťoven .
V praxi je samozřejmě důležité, zda produkty z portfolia zprostředkovatele jsou poradci reálně nabízené. Pokud produkt není například implementován ve srovnávači, poradci jej nebudou ve skutečnosti ve výsledné nabídce zvažovat.
Nejpokročilejší v implementaci do srovnávačů je produkt povinného ručení. Proto si lze o šíři skutečně užívaného portfolia udělat lepší představu dle druhé tabulky. Můžeme totiž předpokládat, že obchodní smlouva mezi distributorem a pojišťovnou znamená i implementaci ve srovnávači. Jaký je potom závěr?
Naprostá většina zprostředkovatelů nabízí všechny nebo téměř všechny (9+) produkty pojištění vozidel. Pouze poradci dvou zprostředkovatelů mají významněji omezené portfolio produktů (8 nebo 6). Nejužší nabídku má pro své poradce, a tedy i klienty, společnost OVB, která zároveň patří mezi 3 největší dle počtu vázaných poradců.
Závěr
Registry ČNB ukázaly, že velikost zprostředkovatele neznamená automaticky široké portfolio nabízených produktů. Například u povinného ručení, kde je optimální nabídka pro velkou část klientů určena primárně cenou, znamená úzké produktové portfolio konkurenční nevýhodu pro vázané poradce dané společnosti.
Mohlo by vás zajímat: Změny v představenstvu Generali České pojišťovny
Lze očekávat, že finanční poradci budou požadovat po své společnosti, aby jim zajistila co nejširší portfolio produktů společně s profesionálním srovnávačem ceny i kvality produktů. Jinak nebudou schopni pro klienta najít to nejlepší řešení na trhu.
Komentáře
Přidat komentářOVB
Opravdu jsou údaje v článku správně? Opravdu OVB nenabízí ani Direct a ani Slavii?
ČNB
K Vaší otázce, zda jsou údaje správně - ano, vycházejí přímo z registru ČNB.
OVB
Je to pravda, poradci OVB nemohou nabízet více pojišťoven. OVB je v tomto extrémní, ostatní společnosti funguji normálně.
OVB
Ne, OVB spolupracuje jen s největšími společnostmi, tedy obvykle nadnárodními korporacemi, žádná čistě česká či československá pojišťovna v nabídce není.
Nepochopitelné
To teda nechápu proč. Já si určitě dám radši Kofolu než Coca-Colu. Z toho, že co je cizí, je lepší, už jsem vyrostl. Radši nechávám svoje prachy českým firmám, než aby je někdo vyplácel kdoví kam. Lidi, neblbněte.
Asi tak
Objemová provize je objemová provize ????
přesně tak, jak to mají MLM společnosti nastavené všechny
Udělal jsem životni zkušenost v roce 2013 u MLM firmy a to u Fincentra a OVB je to samé v bledě modrém. Zde se jede hlavně na prodej v a to ve velkém. Divím se, že se někdo z OVB vůbec ozývá asi ještě nepochopil jejich filozofii OVB.