Quo Vadis Zhong An?


			Quo Vadis Zhong An?

Pod tímto názvem, který není třeba překládat, zveřejnil portál Versicherungswirtschaftheute článek o čínském on-line pojistiteli Zhong An, který byl založen v roce 2013 a který byl vnímán jako pojišťovnická supestar. Podařilo se mu naplnit tyto předpoklady?

Nejen v čínském prostředí byl vývoj Zhong An sledován se zvláštním zájmem. Vždyť do té doby neměl nikdo dost odvahy vybudovat pojišťovnu, která řeší obchod i likvidaci škod výhradně přes internet. Od té doby však počáteční euforie minimálně poklesla.

Po zahájení činnosti běželo podnikání inovativního pojistitele se sídlem v Šanghaji jako po másle. Je však třeba brát v úvahu, že kromě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se sjednávalo ponejvíce tzv. mikropojištění jako například pojištění pro případ vrácení zboží[1], pojištění pro případ zpoždění letu či krátkodobé cestovní pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Co se musí pojišťovnictví naučit od Amazonu?


Činnost pojišťovny Zhong An se setkala se zájmem i v zahraničí. Vrcholem byla kapitálová injekce od renomovaných institucí v roce 2015 ve výši 934 mil. USD. K těmto novým investorům náležela také společnost Morgan Stanley. Tržní kapitalizace potom dosáhla výše cca 8 mld. USD. V loňském roce vstoupil tento on-line pojistitel na burzu v Hongkongu. S momentální tržní hodnotou ve výši 16 mld. eur nechal v té době Zhong An za sebou mnohé velké a etablované čínské pojistitele.

Ale dny na výsluní netrvaly dlouho. Tržní hodnota nedávno prudce spadla na 5,42 mld. eur. Navíc velké banky jako Credit Swiss, UBS a čínská Communication Bank korigovaly rating dřívější hvězdy výrazně směrem dolů. Podle vlastní zprávy skončil Zhong An v roce 2017 v červených číslech.

Po přepočtu představuje ztráta 127 mil. eur. Přitom ještě v roce 2015 byl vytvořen zisk ve výši 1,19 mil. eur. Čínští pojistitelé vyjadřují nyní pochyby, zda je podnikatelský model čistého on-line pojistitele vůbec únosný. Přes všechny pochybnosti se ale zdá, že Zhong An má na ně připravenu odpověď. Výkonný ředitel Chen totiž oznámil, že se bude více investovat do technologie, aby se naplnily perspektivní záměry. Experti se na tyto plány dívají ovšem se skepsí.


[1] Sjednání takového pojištění nabízí například American Express. Z příslušných všeobecných pojistných podmínek mimo jiné vyplývá, že pojištěny jsou movité věci (zboží) pro osobní potřebu od kupní ceny 60 CHF, které pojištěná osoba zakoupila a minimálně 50 % ceny uhradila svojí kartou (American Express). Pojistná doba začíná převzetím zboží od prodejce a trvá 90 dnů. Předpokladem pojistného plnění je, že pojistná událost je pojistiteli nahlášena nejpozději příští pracovní den po uplynutí 90 dnů. Pojistná událost nastává, jestliže pojištěná osoba se během 90 dnů od koupě zboží snaží z jakýchkoli důvodů zakoupené zboží vrátit, ale prodejce vrácení neakceptuje. Pojistitel pak nahradí cenu, kterou pojištěná osoba za zboží zaplatila, a to až do výše stanoveného limitu. Vyžadují se příslušné doklady, například účet z pokladny. Toto pojištění však obsahuje značné množství výluk, s kterými by se měl zájemce o toto pojištění důkladně seznámit.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články