Jaroslav Besperát: Přínosy pandemie? Jednoznačně digitalizace trhu…


			Jaroslav Besperát: Přínosy pandemie? Jednoznačně digitalizace trhu…

Podle generálního ředitele České podnikatelské pojišťovny Jaroslava Besperáta byly pojišťovny v době trvající pandemie postaveny před nelehký úkol. Musely ve velmi krátké době upravit způsob práce svých zaměstnanců tak, aby zároveň dokázaly zachovat všechny zásadní služby pro své klienty. Povedlo se to?

Jak ČPP zvládla už více než rok trvající pandemickou situaci?

Situace kolem pandemie covidu hlavně s ohledem na nebývalé omezení není jednoduchá pro nikoho. Co se týká naší pojišťovny, tak musím říci, že jsme se s tím dokázali vypořádat. Z pohledu čísel jsme měli další úspěšný rok. Plán, který byl stanoven ještě v době, kdy se o covidu vůbec nic nevědělo, jsme splnili. Co mě však těší snad ještě více, že uplynulý rok dopadl dobře nejen z finančního pohledu. Celý koronavirový rok jsme zvládli i z lidského hlediska, kdy jsme byli maximálně vstřícní k našim klientům, zaměstnancům i obchodním partnerům.

Velkým ponaučením byly pro nás jarní měsíce loňského roku, kdy jsme museli velice rychle a operativně řešit narůstající pandemickou situaci s jasným cílem – zachovat chod pojišťovny. A to se nám bezezbytku podařilo. Z těchto zkušeností jsme pak hodně čerpali během loňského léta i podzimu. Maximálně jsme zefektivnili používání práce z domova na home office u našich pracovníků a s tím i potřebná školení. A díky tomu pojišťovna fungovala dál bez problémů. Domů na home office jsme na začátku pandemie poslali více než 90 procent našich zaměstnanců. Bylo třeba nastavit systém a patřičné procesy, aby celý tento režim fungoval. A hlavně aby se to na chodu pojišťovny nijak neprojevilo.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Pavel Nepala


Podepsal se covid nějak na výkonnosti vaší pojišťovny – na počtu uzavíraných pojistných smluv?

Navzdory pandemickým omezením nás žádný pokles výkonnosti nepostihl. Systém řízení pojišťovny jsme vyladili tak, že i když trh šel dolů, tak my jsme stále rostli. Naši obchodní partneři nás chválili, když říkali, že jsme jedni z mála, kdo v covidové době zvládá provoz, likvidaci a komunikaci. Není bez zajímavosti, že jsme za pomoci technologických úprav dokázali převést do režimu práce z domova i pozice, jako jsou operátoři call centra.

Vidíte, jestli vám covid přinesl i něco pozitivního?

Možná vás překvapím, ale opravdu existují i pozitivní přínosy pandemie. A je to jednoznačně zrychlení digitalizace práce pojišťovny. A to se týká jak našich zaměstnanců, poradců, tak i komunikace s klienty. Daleko víc věcí se řeší po telefonu, a hlavně online. V životním pojištění umožňujeme pojistnou smlouvu podepsat digitálně, tedy bez nutnosti fyzického podpisu klienta, na širokém spektru zařízení s dotykovým displejem, jako je například tablet či smartphone. A u smlouvy neživotního pojištění je to ještě jednodušší, a obejde se to dokonce i bez podpisu klienta. Stačí jen zaplatit pojistné. Tím klient akceptuje podmínky a smlouva je uzavřena. Dnes je tímto způsobem sjednáváno více než 80 procent smluv. Při zavedení této novinky to přitom bylo jen okolo deseti procent smluv.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Další „poslední“ varování


Komunikace s klienty se ale neděje jen při sjednávání smluv, ale také v případě vzniklých škod. Funguje nějaká distanční forma i při likvidaci pojistných událostí?

Koronavirová pandemie pozitivně zapůsobila i zde. V případě drobných škod už není nezbytně nutná prohlídka pojistným technikem, ale celou věc lze realizovat pomocí videoprohlídky. Typickým příkladem může být menší škoda na vozidle a stejně tak situace, kdy si klient chce sjednat havarijní pojištění u staršího auta. Klient už nemusí nikam jezdit a ani za ním nemusí dorazit pracovník pojišťovny. Stačí si jen domluvit přesný termín videohovoru, během něhož technik na dálku instruuje klienta, na co přesně a z jaké vzdálenosti zaměřit mobilní telefon, aby mohl provést fotodokumentaci. Výhoda této varianty je zřejmá – možnost celou proceduru pohodlně vyřídit na dálku. Tuto novinku jsme hodně testovali a zkoumali možnosti jejího využití. Nyní ji máme již v plném provozu. Z čeho mám velkou radost, je skutečnost, že lidé mají o tuto možnost čím dál větší zájem a klesá počet těch, kteří se této vymoženosti moderních technologií obávají.

Byla ČPP nucena propustit část zaměstnanců kvůli koronavirové situaci, případně uvažujete o tomto kroku do konce tohoto roku?

Nemáme důvod ke snižování počtu zaměstnanců. Naopak se snažíme naše lidi co nejvíce motivovat a tím snižovat případnou fluktuaci. Naopak jsme našim zaměstnancům zachovali všechny výhody a benefity. Stručně řečeno, vážíme si lidského kapitálu a pečujeme o něj mnoha způsoby. Bylo ale nutné systém práce zásadně upravit, abychom minimalizovali kumulaci pracovníků. Podařilo se nám chod pojišťovny dokonale vyladit – skloubit práci v kancelářích a z domova. A to všechno tak, aby lidé práci na home office nezneužívali.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Skanzen Evropa. Nemoci eurozóny Evropská centrální banka nevyléčí


Pozorujete, že by lidé kvůli koronaviru a finančním problémům byli nuceni rušit své pojistné smlouvy, protože mají problém s placením pojistného?

Nic takového naštěstí nepozorujeme. Naopak zaznamenáváme nárůst, lidé se obecně více pojišťují v dobách krize, což vidíme prakticky u všech našich pojistných produktů. Lidé si v této složité době uvědomují, že kvalitní pojištění jim může v případě potřeby pomoci v těžké životní situaci. A největší memento pro mnohé představují takové události jako pustošící tornádo na jižní Moravě na konci letošního června. Právě tady lidé nejlépe vidí, jak je dobře nastavené pojištění důležité. Takováto událost se u nás v Česku možná dalších sto let v takové ničivé podobě neobjeví, to ale pro rodiny, které na Moravě ztratily střechu nad hlavou, není žádná útěcha. Je zajímá jediné – co nejrychleji tíživou situaci vyřešit a za pomoci pojistného plnění a dalších financí buď opravit poničené domy, nebo postavit úplně nové bydlení. Abychom našim klientům co nejvíce usnadnili komunikaci s námi, přímo na místo vyrazila řada našich terénních pracovníků. Díky tomu se vyřizování pojistných událostí značně zrychlilo.

Jak vnímáte cenový vývoj na trhu povinného ručení?

Pomyslné cenové nůžky se mezi dobrými a špatnými řidiči u povinného ručení stále více rozevírají. Motoristé, kteří dlouhá léta jezdí bez nehody, platí na tomto pojištění podstatně méně než řidiči, kteří způsobují dopravní nehody. Individuální sazby povinného ručení u klientů spravedlivě rozlišujeme podle více hledisek. Vedle škodní historie, věku a bydliště motoristy přihlížíme také k vozidlu. Tedy k objemu motoru a stáří auta. Výsledkem je pak cenový mix, který je ke klientům maximálně spravedlivý.

U povinného ručení se v poslední době hodně skloňují pojistné limity – jejich možná nedostatečnost. Na jaké limity jsou pojištění motoristé u vás?

Případů, kdy zákonem stanovené minimální limity pro újmy na zdraví a majetku ve výši 35 milionů korun u povinného ručení přestávají stačit, přibývá. A to je také důvod, proč jsme přistoupili k navýšení našich limitů u povinného ručení. Nejnižší limit u nových smluv u nás činí 45 milionů korun. Většina našich klientů – více než 60 procent – volí střední variantu SPECIÁLPOV, kde jsou limity ve výši 100 milionů korun. A nejvyšší nabídka – SUPERPOV – je spojena s limity 200 milionů korun.


Mohlo by vás zajímat: Fúze pojišťoven UNIQA a AXA byla završena


Jak se vám daří v havarijním pojištění?

Lidé si čím dál více uvědomují, jak důležité je havarijní pojištění. Kryje totiž vlastní škody na vozidle a pak také riziko jeho krádeže. Proto si havarijní pojištění sjednávají zejména majitelé nových a novějších vozidel do stáří zhruba pěti let a také vozů pořizovaných na leasing či úvěr. Zájem o toto pojištění narůstá s tím, jak si lidé pořizují nová vozidla. Abychom ještě více zvýšili povědomí o tomto pojištění, rozhodli jsme se havarijní pojistky podpořit v naší letošní jarní kampani. Motoristé, kteří si sjednali dohromady na jedné smlouvě povinné ručení SUPERPOV a havarijní pojištění v rozsahu havárie, živel, odcizení a vandalismus, získali na havarijní pojistku slevu ve výši 20 procent. Nabídka ale stále platí, a to až do konce letošních letních prázdnin.

A co klienti, kteří mají povinné ručení a chtěli by si své vozidlo pojistit více, ale kvůli ceně nemají zájem o havarijní pojištění?

Tito motoristé nejsou vůbec ojedinělou záležitostí, právě naopak. Takovýchto klientů je drtivá většina. V kategorii osobních a užitkových vozidel se jedná o bezmála 70 procent těchto motoristů. Tedy těch, kteří mají vedle povinného ručení sjednaný nějaký pojistný doplněk navíc. Nejčastěji se jedná o připojištění skel, přírodní rizika či rozšířené asistenční služby. V nabídce máme na výběr celkem 16 těchto motoristických připojištění.

Na co motoristé nejvíce hledí při výběru pojištění svého vozidla?

Asi není překvapením, že tím hlavním parametrem je cena pojištění. Na druhou stranu je ale potřeba říci, že to není jen cena, co motoristé zkoumají. Zajímají se i o další hlediska s cílem sjednat si co nejkvalitnější pojistnou ochranu. Řada lidí přihlíží kupříkladu i k tomu, co která pojišťovna získala za ocenění v nejrůznějších soutěžích. Mezi takové patří i prestižní anketa Zlatá koruna, která již 19 let oceňuje ty nejlepší finanční produkty a spotřebitelům nabízí užitečné vodítko pro výběr služeb. V letošním ročníku na poli autopojištění se nám podařilo získat hned dvě cenné trofeje v případě našeho Autopojištění Combi Plus IV. K tomu jsme přidali další dvě medaile v rámci jiných pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Zdraví na pracovišti. Jaká je aktuální situace?


V současné době letních prázdnin v pojišťovnictví hodně rezonuje cestovní pojištění kvůli komplikovanému cestování do zahraničí v důsledku pandemických omezení. Jaký mají lidé nyní zájem o toto pojištění?

V letošním roce je kvůli koronaviru situace spojená s cestováním do ciziny výrazně složitější. Nejde jen o podmínky, které je nutné před vycestováním splnit. Lidé se obávají i rizika, že kvůli pandemii se jim může jejich dovolená v zahraničí nedobrovolně prodloužit. Může jim být v dané zemi nařízena karanténa, výjimkou není ani zamítnutí návratu v plánovaném spoji. Oboje znamená finanční náklady navíc. Proto od letošního června nabízíme klientům cestovní připojištění pod názvem Covid plus. Novinka kryje náklady vzniklé v důsledku nařízené preventivní karantény související s onemocněním covid- 19, kvůli které lidé musejí zůstat neplánovaně v zahraničí. Důvodem může být kontakt s nakaženým a kvůli tomu pak nelze odcestovat zpět domů v plánovaném termínu.

Pojišťovna uhradí v takovém případě náklady na ubytování, stravu a náhradní dopravu zpět do Česka. Pojištění je možné sjednat s územní platností pro Evropu i pro celý svět. Platí na rizika spojená s onemocněním covidem-19 při cestování do destinací označených zelenou, oranžovou, ale také červenou či tmavě červenou barvou na semaforu ministerstva zahraničí. Kvůli velké nejistotě lidí, kteří chtějí i letos vyrazit na dovolenou do ciziny, je zájem o toto připojištění nemalý. To nás sice těší, ale na druhou stranu věřím, že se už blíží doba, kdy se konečně vrátíme zpět k našim normálním životům před koronavirovou pandemií. 

Děkuji Vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články