„Předpokládáme, že do konce roku již nedojde k výraznějším změnám a celý letošek tak bude opravdu oproti loňsku slabší ve smyslu čistého přírůstku firem. Nicméně je potřeba zdůraznit, že celkový počet firem v Česku stále roste, byť pomaleji, takže k ústupu firemního podnikání rozhodně nedochází,“ komentuje Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.
Nejvíce obchodních společností vzniklo od začátku roku v Praze (12 753), v Jihomoravském (3 167) a v Moravskoslezském kraji (2 011). Ve všech krajích došlo oproti loňsku ke snížení počtu nových firem, a to kromě Královéhradeckého kraje, kde tento počet stagnuje.
Mohlo by vás zajímat: Alena Macková: Málokterý spotřebitel nechce být pojištěn
Nejvíce firem zaniklo v posledních 11 měsících opět v Praze (6 736), v Jihomoravském kraji (1 306) a v Moravskoslezském kraji (986). Oproti minulému roku se v jednotlivých krajích vyvíjely počty zaniklých firem různě. Nejvíce se snížil počet zaniklých firem v Plzni, a to o 217 (-35 %) na 396 a v Karlovarském kraji, kde letos zaniklo o 193 (-53 %) méně firem, celkem tedy 174. Výrazně více firem letos zaniklo v Moravskoslezském kraji, a to o 199 (+25 %) na 986.
V průměru připadá v Česku na 10 zaniklých firem 20 nově založených, cože je o jednu méně než loni, ale o tři více než v roce 2020. Nejrychlejším tempem roste počet firem na Vysočině, kde připadá 40 nových firem na 10 zaniklých, následuje Olomoucký kraj s 33 novými firmami na 10 zaniklých a na třetím místě je Zlínský a Pardubický kraj, kde připadá shodně 29 nových firem na 10 zaniklých. Jediným krajem, kde firem ubývá, je Ústecko, kde na 10 zaniklých firem připadá pouze 9 vzniklých.
Mohlo by vás zajímat: 3Q 2022: MAPFRE vykázala celkové pojistné +12,1 %. Jak si vede CAA?
Snížil se zájem o podnikání s nemovitostmi
Nejvíce firem vzniklo od začátku roku v odvětví nakládání s nemovitostmi (4 688), v odvětví obchodu (4 314) a ve zpracovatelském průmyslu (3 085). Oproti loňsku se nejvíce zvýšil počet nových firem v odvětví zemědělství, lesnictví a rybářství, a to o 500 (+40 %) na celkových 1 752 a ve zpracovatelském průmyslu, kde vzniklo 3 085, tedy o 322 (+12 %) firem více než loni. Největší snížení zaznamenalo odvětví nakládání s nemovitostmi, kde vzniklo 4 688 firem, tedy o 706 (-13 %) méně než loni. Nejvíce firem zaniklo v odvětví obchodu (4 136), v odvětví nakládání s nemovitostmi (2 636) a v profesních, vědeckých a technických činnostech (1 620).
Oborem, ve kterém roste počet firem nejrychleji, je zemědělství, lesnictví a rybářství. Připadá zde 63 nových firem na 10 zaniklých. 39 firem na 10 zaniklých pak najdeme v oboru informačních komunikačních činností a 31 v dopravě a skladování. Stagnaci pak zaznamenalo odvětví obchodu, kde ke konci listopadu vzniklo a zaniklo přibližně stejné množství firem.
Češi jsou v podnikání sólisté, dvě třetiny tuzemských firem mají jen jednoho vlastníka
V České republice bylo v roce 2022 registrováno celkem 568 247 firem, tedy o 8 % více, než v roce 2019. Zároveň 67,5 % z nich má pouze jednoho vlastníka. Od roku 2019 se tak podíl firem s jedním vlastníkem zvýšil o tři procentní body, a to zejména na úkor firem se dvěma a více vlastníky, který letos činil 32,5 %.
„Z dat můžeme pozorovat, že Češi tíhnou k samostatnému podnikání. Nejenže podíl firem s jedním vlastníkem zcela dominuje, ale také jejich počet v posledních letech nejvíce rostl. Zatímco se mezi lety 2019 a 2022 zvýšil o 14 % na 365 041, v případě společností se dvěma vlastníky rostl jen o 2 % na 126 381 a u firem se třemi a více vlastníky byl dokonce zaznamenán pokles o 6 % na 49 476 firem,“ uvedla Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF.
Mohlo by vás zajímat: Německo: Výrobci automobilů dlouhodobě zvyšují ceny náhradních dílů
Firmy se třemi a více vlastníky jsou starší a větší
Z dat lze také pozorovat, že v případě firem s jedním vlastníkem má 57 % z nich stáří do 10 let a pouze 18 % jich je starých 21 a více let, u firem se třemi a více vlastníky je 40 % starých 21 a více let a pouze 34 % má do deseti let. Co se týče společností se dvěma vlastníky, pak 46 % z nich má do 10 let a 27 % 21 a více let. „Tento trend naznačuje, že firmy s více vlastníky jsou stabilnější, na trhu působí v průměru delší dobu, než ty, které mají vlastníka jednoho,“ dodává Věra Kameníčková.
Zatímco v případě firem s jedním vlastníkem má 77 % jednoho až pět zaměstnanců, u firem se třemi vlastníky je to pouze 61 %. Co se obratu týče, pouhých 13 % firem s jedním vlastníkem spadá do skupiny obratu nad 10 milionů korun. Naopak, společnosti se třemi a více vlastníky mají obrat nad 10 milionů korun ve 20 %. U firem se dvěma vlastníky je to 16 %. Společnosti s více vlastníky jsou tudíž z hlediska obratu větší.
Mohlo by vás zajímat: Vladimíra Ondráková: Nejdůležitější je dělat věci, které mají smysl a cíl
Nejméně rizikové jsou firmy se dvěma vlastníky
Ze semaforu aplikace CRIBIS, který na základě desítek finančních i nefinančních dat hodnotí potenciální rizikovost společností, vyplývá, že největší podíl firem spadajících do zelené, tedy nejméně rizikové kategorie, má 2 vlastníky. „Celkem 71 % firem se dvěma vlastníky má zelený semafor a jen 8 % červený. Na druhém místě jsou firmy s jedním vlastníkem, kde 69 % má zelený a 10 % červený semafor. Třetí jsou společnosti se třemi a více vlastníky, kde je zelených 68 % a 12 % červených,“ upřesnila Věra Kameníčková.
„Sólistů“ je nejvíce v Praze, nejsilnější podíl mají v odvětví dopravy
Největší podíl firem s jedním vlastníkem má Praha (70 %). Naopak nejmenší podíl je na Karlovarsku, kde jich je 58 %, ale zase podíl firem se dvěma a více vlastníky je zde nejvyšší ze všech krajů (42 %). Nejmenší podíl firem se dvěma vlastníky je potom v Praze (20 %) a se třemi a více na Plzeňsku, v Jihomoravském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji (ve všech shodně 8 %).
Při pohledu na srovnání odvětví můžeme pozorovat, že nejsilnější je podíl firem s jedním vlastníkem v odvětví dopravy, kde má pouze jednoho vlastníka 72 % firem. Podíl firem z dvěma vlastníky je nejčastější ve stravování a ubytování (27 %) a tři a více vlastníků mají nejčastěji firmy v obchodě, zpracovatelském průmyslu a informačních a komunikačních činnostech (vše shodně 11 %).
Komentáře
Přidat komentář