Německo: Výrobci automobilů dlouhodobě zvyšují ceny náhradních dílů


			Německo: Výrobci automobilů dlouhodobě zvyšují ceny náhradních dílů
21.12.2022 Zahraničí

Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) sleduje průběžně vývoj cen automobilových náhradních dílů, neboť jejich úroveň ovlivňuje náklady na opravy, a tím pádem také výši pojistných plnění. Aktuální vyhodnocení cen ukazuje, že za poslední sledované období (tj. od srpna 2021 do srpna 2022) se ceny opětovně zvýšily a náhradní díly se staly dražšími.

V průměru zaznamenaly ceny automobilových náhradních dílů v Německu v období srpen 2021–srpen 2022 nárůst o téměř 8 %. To samozřejmě značí, že ceny některých náhradních dílů byly i vyšší než průměr. Dopad na pojistitele je citelný.  Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, k tomu uvedl, že v roce 2021 vyplatili němečtí pojistitelé provozující pojištění odpovědnosti z provozu vozidla za věcnou škodu na vozidle v průměru 3 375 EUR, což je také o 8 % více než v roce 2020. Asmussen, za účelem srovnání dodal, že v roce 2013 byla hodnota tohoto ukazatele na úrovni 2 400 EUR.   


Mohlo by vás zajímat: První legislativní úprava umělé inteligence se blíží


GDV začala zpracovávat tyto cenové studie v roce 2013. Od té doby lze pozorovat neustálý nárůst cen automobilových náhradních dílů. Přitom tento vzestup je často razantní a není nikterak závislý na všeobecném cenovém vývoji. Index spotřebitelských cen se v Německu totiž zvedl od ledna 2013 (do konce srpna 2022) o 22 %, ale výrobci automobilů zvýšili ceny náhradních dílů v průměru o více než 55 %, přičemž klapky (západky) u kufru o 73 % a koncová světla dokonce o 79 %.


Mohlo by vás zajímat: Slizký finanční poradce, Alzák a zelená karta v mobilu


K tomuto cenovému vývoji došlo podle GDV z toho důvodu, že výrobci automobilů mají jakoby monopol. Tzv. ochrana designu chrání aktuálně nejen skutečný design automobilu, ale rovněž všechny viditelné prvky karosérie, jako jsou blatníky, kapota, vnější zrcátka, nebo dveře. Řidiči nebo opravny mohou koupit mnohé náhradní díly pouze od výrobců automobilů. Asmussen z toho vyvozuje, že na tomto trhu nelze pak hovořit o volné a férové hospodářské soutěži. Příslušná novela zákona zahrnuje určitou změnu, nicméně existující práva výrobců automobilů zůstanou zachována až do roku 2045.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články