Jak přiblížit pojištění lidem? Zvýšení finanční gramotnosti, transparentnost a kladný hrdina


			Jak přiblížit pojištění lidem? Zvýšení finanční gramotnosti, transparentnost a kladný hrdina
4.3.2015 Spektrum

Během ledna a února jsme postupně zveřejňovali články ze seriálu Pojišťovnictví v roce 2015. V prvních třech otázkách týkajících se změn v legislativě a pohledu do budoucna se téměř všichni v odpovědích shodli. Zajímavější však byla otázka: Jak podle Vašeho názoru přiblížit pojištění lidem a jak dosáhnout toho, aby vnímali jeho důležitost? Tam už odpovědi tak jasné nebyly.

Finanční gramotnost

Potřeba zvyšování finanční gramotnosti padla jako odpověď u většiny dotázaných. Nedostatečné povědomí o finančních produktech, o pojistných ani nemluvě, je základním problémem velké části klientů. Naprostá většina pojišťoven se shodla na tom, že je třeba jí zvyšovat. Někteří jdou na osvětu cestou reklamních spotů, někteří nechávají zodpovědnost na zprostředkovatelích, jiní financováním kampaní České asociace pojišťoven, jako je například Únor měsíc pojištění.

Osvěta je na místě, protože podle průzkumů se Češi umisťují na velmi nízkých příčkách mnoha průzkumů finanční gramotnosti. Například celému textu smluv, které podepisují, často rozumí pouze jeden z deseti. Svítá však na lepší časy. V loňském průzkumu se například děti na českých základních školách umístily mezi sedmi nejlépe finančně gramotnými v zemích EU.

Porozumění sféře pojišťovnictví samozřejmě stojí a padá s klientovou orientací ve světě financí. Přiznejme si, že úroveň finanční gramotnosti u nás není příliš vysoká. A nemám teď na mysli to, aby každý z nás byl odborníkem na finance, jde spíš o základní ekonomické vzdělání. Jsem proto velmi rád, že už na základních školách se děti učí, jak s penězi hospodařit.“ Popsal ředitel České asociace pojišťoven, Ing. Tomáš Síkora.

Transparentnost

Problematika transparentnosti a zjednodušování byla také zmíněna hned v několika odpovědích. „Budoucnost pojišťovnictví je úzce spojena s transparentností“, odpověděl Jakub Strnad, generální ředitel Allianz. „A s tou jdou ruku v ruce také stručnost, srozumitelnost a výstižnost. Pokud lidem přestaneme dávat dokumenty, které se svojí obsažností podobají spíše manuálům na řízení boeingu a dokážeme jim podstatu pojistky vysvětlit na jedné straně A4, pak tím ulehčíme situaci jak svým obchodníkům, tak i těm, kteří si s námi chtějí pojistnou smlouvu uzavřít“, dodává.

Metoda kladného hrdiny

S nejoriginálnějším nápadem jak přiblížit pojištění lidem, ovšem přišla Kateřina Lhotská. Ta naopak nevěří na účinek vysvětlovacích a vzdělávacích kampaní, protože jsou lidé příliš přehlceni informacemi. Podle jejího názoru by na část veřejnosti mohl pozitivně zapůsobit kladný hrdina pojišťovák, v některém z nekonečných televizních seriálů.

Vezměme si třeba postavu Barneyho Stinsona ze seriálu Jak jsem potkal vaší matku. Jeho postava za celých devět sérii neprozradila, co ve skutečnosti dělá. Představit ho jako pojišťováka nebo makléře by pohled společnosti jistě změnilo. Příkladů může být samozřejmě mnoho.

Závěrem

Tato trojkombinace by mohla být takovým základním odrazovým můstkem. S potlačováním nekalých praktik, osobním přístupem k zákazníkům a zkvalitňováním image pojišťovnictví je to ještě běh na dlouhou trať, ve kterém se ovšem vždy vyplatí vytrvat.

 

barney-stinson-himym

 

 

Autor: Viktor Kořínek

Všechny články ze seriálu Pojišťovnictví v roce 2015 si můžete přečíst zde.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články