Jaký byl vývoj v oblasti ojetých automobilů?


			Jaký byl vývoj v oblasti ojetých automobilů?
3.2.2023 Spektrum

Loňský trh ojetých automobilů byl podle společnosti CEBIA  silně poznamenán vysokou inflací a zdražováním základních potřeb. Ve druhé polovině roku začalo docházet k výraznému poklesu poptávky po ojetých autech, důsledkem čehož došlo k meziročnímu propadu počtu prodaných aut o 10,4 %. Zatímco předloni se prodalo 738 000 ojetých vozidel, loni klesl jejich počet na 661 000 ks. Někteří prodejci zaznamenali na podzim, kdy byla situace nejtíživější, pokles zájmu o ojetá auta o více než 30 %.

S nižším zájmem o ojetá auta došlo také k utlumení jejich dovozů. Mírný pokles započal už v květnu, od července pak docházelo každý měsíc k výraznému meziročnímu poklesu a vyjma srpna se dováželo nejméně aut od roku 2014, v srpnu od roku 2015. Celkově se v loňském roce dovezlo do České republiky 161 186 ojetých osobních vozidel, což představuje meziroční propad o 13,2 %. Zvýšilo se také jejich stáří. Průměrně dosahovalo 10,8 roku (v roce 2021 to bylo 10,4 roku) a narostl zejména podíl vozů starších 15 let (o 2,6procentního bodu na 23,8 %). Podíl vozů starších 10 let dosahoval loni 52,6 %.


Mohlo by vás zajímat: Vladimír Přikryl: Jaké výzvy čekají českou legislativu v roce 2023?


V loňském roce rostlo nejen stáří dovážených vozů, ale také stáří prodávaných ojetých aut s českým původem. Ze 7,7 roku narostlo na průměrných 8 let. V dřívějších letech, kdy trh plnily auta z firemních flotil, dosahovalo přitom jejich průměrné stáří sotva sedmi let. V posledních letech však nedostatek nových vozů způsobil, že si firmy i lidé nechávají auta déle a na trhu mladé ojetiny, významně zastoupené modelem Škoda Octavia, chybí. Část mladých ojetin se navíc vyváží do zahraničí.

Jaký byl vývoj v oblasti ojetých automobilů 1Za dobrou zprávu loňského roku by se dala považovat skutečnost, že kleslo průměrné stáří vozů dovezených ze zahraničí v dřívějších letech a loni přeprodávaných. Zatímco v roce 2021 dosahoval jejich průměrný věk 11,3 let, loni se snížil na 10,8 roku a jen díky tomu zůstalo průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na zemi původu či rok dovozu na 9,5 letech, jako v předloňském roce. Je pravděpodobné, že si lidé v loňském roce častěji nechávali starší auto, neboť v důsledku zdražování základních potřeb si nemohli dovolit novější, a pokles věku tak nebyl dán větším výskytem mladších vozů, ale naopak menším výskytem starších vozů, a tedy omezenější nabídkou.


Mohlo by vás zajímat: Martin Švec: Výskyt nádorových onemocnění se rapidně zvýšil


Průměrný počet najetých kilometrů se snížil nejvíce za poslední roky, a to o 8 000 km na 148 000 km. Vzhledem k prakticky neměnnému stáří prodávaných aut není k takovému snížení jednoznačný důvod a lze za ním do určité míry spatřovat vyšší míru stáčení tachometrů, a to jak z pohledu četnosti, tak z pohledu počtu stočených kilometrů. Podle aktuálních odhadů se míra stáčení zvýšila o necelé 2procentní body na 35 %, výše průměrného stočení dosáhla 95 000 km. Častějšímu stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného auta cenu o 20 %, stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem.

Jaký byl vývoj v oblasti ojetých automobilů 2Cena za ojeté auto se meziročně navýšila, ale v důsledku nižšího zájmu v druhé polovině roku nerostla tolik, jako inflace. Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut loni meziročně vzrostla o 11,2 % z 259 000 Kč na 288 000 Kč. Ceny za ojetá vozidla začaly zpomalovat v růstu již od poloviny roku, kdy u některých modelů docházelo dokonce k jejich mírnému zlevnění.

Podíl ojetých vozů, které se prodávaly s uvedeným českým původem, klesl meziročně ze 47,4 % na 45,1 %. Výrazně se ale také snížil podíl aut prodávaných s německým původem. Zatímco předloni jich bylo 26,2 %, loni činil jejich podíl jen 20,5 %. Klesl také podíl aut s italským, rakouským či belgickým původem a naopak vzrostl podíl aut ze Slovenska. Zatímco předloni bylo na trhu prodávaných ojetých aut jen 0,67 % vozů od našich východních sousedů, loni se jejich podíl navýšil na 2,21 %. V reakci na tento trend Cebia obohatila systém Autotracer, který slouží k prověření historie vozidel, o nová data ze slovenského trhu, včetně kontroly odcizení.


Mohlo by vás zajímat: Martin Podávka: 10 trendů, které propojí roky 2022 a 2023


Meziročně se loni výrazně navýšil podíl aut z ostatních zemí a také podíl aut, u nichž nebyl při prodeji uveden žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví, z jaké země auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Problémem je také zaměňování země dovozu se zemí původu, kdy v zemi dovozu mohlo být auto účelově registrované například jen po dobu několika dní, aby získalo tamní „původ“. Země původu je důležitá proto, že drtivá většina vozidel byla v zemi, pro kterou byla vyrobena, po řadu let i provozována. Na cenu vozu má vliv, zda vozidlo pochází z Německa či například z Bulharska, Španělska či jiné země. Rozdíl v ceně tvoří nižší desítky tisíc korun v závislosti na zemi, stáří, nájezdu vozidla, značce, modelu apod. U vozů s falešnou zemí původu se často vyskytují i stočené tachometry či zatajené havárie.

Z hlediska barvy se na trhu nejčastěji vyskytovaly vozy šedé (20,7 %). Z pohledu modelů pak trhu vévodila opět Škoda Octavia, která si sice mírně pohoršila z 10,9 % na 9,3 %, přesto ale s odstupem obhájila svou první pozici. Podíl deseti nejprodávanějších modelů se loni meziročně snížil z 34,9 % na 32,3 % a trh se z pohledu modelů mírně diverzifikoval.

V loňském roce došlo poprvé ke snížení podílu aut s naftovým motorem pod 50 % trhu. Poprvé tedy vozy na naftu netvořily většinu nabídky. Jejich podíl se meziročně snížil z 52,5 % na 49,2 %, tedy o více než 3procentní body, o které narostl podíl aut na benzín. Zatímco předloni byly vozy na benzín zastoupené na trhu z 44,4 %, loni dosáhly 47,4 %.


Mohlo by vás zajímat: Michal Fremr: Vysoká míra odbornosti a profesionality je v naší profesi klíčová


Ojetá auta se loni prodávala rychleji než v předloňském roce. Je ale třeba říci, že předloňský rok, kdy auta mizela z trhu průměrně za 71 dní, byl ovlivněn zavřením prodejních míst po část roku z důvodu koronavirové pandemie. Menší množství vozů v loňské nabídce navíc způsobilo, že na trhu nebylo velké množství špatně prodejných vozů, které by průměrnou dobu prodeje navyšovaly. Loni se tak ojeté vozy prodávaly v průměru za 63 dní. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila 51 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 12 dní.

Podíl aut po prvním majiteli loni meziročně narostl o necelé 2procentní body. Zatímco předloni se prodávalo 46,4 % ojetých aut po prvním majiteli, loni činil jejich podíl 48,1 %. Jako vysvětlení se nabízí fakt, že se řada domácností z důvodu vysoké inflace a růstu cen energií i spotřebního zboží dostala do situace, kdy se rozhodla vyměnit auto za starší a levnější a získat peníze do rodinného rozpočtu. Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Podíl aut, která se prodávají bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a ani zdaleka neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná.

Více ukazatelů a podrobností najdete ZDE.

Zdroj: CEBIA

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články