Sloupek Kateřiny Lhotské: Nesprávný čas i místo...


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Nesprávný čas i místo...

Jestli nás něco v současnosti obklopuje obdobně jako všudypřítomný elektromagnetický smog, tak je to nepochybně reklama. Je zkrátka všude. Na webu, na billboardech, v tištených médiích, v televizi i v rozhlase. Některá je vtipná, jiná hloupá, některá zaujme, jiná nudí. V této záplavě se pochopitelně neztrácí ani reklama na pojištění.

Je logické, že firmy umisťují svoji reklamu tam, kde očekávají potenciální zájemce o koupi svého zboží nebo služeb. Dělají to tak i pojišťovny. A tak se na webu nebo v časopise určeném motoristům objevuje reklama na autopojištění, na stránkách a v katalozích cestovních kanceláří reklama na cestovní pojištění a reklamu na pojištění majetku najde člověk především na realitních serverech. Je to zkrátka tak přímočaré, že na to nemusí být člověk ani moc složitá povaha, aby ho to napadlo.

Ve většině případů se umístění reklamy řídí „inteligencí“ jejího zadavatele. Jen na internetu do toho může zasahovat i „inteligence umělá“. Ta ji pak cpe člověku před oči v závislosti na tom, co na webu vyhledával, nebo kterou nabídku zboží či služby si prohlížel. Musím se přiznat, že nejsem úplně expert na to, jak vlastně takový šelmostroj řídící její zobrazování přesně funguje.


Mohlo by vás zjímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2016 v Česku dle oPojištění.cz


Jenom vím, že to může člověka dostat někdy do docela nepříjemné šlamastyky. Hlavně když s někým sdílí počítač. Tedy obvykle ten, co má doma. Je docela nepraktické z takového zařízení třeba nakupovat vánoční dárky v e-shopu. Pak totiž obdarovávanému prozradí, čím bude překvapen, právě „inteligentně“ zobrazovaná reklama. A pokud jsou tímto překvapením třeba ponožky nebo ručníky, tak se tím nezkazí sváteční atmosféra až pod stromečkem, ale už dlouho před Štědrým dnem.

„Inteligentně“ zobrazované reklamy však někdy dokáží i motivovat. Například když se při prohlížení stránek pojednávajících o vlivu konzumace některých potravin na zdraví člověka zobrazí reklama na pojištění pohřbu. Pokud se to stane u článku varujícím třeba před nadměrnou konzumací bůčku, může to čtenáře dovést k zamyšlení nad tím, jestli mu „osud“ třeba něco nenaznačuje. Pak taková reklama působí vlastně výchovně. Ale když si naopak čte o prospěšnosti pojídání mrkvičky, může propadnout při jejím zobrazení pochybnostem, zda je tato poživatina opravdu tak zdravá, jak se mu autor daného textu snaží namluvit. A dá si raději bůček…


Mohlo by vás zjímat: Zamyšlení Martina Rotkovského ke zdanění slovenského pojišťovnictví


Ale „inteligentní“ reklamy dokáží i naštvat. Nešťastně působí třeba zobrazení reklamy na autopojištění u článku o nepříznivém vlivu rostoucí intenzity automobilové dopravy na kde co. Zastánci metody přemísťování z místa na místo za použití lidské síly, kteří obdobné články pravděpodobně čtou především, si nejspíš pomyslí něco o nehoráznosti ze strany jejího zadavatele. A naopak tato reklama mine úplně ty, které měla oslovit. Ti totiž nejspíš o takový článek ani nezavadí.

Kontraproduktivně také působí, když „inteligence“ zobrazí reklamu na pojištění u článku, kde autor pojišťovny zrovna moc nechválí a upozorňuje čtenáře na co si mají při jednání s nimi dát pozor. Nebo když se u článku porovnávajícího jednotlivé produkty objeví reklama pojišťovny, která z tohoto srovnání nevychází úplně lichotivě. To jsou přesně situace, na které se hodí označení „běh na vidle“…

„Inteligence“ zobrazující reklamy někdy zkrátka selhává a ta se pak objeví v nesprávný čas a na nesprávném místě. Což působí v lepším případě komicky, v horším to naštve. Chtělo by to do jejího zobrazování více zapojit lidský faktor. Jinak se totiž může lehce stát, že by pojišťovna ještě ráda zaplatila za to, kdyby se její reklama na daném místě a v daný čas raději neobjevila vůbec.

Kateřina Lhotská

vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.

člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články