Sloupek Kateřiny Lhotské: Pojištění houbařů


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Pojištění houbařů

Ve svém sloupku se obvykle nezabývám hodnocením konkrétního produktu. Tentokrát ovšem udělám výjimku a budu se věnovat naprosto unikátní novince, se kterou před začátkem letní sezóny přichází na trh jeden z hráčů na našem pojistném trhu – pojištění „Hříbek“.

K čemu vlastně slouží a komu je určeno? Jak už název napovídá, kryje majetkovou a nemajetkovou újmu související s výpravou pojištěného do lesa za účelem sběru hub, která skončí tím, že houby najde. Respektive nenajde. Myšleno tedy ty jedlé. Pojišťovna v tom případě odškodní majetkovou újmu ve výši ekvivalentu cestovních nákladů z místa bydliště do lesa a zpět a dále amortizaci na dané výpravě používaného houbařského náčiní – tedy nože a houbařského košíku. Nemajetkovou újmou je pak myšleno především odškodnění psychického strádání a zklamání z neúspěšného houbaření.

Pojištění je platné od června do listopadu s výjimkou období, kdy Ministerstvo zemědělství vyhlásí „houbařskou neúrodu“. Má se tím předcházet pokusům o pojistný podvod ze strany těch houbařů, kteří by tou dobou chodili do lesa jen proto, aby z pojišťovny vylákali nějaké to plnění.

Jedním ze zajímavých připojištění, které lze k tomu produktu sjednat, je pojištění pro případ „zmařeného úlovku“. Vztahuje se na případy, kdy se sice houbař vrátí z lesa s plným košíkem, ale až teprve poté, co mu v nemocnici vypumpují žaludek, zjistí, že nenašel nic jedlého. Obdobně zajímavé je připojištění nazývané roztomile „červíček“. Kryje případy, kdy houbař při čištění hub zjistí, že si na jeho úlovku pochutnal už někdo jiný a na něj toho moc nezbylo. K „Hříbku“ lze sjednat také asistenci. Jejím předmětem je úhrada nákladů záchranné operace pro případ, kdy se houbař v lese ztratí.


Mohlo by vás zajímat: Proti klíšťové encefalitidě se chrání pouze 20% Čechů


Velkou výzvou byla pro pojišťovnu likvidace. Aby mohlo být plnění vyplaceno, musí houbař doložit naplnění dvou podmínek – že nic nenašel a že v lese opravdu nic neroste. Splnění první z nich lze doložit fotografií prázdného košíku. Ideálně přímo u lesa. Nebo může pojištěný zavolat mobilního likvidátora a počkat až za ním do lesa přijede. V tomto případě pak splní jednodušeji druhou podmínku – doložení, že v lese opravdu nic neroste. Likvidátor to totiž na místě zkontroluje. Druhou možností, jak splnit tuto podmínku, je pak pořízení kompletní fotodokumentace celého lesa v takovém detailu, aby bylo zřejmé, že tam není ani houbička.

Drobnou nevýhodou produktu je trochu komplikovanější underwritting. Pojišťovna totiž ověřuje u každého klienta, zda není náhodou krátkozraký. Houbař nosící brýle, pak musí doložit, že je při hledání hub měl opravdu na nose. Může to udělat pořízením a odesláním selfíčka, nebo opět za pomoci mobilního likvidátora. A zde je asi nejslabší místo produktu. Pojišťovna totiž není schopna ověřit, že měl klient brýle opravdu po celou dobu na nose. Ne všechno je zkrátka dokonalé. Ale s možnostmi, které přináší „velký bratr“, se jistě podaří v dohledné době vyřešit i tento problém.

Je potěšitelné, že se na našem trhu po nějaké době objevila nějaká opravdu revoluční novinka. V jednu chvíli se dokonce zdálo, že nezůstane jen u jedné. Nakonec se ovšem ukázalo, že informace o té druhé – pojištění hrobařů – vznikla jen nepozorností při psaní tiskové zprávy a pojištění se ve skutečnosti týká jen houbařů. Tak jako tak, různým rejpalům a škarohlídům konečně někdo zatnul tipec. A to není všechno. Pojišťovna neusnula na vavřínech a na příští rok připravuje klon pojištění „Hříbek“. Nechce zatím odkrýt, čeho se bude týkat, ale prozradila jeho pracovní název – „Borůvka“. Tak se nechme překvapit…

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články