Hlavními tématy byla stále inflace, podpojištěnost a pak digitalizace. Pozitivní určitě je, že celý neživotní trh si udržel dlouhodobý růst, a i v roce 2023 rostl o 9 %. Nejméně rostl segment povinného ručení, kde se navíc pohybujeme ve velmi konkurenčním prostředí a růst cen prakticky stěží dorovnává inflaci. Naopak dvojciferně rostl celý trh v havarijním pojištění a také pojištění staveb a domácností, což je skvělá zpráva. Pro Direct pojišťovnu to byl prozatím neúspěšnější rok v historii, kdy se nám podařilo dvouciferně růst ve všech oblastech vč. podnikatelského pojištění s celkovým růstem portfolia přes půl miliardy korun.
Mohlo by vás zajímat: Ondřej Kovařík: Industrial Deal je slibný krok
Rok 2023 byl významný i z pohledu živelních katastrof – povodně, vichry a kalamity jsme viděli napříč celým světem. Zajistitelé tuto situaci začali zohledňovat v ceně zajištění a vůbec při tvorbě a obnově zajistných programů.
Poprvé výrazně pracujeme s umělou inteligencí. Je to nástroj, o kterém se začalo významněji mluvit a který může významně akcelerovat pojistný trh. Pojišťovny ho využívají v automatizaci a digitalizaci. Může výrazně pomáhat v likvidaci pojistných událostí, při pricingu, obsluze klientů nebo dodávání klientského zážitku.
Změny v zákoně
Rok 2024 bude ve znamení implementace zákona o povinném ručení, který má spoustu částí a přináší řadu novinek nejen pro obchodní partnery, ale také pro klienty. Výzva bude to, že pojišťovny dneska nejsou vůbec sladěné na tom, jak k tomu přistupovat.
Bude to další příklad, ve které ten trh není jednotný, což na konci dne bude zmatečné hlavně pro klienta. V Directu se budeme být maximálně transparentní a jednoduší, aby klient vždycky věděl, na čem je. V podstatě náš postup bude odrážet to, na co je klient dnes zvyklý z eshopů.
Mohlo by vás zajímat: Slavia vážně přemýšlí o povinném ručení pro elektrokola!
Klientský zážitek
Klíčové bude, jaký servis budou schopni dodat klientům jak pojišťovny, tak makléři. Aktivní práce s klientem bude zásadní – je potřeba koukat se na to, jaké jsou jeho potřeby, jak se mění v čase a jaké produkty je dobré mu nabídnout – to třeba vidíme u tématu podpojištěnosti.
Současně všechny pojišťovny poslední roky stojí před výzvou, jak zachovat balanc v tom, aby dokázaly klientovi pomoct rychle a jednoduše (digitálně), ale současně tu pro něj byli ve chvílích, kdy je to třeba (osobně).
Umělá inteligence
Jak už jsem zmínil, umělá inteligence může změnit mnoho věcí, a to se zcela jistě dotkne i pojišťovnictví. V Directu ji nechceme zapojovat všude za každou cenu, ale tam, kde to bude dávat smysl. Nejvíce se díváme na oblast likvidace, pricingu a služeb klientům. To jsou oblasti, kde má AI z mého pohledu obrovský potenciál.
Komentáře
Přidat komentář