Postřehy Evy Gmentové: Hodná a zlá pojišťovna


			Postřehy Evy Gmentové: Hodná a zlá pojišťovna
9.10.2023 Komentáře, Produkty

S tímto úslovím se teď roztrhl pytel. Ale proč? Co je hodná a co zlá pojišťovna? Je to slovní hříčka, nebo manipulace? Je to autorská, rozuměj literární zkratka, nebo odborné hodnocení? Co to vlastně znamená?

Co si například představíte pod označením hodný a zlý autoservis? Co je to za vlastnost, zlá a hodná služba? Zlý a hodný produkt? Zlý a hodný člověk, to ano – to víme, co znamená. Hodný člověk vám pomůže v nouzi, zlý vás do toho bláta ještě strčí. Hodný autoservis vám auto opraví a zlý vám ho neopraví? Pak to ale není autoservis, ale jen něco, co si na něj hraje. Jestliže zlý autoservis auta neopravuje, pak nedělá službu, kterou garantuje. Myslíme zlým a hodným rozdíl v kvalitě služby? Jeden servis opraví auto dobře, ale druhý opravu odflákne a autu pak třeba upadne kolo nebo motor? To je hodný a zlý servis? Ne, to je lajdácká práce, za kterou servis bude odpovídat a bude muset auto na vlastní náklady opravit a uvést do původního stavu. Řekla bych, že si propříště rozmyslí být zlým servisem a dělat svou práci špatně.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2022 v Česku dle oPojištění.cz


A co pojišťovna? Ta zlá práci odflákne? Anebo je to trochu jinak a mnohem složitější? A není to složitější proto, že na začátku je pojistná smlouva, kde si pojišťovna a klient ujednají pravidla a podmínky? Pak nastane škoda, a co udělá hodná pojišťovna? Řekne ty ty ty, kliente, ty jsi něco zanedbal, ty jsi neplnil podmínky smlouvy, ty jsi porušoval zákon, ale my jsme hodná pojišťovna a my tě nebudeme sankcionovat, my ti to odpustíme? Klidně nedodržuj zákon ani naše podmínky, my jsme přece hodní. Opravdu se takhle hodná pojišťovna chová?

A co zlá pojišťovna, co udělá ta? Ta řekne milý kliente, oba jsme se zavázali plnit podmínky smlouvy, a když ty neplníš, tak ani my neplníme nebo máme právo sankcionovat. Smlouva je oboustranný akt a my dodržujeme, na čem jsme se dohodli, a od tebe nechceme nic jiného, než co sami nabízíme. To je tedy ta zlá pojišťovna?


Mohlo by vás zajímat: 2Q 2023:  Lloyd´s má zisk před zdaněním 3,9 mld. £. Daří se i Prudential plc


Co bude dál? Hodná pojišťovna odpustí prohřešky jednomu klientovi, pak druhému, třetímu a tak to půjde dál a dál, až najednou zjistí, že jí ta čísla, která brala v potaz při sazbování a výpočtu technických rezerv, nevychází. Ouha, na světě je problém, pokud ne rovnou krach na dohled. Anebo vezme v potaz své „hodné“ chování už při výpočtu sazeb a bude předpokládat vyšší škodovost? Jenže vyšší škodovost musí být něčím vyvážena, což dělá z hodné pojišťovny drahou pojišťovnu.

A co ta zlá? Té se tahle nálepka, tahle image zlé pojišťovny nelíbí, ale zná své produkty a ví, že jsou to dobré produkty. A tak ustojí ztrátu dvou nebo tří průšvihových klientů a bude si hýčkat ty, kteří dodržují zákon a smlouvy. A hlavně nemusí vůbec zdražovat, protože ji vyšší škodovost nečeká a ani nepřekvapí. Tady rovnici zlá a levná nenabízím, protože se nekoná. Tady se slovo zlá mění na kvalitní a obezřetná.

Ale vraťme se k úvaze o manipulativní nálepce hodná a zlá pojišťovna. Pojistný trh je krásný a zajímavý tím, že každá pojišťovna je silná v jiném produktu. Každá se specializuje na něco trochu jiného a to dělá skvěle. Není to banka, kde u jediné instituce máte všechno – účet, spoření, kartu i úvěr, protože všechny banky mají de facto stejnou nabídku a díky ČNB dokonce i stejné sazby na úvěry, hypotéky a spoření. Pojištění ale všude stejné není. Auto budete mít například u Kooperativy, cestovko u AXA assistance, dům u ČPP, úraz a životko u Allianz. A proč ne všechno třeba u Allianz? Protože se produkty liší a vy si vyberete to, co vyhovuje vám, co odpovídá vašim potřebám. Co pojišťovna, to jiné podmínky, jiný rozsah, jiné plnění. Diverzita v pojištění je velká a úžasná. Pojištění je pestré jako sám život, a proto ho všichni, kdo ho dělají, milují. Jinak by ho dělat nemohli.


Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou základní trendy vztahující se k riziku vzniku požárů?


Ale vraťme se naposledy k hodným a zlým pojišťovnám. Na rovinu, mám raději ty „zlé“, protože u nich víte, co čekat. A u takových jsem já vždy chtěla, aby dodržovaly, co píšou a říkají, a na oplátku jsme s klienty dodržovali, k čemu jsme se zavázali my. A co ty hodné? S těmi se asi moc kamarádit nebudu, protože mám v krvi nějak zafixováno, že co je psáno, to je dáno.

Co na závěr? Český člověk je zvláštní tvor, který když nekrade denně aspoň hodinu, okrádá svou rodinu, a pokud může nějaké povinnosti obejít a ještě na tom vydělat, pak to bude dělat od rána do večera.

Držte si palce, „hodné pojišťovny“, ať se to o vás neprovalí moc rychle.

Ing. Eva Gmentová, LL.M.
Specialista na vzdělávání v oblasti korporátního pojištění
Zakladatelka E.G.I. Education Grow Insurance

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Vše je subjektivní

Bára Novotná,  16. 10. 2023

Myslím si, že veškerá zkušenost je na základě osobní zkušenosti, takže mohu mít dobrou zkušenost se špatnou pojišťovnou, a naopak špatnou zkušenost u dobré pojišťovny, kde se srovna sejde mnoho špatných okolností..
Za mě vždy srovnám pomocí srovnávače srovnator.cz, kde vychází nejlépe, a poté si přečtu nezávisle recenze u pojišťoven, které mají alespoň tak 100 recenzí a více, a poté se rozhodnu..

Hodná a zlá pojišťovna

Karel Běhan,  11. 10. 2023

Zdravím, Evo, lépe bych to zamyšlení nenapsal, rovněž mi to téma v hlavě dlouho rezonovalo. Pěkný den. Karel

Autor "Hodné a zlé"

Martin Podávka,  9. 10. 2023

Hezký den,
nenechal jsem si pojem patentovat, to mne mrzí, mohl jsem být již bohatý :-)

Jak to vzniklo: termín jsem vymyslel k popisu skutečnosti, že stejný zákon si různé pojišťovny vykládaly různě. U totálních škod buď aplikovaly podpojištění normálně nebo dvakrát. Bylo to před rokem a první užití je zde: https://www.opojisteni.cz/pojistny-trh/podpojisteni-psal-vase-podminky-zly-nebo-hodny-pravnik/c:23804/

To označení hodné a zlé nebylo použito k pojišťovnám, ale k právníkům daných pojišťoven. A myslím, že to sedlo jako hrnec na pr... Výsledkem je, že se o tématu začalo mluvit, ministerstvo připravilo novelu, vznikla kniha Podpojištění prakticky a dnes již z pohledu podpojištění nejsou zlí právníci.

Nešlo o žádné odpouštění prohřešků atd. Šlo o účelový výklad zákona.
Martin Podávka

Reakce

Eva Gmentová,  9. 10. 2023

Dobrý den, celou svou praxi se přikláním k účelovému výkladu zákona, a kvituji, když někdo nebo něco právníky a pojišťovny donutí řídit se tím, co je psáno. Moje obecné filozofické zamyšlení cílilo na nálepkování, ke kterému my lidé máme sklony, aniž bychom viděli dál než za plot. Problémem nálepek je, že se špatně odlepují ???? Eva Gmentová

Hodná a zlá pojišťovna

Michal Kudláček,  11. 10. 2023

Vážená paní Gmentová, chtěl bych Vám složit poklonu za skvěle napsaný článek. Český člověk je totiž ( mimo jiné ) tvor spořivý ale v případě vznesených nároků velmi náročný. Je jen na nás, abychom již na začátku dokázali klienta na případné rizika upozornit a do smlouvy je vložit. PAk už nebude ani hodná ani zlá pojišťovna.

Související články