Na jaká rizika dát pozor, než se letectví vrátí na předpandemickou úroveň?


			Na jaká rizika dát pozor, než se letectví vrátí na předpandemickou úroveň?
9.3.2022 Spektrum

Pandemie covidu-19 sice není ještě za námi, ale letecká doprava se i přes ukrajinský konflikt pomalu zotavuje a každý měsíc brázdí nebe více letadel. Přes rostoucí důvěru cestujících a plnící se letadla je zde třeba aktuálně vidět několik rizik, jež musí upisovatelé leteckých rizik vzít do úvahy.

Obecně byla v USA letecká doprava v lednu 2022 zpět na 80-90 % provozu z června 2021, přičemž objem osobních a charterových letů dosáhl na více než 90 %. Aerolinky a turistický průmysl zůstávají stále dole, protože výletníků je stále o 50-60 % méně než v předpandemické době, ale jak letectví, tak obecně cestovní ruch vykazují známky zotavení. Čísla rostla na týdenní bázi do příchodu nové varianty koronaviru Omicron. Ten znamená dočasně opět některé restrikce, nicméně všichni experti považují za jisté, že letectví bude pokračovat na růstové křivce. Přesto však dlouhá přestávka a mezery vyvolávají mezi pojistiteli obavy z některých rizik, jež mezitím vyvstala.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Státní úředníci a pouštění „daňovou“ žilou


Otázka dokonalosti schopností pilotů

Největší otazník letecké doprav nyní visí nad nedostatkem praxe a zkušeností pilotů. Za několik posledních měsíců roku 2021 bylo hlášeno v USA 128 incidentů. Žádný z nich neskončil nehodou. Nicméně hlásili je sami piloti, kteří zaznamenali chyby, kdy se necítili dostatečně profesionálně a jistě. Většina těchto případů spočívala podle FAA v tom, že při startu Boeingu 737 byl zapnutý jen jeden motor, protože piloti druhý zapomněli. Jedno letadlo sice dobře odstartovalo, ale ubíralo se opačným směrem, než mělo. Jindy pilot zapomněl vytáhnout podvozek, když zahájil přistávací manévr.

Zaměřit se na tyto mezery v profesionalitě znamená vrátit se k pořádnému tréninku. Simulátory jsou excelentní komplexní stroje, nic však nenahradí reálnou práci pilota ve vzduchu: ten musí zkrátka nalétat spoustu kilometrů, aby si obnovil svou profesní paměť a reagoval adekvátně v různých situacích, které ho během letu potkají.


Mohlo by vás zajímat: Abeceda pojištění majetku s Pillow: L jako Loupežníci a Lapkové


Z pohledu risk managementu se doporučuje aerolinkám sestavovat posádky do kokpitu s rozmyslem tak, aby párovali piloty, kteří už mají zase dost nalétáno, s těmi, kdo se právě vrací za knipl. Vždyť někteří z nich seděli na zemi 7 až 18 měsíců. Pojistitelé by měli trvat na příznivějších intervalech tréninků a jejich rozšíření. A samozřejmě piloti, kteří se setkali s covidem-19 by se měli kokpitu a letadlům vyhýbat, aby potenciálně nemoc nešířili. I toto by měli pojistitelé ve svých podmínkách zohlednit.

Optimalizace údržby letadel

I letadla se podobně jako piloti musí znovu dostat do formy. Během pandemie mnohé společnosti prostě svá letadla odstavily, a bylo to. Nyní zamýšlejí vrátit je zase na nebe. Pro tento krok je však důležité posoudit, zda jsou toho troje schopné a mohou operovat v takové frekvenci, jak bylo zvykem před pandemií.

Bohužel lidstvo nedisponuje zkušeností s problémy, které se mohou objevit na letadlech v takovém množství, neprocházela-li dlouho pravidelnou konstantní údržbou, jak bylo obvyklé před vypuknutím koronavirové krize. Proto je nezbytné vštípit i týmům mechaniků kázeň a smysl pro konstantní bdělost a ostražitost. Protokol pro návrat letadel do provozu z dlouhodobé úschovy musí být dodržen do puntíku. Tady není místo pro jakoukoli lhostejnost nebo samolibost. I zde se musí celý servis s vědomím velmi zvláštních okolností připravit na různé krizové momenty, ať už jsou očekávané či nikoli.


Mohlo by vás zajímat: ČKP: Nejrizikovějším místem je silnice číslo 430 poblíž Rohlenky


Letečtí operátoři a trénink

Operátoři na zemi, kteří se zabývají parkováním, tankováním a běžnou provozní údržbou, stojí rovněž před výzvami vyvolanými současnými okolnostmi. Rostoucí provoz a houstnoucí cestovní ruch přivádí k nim na plochu znovu více letadel najednou, na což nejsou aktuálně zvyklí a připravení. Některé nedostatky, včetně těžkostí s náborem a tréninkem, mohou rovněž vést v důsledku ke škodám. Příkladem může být nedávný incident, kdy nováček mezi operátory umístil plnící pistoli při tankování do špatného letadla, a nesprávné palivo následně způsobilo havárii. Operátor na letištní ploše může postupně přejít od pěti letadel ve správě až k 25 v době nevyšší turistické sezóny. Je třeba vzít do úvahy, že hodnota těchto strojů činí od 1 do 75 milionů USD, takže jakákoli chyba může být nakonec i velmi nákladná.

I zde je nezbytná opatrnost a bdělost. Nejlepší přípravou může být nasazení více operátorů ve chvíli, kdy je třeba zabránit kolizi křídel letadel při pojezdu po letištní ploše a zavedení tréninkových programů pro nový a vracející se personál. K dispozici musí být výuková videa a další zdroje, aby se znovu dosáhlo potřebného stupně „kultury bezpečnosti“.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Srovnávače ŽP mají budoucnost. Jsou však stále na startovní čáře


Cestující v letecké dopravě

Během pandemie výrazně klesly služební cesty, a nyní se zaměstnanci vrací zpět k cestování. Cestovní řády potřebují rovněž aktualizaci. Je třeba zrevidovat původní pojistné krytí, které mnohdy bylo i zrušeno na dobu bez dopravy. Pojištění musí být znovu definováno a aktivováno. Je to dobrý okamžik pro to, aby se aktualizoval pohled společnosti na risk management v letecké dopravě. Je třeba důkladně projít všechny položky – co zmizelo nebo se zrušilo, co se změnilo a co je naopak nutné nově zahrnout.

Zaměstnance cestující služebně je jako pasažéry také třeba upozornit na jejich roli a úkoly, které přitom plní. Piloti i letecký personál jsou nyní také ve stresující situaci z důvodů uvedených výše, takže cestující by neměli jejich napětí ještě zvyšovat nevhodným přístupem nebo neplněním svých povinností. Zde jde hlavně o prokázání vakcinace, předložení dokumentace a nošení respirátorů či dodržování odstupu. Samozřejmostí by měla být trpělivost. Z praxe je známo příliš mnoho nehod a incidentů vzniklých kvůli neukázněným pasažérům, což rozptyluje personál i piloty a zvyšuje stres. Ten může vést k chybám.


Mohlo by vás zajímat: Martin Podávka: Jak InsurTech ovlivní pojišťovnictví?


Proaktivní redukce rizik je klíčem

I když se už budou věci zdát normálnější, pravdou je, že aviatika má před sebou několik let, během nichž teprve dojde na kompletní překonání pandemické etapy. Neustálé zvyšování provozu až do okamžiku dosažení předkrizové úrovně kapacit bude s sebou přinášet stálou potřebu řádného tréninku a revizí pravidel a směrnic, a také pojištění. Když dostanou noví nebo vracející se zaměstnanci čas na to, aby se dostali do obvyklého tempa, věci půjdou lépe, nicméně je třeba myslet na to, že na plnou úroveň profesionality a dokonalosti úkonů se dostaneme až za nějakou dobu, a bude to chtít celý cyklus opatření a kroků.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Nastává éra deglobalizace společnosti


Z hlediska upisovatelů se bude hledět na profesionalitu a potřebný trénink pilotů, aby bylo jasné, že jejich úkony jsou bezpečné, nicméně může být vyžadováno i více, a sice z hlediska celkového pořádku a případných nových rizik, jako je například nesprávná úleva v tréninku nebo jeho omezení. U letadel je třeba sledovat jejich hodnotu a zaznamenávat pečlivě veškerou údržbu. Na letištní ploše musí vládnout pořádek a bezpečí, takže trénink a případové studie jsou důležitější než kdy dříve. A nakonec: jde-li o risk management letecké dopravy, lidský faktor je tím klíčem. Od pilotů přes pracovníky na ploše až po pasažéry – všichni hrají roli v zajištění bezpečného posunu zpátky do normálu celého odvětví.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články