Podíl podezřelých subjektů u nehod sedmkrát vzrostl


			Podíl podezřelých subjektů u nehod sedmkrát vzrostl
10.5.2010 Spektrum

V rozhovoru se šéfem České kanceláře pojistitelů Jakubem Hradcem přinášíme dobré rady, jak se vyhnout Nehodovým službám a jiným podobným podezřelým subjektům.

Máte návod pro řidiče, jak mají rozeznat, že po nehodě s nimi komunikuje Nehodová služba nebo jiná podezřelá firma? Obvykle jsou lidé v šoku a neuvědomí si rozdíl mezi Nehodovou službou a asistenční službou "své" pojišťovny. Máte tedy takové ty praktické rady - jednoduché a účinné?

Každý klient dostává od své pojišťovny kontaktní informace na asistenční službu příslušné pojišťovny, na kterou se má v případě poruchy či nehody obrátit. Pokud ji kontaktuje, je mimo jiné informován o tom, jaký partner a s jakým vozidlem na pomoc přijede. Z důvodu provedení vlastní verifikace případu je klient zpravidla vzápětí kontaktován přímo subjektem, který zajišťuje konkrétní službu. Má-li jakoukoli pochybnost, může zavolat zákaznickou linku své pojišťovny a informovat se, jak má postupovat, aby se ujistil, že likvidace jeho škody bude bezproblémová. Tyto služby fungují nepřetržitě – 24 hodin denně.

Krátí pojišťovny řidičům pojistné plnění, pokud takové "nezvané" služby použijí? Nebo musí předražené služby zaplatit?

Poškozenému uhradí pojišťovna vždy plnou výši skutečné škody, která mu při nehodě vznikla, v rozsahu stanoveném Zákonem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla č. 168/1999 Sb, §6. Při určení výše škody vychází z ceny věci v době poškození (dle OZ, § 443).

Nároky vznesené poškozeným krátí v případě, že přesahují rámec zákona nebo pokud vznesený nárok za uskutečněné výkony výrazně neodpovídá cenám běžným na trhu, anebo neodpovídají rozsahu skutečně poskytnutých služeb.

Někteří poškození, respektive velmi často jejich zástupci, uplatňují i nároky výrazně převyšující skutečnou způsobenou škodu. Typicky se jedná o nároky na úhradu půjčovného náhradního vozidla, servisu a podobně, které jsou některými podnikatelskými subjekty pojišťovnám účtovány v nepřiměřené výši. Je nutno si uvědomit, že vyplacené pojistné plnění výrazně ovlivňuje cenu pojistného. Kdyby pojišťovny plošně uhrazovaly veškeré náklady bez patřičné obezřetnosti, vedlo by to ke všeobecnému navýšení cen pojištění.

Je podle Vás Nehodová služba ve skutečnosti organizátorem pojistných podvodů a to veřejně a za bílého dne?

Podíl případů, jež lze klasifikovat jako pokus o pojistný podvod je u pojistných událostí, při kterých asistují subjekty, které nejsou ve smluvním vztahu s pojišťovnami, je výrazně vyšší (některé pojišťovny registrují až 7x vyšší výskyt těchto případů) než u běžných pojistných událostí. Uvádění v omyl ve výši nebo rozsahu nároku je registrováno v nějaké podobě téměř u všech jejich případů.

Mají pojišťovny šanci se těmto službám nějak účinně bránit? Nebo je řešením jen zdražení povinného ručení, které budeme muset zaplatit my všichni?

Pojišťovny již předem svým klientům prostřednictvím svých asistenčních společností zajišťují kvalitní poskytnutí služeb za předem známých podmínek včetně korektních cen. Jde tedy o to, aby klienti pojišťoven využívali právě tyto služby. Klienti se vyhnou problémům, když při nehodě budou využívat pouze asistenční služby, které mají smluvní vztah s pojišťovnou, a nebudou podepisovat nevýhodné smlouvy s různými samozvanými typy subjektů, které jim vnucují své služby bezprostředně u nehody, aniž by si je někdo objednal. Asistenční služby jsou nedílnou součástí každého „autopojištění“. O jejich rozsahu a limitech plnění jsou klienti informováni při sjednání smlouvy a jejich rozsah kdykoli mohou najít na webových stránkách své pojišťovny. Pojišťovny často přikládají jednoduchý přehled asistenčních služeb přímo ke smlouvě a klient je může mít uloženy přímo ve vozidle, včetně kontaktu. Zdražení sazeb pojistného u povinného ručení pro další období by nebylo řešení, ale jen důsledek tohoto problému, na který by navíc doplatili všichni klienti, i ti, kteří nebourají.

 

Share/Bookmark

Zdroj: ČKP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články