Jak lockdown přežili drobní podnikatelé a co si myslí o rizicích podnikání?


			Jak lockdown přežili drobní podnikatelé a co si myslí o rizicích podnikání?

V Česku nedělní půlnocí skončil nouzový stav, který trval nejdelší dobu v naší novodobé historii. Nejvíce postihl zejména malé podnikatele a živnostníky, kteří museli svůj provoz významně omezit nebo úplně přerušit. Slavia pojišťovna, která dlouhodobě podporuje a pojišťuje právě živnostníky, proto během března sesbírala aktuální data malých a středních podnikatelů o jejich vnímaní rizik podnikání. Nejčastějším rizikem pro ně za uplynulý rok byl zejména výpadek příjmů či ztráta objednávek.

Přerušení živností se týkalo především oblastí výroba, obchod a služby, dále pak stravování a maloobchodu v nespecializovaných prodejnách. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala více než polovina podnikatelů (52 %), 48 % pak uvádí jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky. Vyplývá to z průzkumu provedeném výzkumnou agenturou NMS Market Research pro Slavia pojišťovnu.


Mohlo by vás zajímat: „Přestaňte pojišťovat uhlí a plyn!” vyzvaly občanské organizace pojišťovny


Velká část podnikatelů (37 %) preferuje tyto ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Dále pak jedna čtvrtina (24 %) dotázaných jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik upřednostňuje lepší tvorbu finančních rezerv, tedy finanční obezřetnost. Na nové investice si i proto v současné době troufá pouhých 13 % podnikatelů a ani ne každý desátý drobný podnikatel pod 1 milion korun obratu má nyní odvahu jít do nových investic. Nejméně zmíněným východiskem je pro podnikatele sdílení rizik například s obchodními partnery.


Mohlo by vás zajímat: Cestovní ruch sčítá ztráty


„Tuzemská ekonomika má za uplynulý rok obrovský propad a postiženo je nespočet oblastí podnikání. Zejména drobní podnikatelé se tak snadno mohou dostat do existenčních problémů, a proto je pro nás podpora živnostníků v této nelehké době stěžejní. Z našeho výzkumu přitom vyplynulo, že tito podnikatelé nejsou zvyklí sdílet rizika např. vhodným pojištěním,“ dodává Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny.

Sloavia,Tabulka duben

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články