Ukrajina: Počet pojišťoven meziročně klesl. Konflikt si vybírá daň


			Ukrajina: Počet pojišťoven meziročně klesl. Konflikt si vybírá daň
12.10.2022 Spektrum

Objem předepsaného pojistného na Ukrajině klesl v období od ledna do června letošního roku bezmála o čtvrtinu a dosáhl v přepočtu 0,57 miliardy EUR. Oznámila to Národní banka Ukrajiny.

V lokální měně se pojistné za 1. pololetí meziročně snížilo z 23,5 miliardy hřiven na 17,7 miliardy hřiven, což odpovídá redukci o 24,6 %. Nejsilnějšími hráči na trhu jsou MetLife, GRAWE UKRAINE Life a TAS. Nejvyššími aktivy disponují MetLife, ARX a GRAWE UKRAINE Life. Celkově však koncem června na ukrajinském trhu fungovalo 137 aktivních pojišťoven, zatímco ve stejnou dobu minulý rok jich bylo ještě 181.


Mohlo by vás zajímat: BaFin tlačí na zlepšení vnitřní kontroly u Allianz


Jak ovlivňuje ukrajinský konflikt pojištění napříč obory

Už déle než půl roku trvá ruská invaze na Ukrajinu a válečné boje. To vedlo k dobrovolnému stažení nadnárodních firem nebo výraznému omezení jejich aktivit na území Ruska a spuštění široké palety mezinárodních sankcí proti této zemi. Velká část zájmu se v minulých měsících ale přesunula ke globální inflaci a restrukturalizaci geopolitického uspořádání světa.

Ekonomiky a vlády nemohou pustit ze zřetele nepřímé důsledky rusko-ukrajinského konfliktu, jež mohou přetrvávat na dlouhou dobu. Ty spočívají zejména ve velkém objemu ekonomických, obchodních a finančních sankcí, v globálních dopadech omezené dostupnosti některých klíčových komodit, jako jsou ropa, hnojiva nebo obilí, a také v potenciálních pojistných událostech jako následku trvajícího konfliktu. Je téměř jisté, že počet a objem škod spojených s válkou bude růst. Nick Robson, globální šéf speciálních a úvěrových obchodů ve společnosti Marsh, se zamýšlí nad tím, jakých odvětví se současné dění dotkne.


Mohlo by vás zajímat: Do čela Direct pojišťovny nastupuje Michal Řezníček


Letecký průmysl a kosmonautika

Sankce Evropy a jiných zemí obsahující zákaz dodávat letadla a náhradní díly k nim do Ruska, stejně jako jejich financování a pojištění a vyloučení Ruska z leasingového obchodu znamená uvíznutí letounů v Rusku. To vedlo už k signifikantním ztrátám havarijního pojištění letadel a nárůstu sazeb válečného havarijního pojištění odhadem o 200 % v průměru, a také k revizím krytí v underwritingu.

Přitom trh leteckého pojištění tak dostal další ránu, protože silně utrpěl a nedokázal se ještě zotavit z pandemie. Další velmi zasaženou oblastí je krytí pro satelity, které přestalo být dostupné pro ruské projekty a základny v Rusku. Přitom mezi lety 2017 a 2021 činil podíl Ruska ve vypouštění satelitů 16 % globálního objemu. Nyní není ani umožněno využívat ruské satelity zahraničními subjekty, což může na léta zpomalit vesmírný provoz, a tedy utlumit i pojištění pro vesmír.


Mohlo by vás zajímat: Jak správně doporučit pojistnou částku u rodinného domu?


Námořní doprava

V ukrajinských přístavech rostou ztráty, které se promítnou do námořního kaska, pojištění v přístavu i pojištění nákladů. Navíc není už dostupné pojištění pro pozemní transport a cargo na území Ukrajiny. Pojištění trpí i narušením dodavatelských řetězců a zborcením toku zboží. Zde na pojištění nepřímo působí i mezinárodní sankce.

Odchylky mezi různými zeměmi v uplatňovaných sankcích přidaly na komplexitě a rizicích mezinárodního obchodu. Společnosti provozované mezinárodně musí brát v úvahu nejen sankce, které se jich týkají, ale také to, jak lokální sankce mohou zasáhnout jejich pobočky nebo entity v dodavatelských řetězcích a jak ovlivní jejich provoz, stejně jako jejich banky nebo pojišťovny.

Je třeba rovně zmínit, že námořní pojištění v posledních letech začalo podléhat pozornosti regulátorů z USA a Velké Británie, kteří zvýšili svůj monitoring lodí pohybujících se po vodě a převážejících pojištěné zboží. Nyní mohou snáze identifikovat plavidla, jejichž vlastníci jsou pod sankcemi. Nyní jsou všechny druhy námořního pojištění relativně stabilní, ať už jde o kapacitu nebo cenovou perspektivu. Výjimku tvoří námořní kasko a pojištění zboží v důsledku války.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2021 v Česku dle oPojištění.cz


Energetika

Pojištění v oboru energetiky dostalo přímý zásah do objemu pojistného kvůli sankcím na ruskou ropu. EU se snaží snížit závislost na ruské energii. Přitom v prosinci 2021 se podílelo Rusko bezmála 10 % na celkové světové produkci ropy. Snaha najít alternativní zdroje, včetně možného oddálení ukončení provozu původních uhelných elektráren, může vést k nárůstu potřeby nových investic a budování energetické infrastruktury mimo území Ruska.

Sankce EU zakazující společnostem v rámci tohoto společenství pojišťovat transporty ruské ropy vejdou plně v účinnost 5. prosince 2022. Vyvolává to obavy o ještě vyšší ceny energie. Nyní se další kroky EU i Velké Británie budou odvíjet od toho, jak dopadne snaha o mezinárodní dohodu s USA o cenách ropy, která by dovolila pojistit transporty suroviny za určitou cenu.

A konečně konflikt na Ukrajině a jeho následky znovu otevírají diskusi okolo přechodu k obnovitelným zdrojům energie. Tržní pozorovatelé předpovídají, že zralé ekonomiky vstupují do éry, kdy kapitálové výdaje na podporu přechodu budou enormní. Tento zlom pravděpodobně zvýší i poptávku po pojištění těchto nových oborů.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Ziskovost bank není mimořádná. Pouze se vrací rychle do normálu


Kreditní a politická rizika

Zvyšuje se potenciál škod v Rusku a na Ukrajině týkající se obchodních úvěrů, politických rizik a kreditních pojistek podepsaných ještě předtím, než vešly v platnost sankce. Více škod spojených s kredity se očekává v Rusku v 2. pololetí 2022 a v 1. čtvrtletí 2023. Škody z politických rizik jsou pravděpodobné ve 4. kvartále 2022 a během roku 2023.

Na Ukrajině se vlivem aktivní války a konfiskace vyvíjely škody z politických rizik už od konce února. Konflikt jen zdůrazňuje rostoucí volatilitu v geopolitickém uspořádání v posledních letech, což vytváří komplexitu při risk managementu v dodavatelských řetězcích a ve vyhodnocování nákladů na taková rizika. A to vyvíjí tlak na zohlednění zvýšených rizik prostředí v pojištění obchodních úvěrů a politických rizik v zájmu ochrany likvidity a redukce kapitálových nákladů.


Mohlo by vás zajímat: Devizové trhy v éře FinTechu


Sankce a přesuny v dodavatelsko-odběratelských vztazích

Intenzita sankcí a obchodních kontrol citelně vzrostla. Zatímco média se soustřeďují na vybraná odvětví, faktem je, e sankce zasáhly velkou škálu zboží a služeb dodávaných do Ruska. Pro zainteresované společnosti to znamená neustále monitorovat všechny změny a úpravy sankčních seznamů i rozdíly v režimu EU, Velké Británie a USA nebo i jiných zemí. To znamená pro provoz a obchod opět vyšší komplexitu.

A naopak, mnohé firmy si už hledají nové dodavatele, místa pro výrobu nebo přepravní trasy. U všeho je třeba myslet na nový risk management. Navíc v kombinaci geopolitických poměrů a vysoké inflace to znamená, že rizika významně vzrostla. Firmy se pohybují v jim méně známých regionech nebo teritoriích, uskutečňují transakce s dosud neznámými protějšky, a v neposlední řadě se mění i skladba zákazníků.


Mohlo by vás zajímat: Financování InsurTechu ve světě sice posílilo, loňský rok však nepřekonalo


D&O odpovědnost

Konflikt a vývoj událostí znamenaly posuny v reakcích korporací na ně a vyžadují různé morální a etické rozhodování o silných tématech. Více než tisíc společností oznámilo, že v Rusku dobrovolně končí. Exodus západních firem jasně ukazuje, jak dokáže působit veřejný tlak na rizika rozhodování firmy, aby ukázala svůj soulad s ekologickými, sociálními i manažerskými programy ESG. Ani jedno rozhodnutí přitom není pro firmu příznivé: buď se rozhodne pokračovat v provozu v Rusku, což je ale negativně vnímáno jako rozpor se současnou linií ESG, anebo se rozhodne odejít, což vede k finanční ztrátě. A to znamená komplikaci pro vrcholový management společnosti a jejich odpovědnostní rizika (D&O). Rusko navíc vyhrožuje procesy insolvence a odpovědnostním stíháním pro ty, kdo chtějí tamější byznys opustit.

Tady se otevírá ve vztahu k D&O obecná otázka, jak v budoucnu nakládat s rozhodnutím o exitu z nějaké země a zda mají takové kroky a jejich důsledky spadat do krytí – odpověď zatím nemáme.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články