Konflikt na Ukrajině: Začala se rýsovat dlouhodobá rizika


			Konflikt na Ukrajině: Začala se rýsovat dlouhodobá rizika
29.9.2022 Zahraničí

Vedoucí světová pojišťovací makléřská společnost MARSH, která poskytuje mimo jiné i poradenství v oblasti rizik, analýzu týkající se konfliktu na Ukrajině s tím, že již vyvstávají některá dlouhodobá rizika. Jeho předností je, že poskytuje odborný vhled do celé řady segmentů pojištění, jako je například námořní pojištění, pojištění letadel, pojištění úvěru a kauce. Každý čtenář si může pochopitelně vyhledat tu oblast, která je předmětem jeho zájmu. V tomto článku budou prezentovány jen některé vybrané informace či závěry.

V úvodu studie společnost MARSH zdůrazňuje, že po téměř šesti měsících od vypuknutí války na Ukrajině se dostává do popředí otázka dlouhodobých dopadů tohoto konfliktu. Ihned po 24. únoru 2022 řada nadnárodních společností dobrovolně opustila ruský trh, nebo přerušila styky s Ruskem. Následně byly přijaty rozsáhlé mezinárodní sankce. Nyní se ovšem pozornost posunula od specifického vývoje na Ukrajině a v Rusku ke globálním otázkám, jako je inflace či štěpení geopolitického pořádku.


Mohlo by vás zajímat: Karel Waisser: Pojišťovny už rok čekají na odstranění monopolu


Podle společnosti MARSH je ale důležité, aby podnikatelé a vlády nepouštěly ze zřetele nepřímé důsledky konfliktu Rusko – Ukrajina, neboť mohou přetrvat relativně delší dobu. Mezi ně patří trvající riziko, které vyplývá z velkého objemu nových ekonomických, finančních a obchodních sankcí, ale také globální dopad z omezené dostupnosti klíčových komodit, jako jsou ropa, hnojiva, nebo obilí.  V analýze se společnost MARSH zaměřila také na implikace vyplývající z konfliktu na Ukrajině pro vybrané typy pojištění, například pro letecké a námořní pojištění, a pro řízení rizik.

Letecké a kosmické pojištění  

Po sankcích Spojeného království, EU a dalších států, na jejichž základě byly zakázány dodávky letadel nebo náhradních dílů do Ruska, stejně jako příslušné financování a pojištění, následovalo de facto ruské vyvlastnění zahraničních pronajatých letadel operujících v Rusku, což vedlo k tomu, že tato letadla tam „uvízla“. Z toho rezultovaly významné škody v rámci leteckého kaska, což již vyvolalo „válku“ v rámci tohoto pojištění, jelikož pojistné sazby vyletěly nahoru v průměru přibližně o 200 %. Upisovatelé pochopitelně také přezkoumávají pojistné krytí. Společnost MARSH z toho vyvozuje, že pojistný trh v oblasti letecké přepravy bude asi tvrdší, což zvýší tlak na letecký průmysl, který usiluje v současné době o zotavení z těžkých dopadů pandemie.


Mohlo by vás zajímat: Zohledňování environmentálních faktorů ve finančním sektoru


Sankce však měly dopad i na mezinárodní pojistný trh, pokud jde o starty satelitů. Dané pojištění se stalo nedostupným pro ruské satelity a místa startu uvnitř Ruska. MARSH dodává, že v období 2017–2021 se Rusko podílelo na celkových startech satelitů ve světě 16 %. Dá se počítat s tím, že se sníží odpovídající globální pojistné a mohou být dotčeny sazby pro vypouštění satelitů mimo Rusko.

Námořní pojištění

Společnost MARSH počítá s tím, že válka na Ukrajině vyvolá škody v ukrajinských přístavech, nemluvě o škodách na lodích a nákladu. Významná je i ta skutečnost, že pojištění pro pozemní přepravu nákladu na Ukrajině není již delší dobu dostupné.  Globální dodavatelské řetězce a toky zboží mohou čelit dalším poruchám z titulu jak přímých, tak nepřímých dopadů nepřátelství na Ukrajině. Bude působit rovněž zpřísňování pravidel na pojistném trhu.

Společnost MARSH dále konstatuje, že podstatné rozšíření sankcí a kontrol obchodu s Ruskem se dotkne široké škály zboží dodávaného do Ruska, nebo importovaného z Ruska. EU a Spojené království také zakázaly financování a pojištění vývozů a dovozů. Přitom rozdíly v sankčních režimech mezi různými zeměmi vedou k dodatečnému nárůstu komplexity a k riziku při realizaci mezinárodního obchodu. Korporace, jež působí mezinárodně, musí zvažovat nejen sankce, jež se jich týkají, ale také jak se lokální sankce mohou dotknout jiných stran v jejich dodavatelském řetězci, resp. podnikání těchto stran, a dále pak jejich bank, věřitelů a pojistitelů.


Mohlo by vás zajímat: Zohledňování environmentálních faktorů ve finančním sektoru


Podle společnosti MARSH by mělo být také řečeno, že námořní pojišťovací průmysl byl v uplynulých letech vyzván regulátory v USA a Spojeném království, aby zvýšil monitoring plavidel a zboží, které pojišťuje, a to za účelem identifikace plavidel, jichž se z hlediska vlastnictví sankce týkají, nebo jež jsou zapojena do obcházení sankcí.  Nicméně, v současně době by měly všechny typy námořního pojištění zůstat v zásadě stabilní, a to jak z hlediska kapacity, tak výše sazeb. Výjimkou by měly být jen „válečné“ sazby u pojištění námořního kaska a pojištění námořního nákladu.

Zdroj: MARSH

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články