Umělá inteligence přináší rizika vzniku velkých škod


			Umělá inteligence přináší rizika vzniku velkých škod

Umělá inteligence patří v současné době k největším vymoženostem s významnými výhodami pro podnikání. Nicméně nová technologie vytváří také nové škodní a odpovědnostní scénáře. Podle aktuální studie německé průmyslové pojišťovny AGCS činí umělá inteligence firmy zvláště náchylnými k velkým škodám způsobeným kybernetickými útoky a technickými závadami.

Experti dceřiné společnosti Allianz konstatovali, že na jedné straně může software podporovaný umělou inteligencí redukovat kybernetická rizika pro podnik lepším rozpoznáním útoků. Na druhou stranu však může podobné ataky zjednodušit, protože plánování a provedení budou snadnější.

Přitom jeden jediný útok hackera – nebo prostá chyba programátora – mohou být replikovány na velké množství počítačů. Tím se stanou pravděpodobnějšími velké globální kybernetické případy, které budou schopny podle odhadu Lloyd´s zapříčinit škody ve výši více než 50 miliard USD. Už jen půldenní výpadek jednoho cloudového poskytovatele znamená škody na úrovni asi 850 milionů USD.


Mohlo by vás zajímat: SR: Odmeňovanie finančných sprostredkovateľov sa zmení


Také u autonomních aut mají experti velká očekávání od nasazení umělé inteligence. Ta umí sice z velké části odstranit lidské chyby jako hlavní příčinu nehod v silničním provozu, nicméně ještě není zřejmé, kdo bude v případě nehody odpovědný, a jaké etické zásady budou autonomní vozidla ctít v situacích, kdy je třeba rozhodnout dilema, protože ve hře je zdraví a život jiných účastníků provozu.

Podle mínění AGCS bude hrát pojišťovnictví klíčovou roli v tom, až půjde o minimalizaci a zabezpečení nových rizik spojených s umělou inteligencí. Bude nutné přizpůsobit tradiční krytí, aby bylo možné odpovídajícím způsobem chránit jak privátní osoby, tak i firmy, konstatovala studie. Pojistitelé budou muset nabídnout firmám pro případ takových rizik, jako jsou kybernetické útoky, přerušení provozu, odvolání produktu z oběhu nebo reputační škody, lepší řešení. Odborníci Allianz se domnívají, že se prosadí pravděpodobně nové odpovědnostní pojistné modely, které přisoudí větší povinnosti výrobcům a prodejcům software, přičemž naopak omezí ručení za možné ohrožení na straně uživatelů.


Mohlo by vás zajímat: Bank of England: Aktualizace přístupu k Brexitu


„Umělá inteligence má enormní potenciál pro pojišťovny. Na počátku podpoří automatizaci procesů, aby se urychlilo a zefektivnilo vystavení pojistky nebo vyřízení škody pro zákazníka,“ uvedl Michael Bruch, vedoucí divize Emerging Trends v AGCS.

„Umělá inteligence přináší rozličné výhody, a je jedno, zda pro ekonomiku, politiku, mobilitu, zdraví, obranu nebo životní prostředí. Ale je třeba myslet i na s tím spojená potenciální rizika. Potřebujeme naléhavě preventivní opatření ke snížení těchto nebezpečí, abychom maximalizovali čistý přínos při masovém nasazení umělé inteligence, a redukovali nezamýšlené vedlejší účinky,“ nastínil další nutné kroky tento expert.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články